آشنایی با خواص بابونه برای پوست + بابونه برای مو

آشنایی با خواص بابونه برای پوست + بابونه برای مو

خواص بابونه برای پوست و مو بسیار گسترده بوده، بابونه دارای خاصیت ضدحساسیتی بوده و در کمک به درمان اگزما، بیماری‌های پوستی و آلرژی مفید است.

بابونه یکی از گیاهان دارویی است که تقویت کننده عمومی بدن بوده و دارای خواص شگرف و شفابخش در درمان بیماری‌هاست. برخی خواص دارویی گیاه بابونه شامل مقوی مغز و اعصاب، قوای جنسی، مدر، معرق، محلل ورم‌ها، سنگ‌شکن، قاعده‌آور است و مصرف آن ترشح شیر را در مادران شیرده افزایش می‌دهد. این گیاه پرفایده که در اکثر نقاط دنیا می ‌ روید در تهیه بسیاری از ترکیبات آرایشی و زیبایی کاربرد دارد. به طور کلی بابونه، خواص ضدالتهابی داشته و در درمان آکنه و جوش ‌ های صورت، کمک به ترمیم زخم ‌ ها و سوختگی مفید است. همچنین فلاونوئیدهای گل بابونه، اثر مرطوب و لطیف كنندگی دارند و از این رو در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارد. تولید حوله ‌ های مرطوب بهداشتی برای مداوای تورم اطراف چشم، كرم محافظ پوست بدن به عنوان پیشگیری كننده از آسیب رسیدن به پوست ‌ های خشك و حساس و همچنین پوستهایی كه به آسانی ترك می ‌ خورند، انواع عصاره ‌ های گیاهی، شامپو برای تقویت سر، تولید انواع كف وان، صابون و لوسیون ‌ های با ماده مؤثره بابونه به عنوان لطیف كننده پوست بدن از موارد مصرف بابونه برای پوست و مو در صنایع آرایشی و بهداشتی است. همچنین عصاره بابونه به عنوان یكی از مواد تشكیل دهنده ماسك ‌ ها و همچنین مایع شستشوی قبل و بعد ماسك كاربرد دارد. در این مطلب با خواص بابونه برای پوست و فواید بابونه برای موها آشنا شوید.

خواص بابونه برای پوست

بابونه دارای خاصیت ضدحساسیتی بوده و در کمک به درمان اگزما، بیماری ‌ های پوستی و آلرژی مفید است. رفع و درمان اگزما، کمک به درمان جوش غرور و آکنه، ضد ورم و قرمزی پوست، برطرف کننده زخم‌های جلدی، ترمیم سوختگی، تقویت کننده پوست، تنگ کننده منافذ پوست، ضد عفونی کننده پوست و کنترل عفونت‌های پوستی از خواص گل بابونه برای پوست می‌باشد. به این منظور می ‌ توانید گل بابونه را حدود ده دقیقه در آب جوش خیسانده و آن را برای حدود 20 دقیقه روی ضایعه پوستی قرار دهید.

بخور بابونه نیز یکی از ماسک‌های مورد علاقه بانوان است. بخور بابونه همراه با برخی گیاهان دیگر نظیر گل ختمی، علاوه بر تسکین التهاب و از بین بردن میکروب‌ها سبب تحریک گردش خون صورت شده، پوست را جوان و شاداب می‌کند، همچنین منافذ پوست را باز کرده و روند دفع سموم و پاکسازی دانه‌های سر سیاه و سفید را در روی پوست تسریع می‌کند.

مصرف جلدی روغن گل بابونه نیز تاثیر بسزایی در ضدعفونی و برطرف کردن التهاب‌های پوستی داشته و ترمیم آسیب‌های سطحی پوست را تسریع می‌کند و کمپرس دم کرده گل بابونه برای سوختگی‌های سطحی مفید شناخته شده است.

خواص بابونه برای مو

مشهورترین خاصیت بابونه برای مو، روشن کردن رنگ موها می ‌ باشد. خصوصاً استفاده از بابونه زمانی پیشنهاد می‌شود که موهای شما بلوند بوده و می‌خواهید آن را یک تا دو درجه روشن‌تر کرده و شرایط آن را بهتر کنید. بابونه یک روشن‌کننده‌ فوق‌العاده‌ مو بوده و به واسطه وجود لعاب مخصوصى که در گیاه موجود است، موها نرم و براق شده، باعث تقویت و شادابی بیشتر موها میگردد. آبکشی نهایی مو با چای بابونه سبب می‌شود یک زمینه‌ درخشان و طلایی به موهای قهوه‌ای داده شود. استفاده مداوم از بابونه به‌تدریج موها را روشنتر خواهد کرد.

استفاده از شامپوهای حاوی بابونه نیز می ‌ تواند ضمن تقویت موها، رنگ آن را نیز شفاف و براق ‌ تر کند.

شست‌وشوی سر با دم کرده گل بابونه رویش مو را تقویت کرده و مانع ریزش مو می‌شود.

استفاده از بابونه برای رنگ کردن موها برای افراد حساس به مواد شیمیایی، به‌عنوان ماده‌ای صددرصد طبیعی در نظر گرفته شده که مسلماً هیچ ماده‌ شیمیایی‌ ندارد.

خانم ‌ هایی که با سفیدی و ریزش تارهای مو در دوران میانسالی و کهنسالی مواجهه هستند میتوانند از مخلوط گیاه دارویی ریواس و بابونه برای تقویت و تغییر رنگ موهایشان استفاده کنند. استفاده از این ترکیب به صورت موضعی یا حمام کردن در آبی که عصاره یا جوشانده بابونه و ریواس در آن قرار دارد ضمن دادن رنگی زیبا و جذاب به مو، موجب تقویت بدن، افزایش توان و سیستم ایمنی بدن این افراد می ‌ شود.

منبع: ستاره

16

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها