شیدایی با سوسیس و کالباس!

بنابه گفته محققان دانشگاه جان هاپکینز در آمریکا، مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده مانند سوسیس، اختلال شیدایی را افزایش می‌دهند.

شیدایی با سوسیس و کالباس!

در بررسی ۱۰۰۰ نفر مبتلا به انواع اختلال‌های روانی، مشخص شد افرادی که گوشت فرآوری‌شده مصرف می‌کنند سه برابر و نیم بیش از دیگران احتمال دارد به دلیل شدت اختلال شیدایی در بیمارستان بستری شوند.

دوره‌های شیدایی بخشی از اختلال روانی دوقطبی است که در گذشته با نام «افسردگی شیدایی» شناخته می‌شد. فرد مبتلا در دوره‌های شیدایی، بیش‌فعال، شاد و سرخوش شده و نمی‌تواند بخوابد. این دوره شیدایی معمولا از ۱ تا ۲ نفر بین ۱۰۰ نفر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

محققان دانشگاه جان هاپکینز نوع گوشت مصرفی داوطلبان شرکت‌کننده در آزمایش را تعیین کردند و تغییر چندانی روی وضعیت روحی آن دسته از داوطلبانی که گوشت ساده و فرآوری‌شده مصرف کرده بودند، مشاهده نکردند. اما احتمال بستری شدن آن دسته از افراد که در رژیم غذایی خود، گوشت‌های فرآوری‌شده داشتند، بسیار بالا بود.

این محققان می‌گویند، نگهدارنده‌های گوشت مانند نیترات‌ها، اثر بدی روی مغز و باکتری‌های مفید روده افرادی که آنها را مصرف می‌کنند‌، می‌‌گذارد. مقدار زیادی اکسید نیتریک در خون افراد مبتلا به اختلال دوقطبی پیدا شد. محققان با انجام دادن این نوع بررسی‌ها قصد دارند به نوعی رژیم غذایی دست پیدا کند تا بتوانند خطر بروز دوره‌های شیدایی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی یا آنهایی که مستعد شیدایی هستند را به حداقل برساند. در واقع با مصرف پروبیوتیک درمان اختلال شیدایی، جمعیت باکتری‌های روده آنها را به گونه‌ای متعادل سازند و بدین ترتیب احتمال بستری شدن مبتلایان به اختلال دوقطبی بسیار کم شود.

متاسفانه مردم مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده مانند سوسیس و همبرگر را بسیار دوست دارند و این گوشت‌ها حاوی نیترات‌های مضر هستند که می‌توانند با تغییر مقدار باکتری‌های روده و اثر منفی روی مغز، افراد مصرف‌کننده را به مشکلات روانی و ذهنی مبتلا سازند.

محققان می‌گویند، خطر ابتلا به سرطان روده با مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده نیز افزایش می‌یابد.

به گزارش طبنا، بنابه گفته محققان جان هاپکینز، تحریک‌کننده‌های ژنتیکی و محیطی، اختلال شیدایی را شدت می‌بخشد که می‌توان با رژیم غذایی مناسب، عوامل مضر محیطی را تاحدی کاست و به مبتلایان اختلال دوقطبی کمک بسیاری کرد.

منبع: بهداشت نیوز

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها