حال رودخانه های کشور ناخوش است

معاون زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت که آلودگی های مختلف رودخانه های کشور را در وضعیت ناخوشایندی قرار داده است.

حال رودخانه های کشور ناخوش است

حمید ظهرابی شامگاه چهارشنبه در همایش تجلیل از محیط بانان مازندران در ساری از ورود شیرابه های پسماندهای خانگی و صنعتی به عنوان مهم ترین منشا این آلودگی یاد کرد و افزود : آلودگی بسیاری از گونه های زیستی رودخانه ها را نابود کرده است.
وی راهکار کاهش آلودگی رودخانه ها را فرهنگ سازی در جامعه دانست و گفت : دپوی غیر بهداشتی پسماند در محیط زیست در عین حال مهم ترین نگرانی برای سلامت شهروندان است که سبب شیوع سرطان می شود.
بر اساس آمارهای رسمی روزانه سه هزار و 600 تن زباله در مازندران تولید و در 27 نقطه از غرب تا شرق استان دپو می شود.
مشکل زباله در مازندران دارای سابقه ای به درازای حدود نیم قرن است ولی در از یک سال پیش تاکنون تلاش ها برای حل آن به صورت متمرکز در حال انجام است .
استاندار مازندران وعده داده است که تا پایان عمر دولت یازدهم مشکل زباله در مازندران با ایجاد نیروگاههای زباله سوز ، تفکیک از مبدا و تبدیل به کمپوست حل خواهد شد.
معاون محیط زیست کشور همچنین از تعیین تکلیف پسماند خانگی در مازندران تقدیر کرد و گفت : پسماند از چالش های بزرگ در استان های شمالی کشور است و لایحه تعیین تکلیف پسماند با اعتبار صندوق توسعه ملی نیز با این رویکرد به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.
وی افزود : اگرچه مجلس شورای اسلامی با این لایحه مخالفت کرد ، ولی محیط زیست کارهای خوبی را برای تعیین تکلیف پسماند به اجرا گذاشته است .
** کمبود آب ، چالش جدی محیط زیست
معاون محیط زیست کشور همچنین کمبود آب را چالش دیگری برای محیط زیست و تنوع زیستی برشمرد و گفت که این کمبودها بیشتر ناشی از بهره برداری نامناسب بیان کرد.
ظهرابی افزود : در شرایط فعلی بهره برداری از آب در کشور غیر اصولی است و باید در این بخش تجدید نظر اساسی صورت گیرد.
وی تغییر اقلیم را هم ابرچالش محیط زیست معرفی کرد و راهکار غلبه بر آن را تغییر در مصرف آب ، الگوی کشت و فرهنگ سازی دانست .
ظهرابی با اشاره به وجود آبنبدان ها و آبگیرهای فراوان در استان های شمالی ، گفت که بهره برداری غیر اصولی این منابع آبی را نیز با مشکل مواجه و در معرض نابودی قرار داده است .
معاون محیط زیست کشور با قدردانی از زحمات محیط بانان گفت که این قشر با وجود کمبود تجهیزات و امکانات در اختیار همچنان در حفاظت از محیط زیست تلاش می کنند.
وی افزود : در سال های اخیر برای تامین امکانات و تجهیزات محیطبانان کارهای خوبی انجام شد، ولی هنوز با نقطه ایده آل فاصله وجود دارد که تلاش می شود تا این تجهیزات تامین شود.
بر اساس آمارهای رسمی سه هزار 200 محیط بان هم اکنون در سطح کشور فعالیت دارند.

منبع: ایرنا

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها