چگونه با کودک لجباز رفتار کنیم؟

یک روانشناس و مشاوره کودک و نوجوان گفت: تنبیه و بی توجهی به کودکان لجباز، زمینه ساز ایجاد تصویری نامطلوب از والدین در ناخودآگاه کودک است.

چگونه با کودک لجباز رفتار کنیم؟

بهزاد قربانی روانشناس و مشاور کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: واژه لجباز معمولا درباره کودکان زیر 3 سال با احتیاط به کار می برند. چرا که در بیشتر این کودکان، این نوع واکنش رفتاری هدف دار نیست و کودک به علت مشکلات جسمی و یا تعارضات درونی، مشکلات خود را به صورت گریه، نق زدن، پرخاشگری، بی خوابی و امنتاع از خوردن غذا نشان می دهد.

وی با بیان اینکه در این گونه موارد باید به دنبال پی بردن به علت مشکل و رفع آن بود، افزود: واکنش هایی نظیر تنبیه کودک لجباز و بی توجهی به او می تواند زمینه ساز ایجاد تصویری نامطلوب از والدین در ناخودآگاه کودک باشد که بعدها به شکل خشم هدف دار خود را نشان می دهد.

قربانی در ادامه عنوان کرد: با کودکان لجباز باید مدارا کرد. در ابتدا باید زمینه های بروز لجبازی را در آنها شناسایی کرد و سپس کودک را از آنها دور کرد.

این روانشناس کودک و نوجوان تصریح کرد: به عنوان مثال کودکی را که در بازار از والدین می خواهد هر چیزی را برایش بخرند، نباید به بازار برد و باید همیشه درباره برآوردن خواسته هایش یک چیز دیگر مثل ابزار پلاستیکی را به جای ابزار واقعی جایگزین کرد و وسایل خطرناک را از دسترس کودک خارج نمود.

منبع: تسنیم

61

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها