چاپ کتابی درباره بیماری سایکوپاتی، نابرابری جنسیتی و روان‌آزاری

کتاب «جنسیت سایکوپات» نوشته عباس محمدی اصل به تازگی توسط نشر گل‌آذین منتشر و راهی بازار نشر شد.

چاپ کتابی درباره بیماری سایکوپاتی، نابرابری جنسیتی و روان‌آزاری

کتاب «جنسیت سایکوپات» (روابط نابرابر جنسیتی و روان‌آزاری) نوشته عباس محمدی اصل به تازگی توسط نشر گل‌آذین منتشر و راهی بازار نشر شده است. لغت سایکوپاتی به معنی روان‌آزای است و فرد سایکوپات به اختلال شخصیتی دچار است. افراد مبتلا به سایکوپاتی به دلیل گرفتارشدن به صفات شخصیتی ناسازگارانه، برابر هرگونه دگرگونی مقاومت می‌کنند. چنین اشخاصی اغلب گمان می‌کنند دیگران باید تغییر کنند تا با آن‌ها مطابقت داشته باشند. روان‌آزاری ریشه در نابرابری‌های جنسیتی در بستری از فقر، مهاجرت، بی‌سامانی خانوادگی و جرم و ... دارد.

دروغگویی، فرار از مدرسه و خانه، دزدی، دعوا، سوءمصرف مواد مخدر و اعمال غیرقانونی از جمله تجارب بیماران سایکوپاتیک است. این افراد بالینگران جنس مخالف خود را اغلب تحت تاثیر جنبه‌های مبالغه‌آمیز و اغواگرانه شخصیت خودشان قرار می‌دهند اما به چشم بالینگران جنس موافق، ممکن است افرادی فریبکار، پرتوقع، کلاهبردار، دروغگو، غیرقابل اعتماد، ضداخلاق و چرب‌زبان و ... جلوه کنند که گویی رفتار ضداجتماعی‌شان از سر بی‌فکری و بی‌توجهی انجام شده است.

عباس محمدی دکتر و درمانگر بیماری سایکوپاتی است که در کتاب پیش رو به نظریه‌پردازی درباره این بیماران و رفتارهای آن‌ها پرداخته است. کاری که این مولف در کتاب پیش رو انجام داده، تبیین ریشه‌های رفتارهای ضداجتماعی این بیماران در زمینه مسائل خانوادگی و همچنین نارسایی‌های یادگیری و رشد مغزی از مبحث بینارشته‌ای جامعه‌شناسی جنسیت است. لاابالی‌گری جنسی، همسر و کودک‌آزاری، قانون‌شکنی در عین عدم پشیمانی و بی‌وجدانی از جمله اتفاقات شایع در زندگی این بیماران است.

از نظر این مولف که استاد دانشگاه علامه‌ طباطبایی است، تقویت نظریه انتقادی اجتماعی از ترکیب اقتصاد سیاسی با ساحت فرهنگی انسان‌شناسی و به‌ویژه روان‌کاوی برای هرگونه نوسازی تمدن ضروری است. روان‌کاوی آزادی زنان و مردان مستقل و برابر، روی دیگر سکه شرایط عینی کسب آگاهی و عمل انقلابی آنان در اصلاح انطباق‌شان با مقتضیات تمدن مذکر است.

عناوین مختلف این کتاب، پس از مقدمه‌ به این ترتیب‌اند: موضوع اختلالات روانی- اجتماعی، چارچوب نظری، مسئله غریزه و جامعه، اصل واقعیت مذکر، فرد مغلوب، سروری نوع، عصر جهانی‌شدن، فراز و نشیب ذهنی، چالش‌های واقعیت تاریخی، نحوه زندگی پساسرمایه‌داری، تاریخی به بلندای فردا، جمع‌بندی.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

بدین قرار اولین شکل سازماندهی اجتماعی بوجود آمد که همراه شد با چشم‌پوشی از ارضای غریزی و کامیابی از غرایز؛ شناسایی الزامات متقابل؛ ایجاد نهادهای مقدس اعلان‌شده که تخطی از آنها امکان نداشت - لُب کلام، آغاز اخلاق و قانون و البته اخلاق و قانون مذکر در قبال اخلاق و قانون تمدن‌های زن‌محور پیشاتاریخ که تلاشی برای دوغاب کشیدن بر آنها بود.

طغیان علیه پدر، شورش علیه قدرت موجه زیست‌شناختی است و کشتنش نافی نظم ضامن حیات گروه می‌نماید و لذا قاتلین وی این جنایت را علیه خود مرتکب می‌شوند و باید نزد دیگران و خویش توبه کنند؛ زیرا پدر ناظم سکسوالیته معطوف به تولیدمثل بوده و از این حیث کل آحاد تمدن مذکر را آفریده و محافظت نموده است. این سالار ستمگر، پدری است یکپارچه‌ساز سکسوالیته و نظم یا لذت و واقعیت یا عشق و نفرت یا زیست‌شناسی و تاریخ اجتماعی و لذا قتلش مبین تهدید حیات پایدار خود گروه و احیای نیروی لذت پیشاتاریخی است که تمدن مذکر مسخش کرده است. مع‌هذا پسران همچون پدران، ارضا و رفع پایدار و جاودانه نیازهی‌شان را می‌خواهند و در بی‌خبری از مدیریت زنانه پیشاتاریخ می‌کوشند با احیای نظم سلطه برای کنترل لذت به شکلی جدید حافظ گروه گردند. لذا پدر معبودی ارزشمند برجا مانده و پسران گناهکار توبه می‌کنند تا به گناه ادامه دهند و پدران جدید هم سرکوب لذت ضروری برای ساماندهی گروه را تامین سازند.

تبدیل سلطه فردی به جمعی و سرکوب خودخواسته لذت در گروه متضمن گردن‌نهادن آحاد پارادایم مذکر به منهیات و والایش بخشی از نیروی غریزی‌شان در کار است.

این کتاب با ۱۶۸ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است.

منبع: مهر

منبع: مهر

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها