ترکان در گفت و گو با خبرفوری:

کاهش نقدینگی در شرایط امروز کشور امکانپذیر نیست/ سپرده‎های مردم به جای سرمایه‎گذاری به دست بدهکاران بانکی می‎رسد

مشاور اقتصادی رئیس‎جمهور بانک‎ها را به دلیل عدم سرمایه‎گذاری سپرده‎های مردم در امور مختلف عامل اصلی افزایش نقدینگی در کشور دانست.

کاهش نقدینگی در شرایط امروز کشور امکانپذیر نیست/ سپرده‎های مردم به جای سرمایه‎گذاری به دست بدهکاران بانکی می‎رسد

اکبرترکان مشاور اقتصادی رئیس‎جمهور در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری درباره دلایل افزایش نقدینگی در کشور به خصوص طی ماه‎های اخیر اظهارکرد: علت وقوع حوادث پیش‎آمده و شوک‎های اخیر بازار ارز و بسیاری از کالاهای دیگر قطعا افزایش نقدینگی است و نمی‏توان آن کتمان کرد.

وی با بیان اینکه در شرایط اقتصادی امروز کشورمان کاهش نقدینگی امکان ندارد درباره علت افزایش نقدینگی تاکید کرد: نقدینگی در شرایطی در کشور افزایش بالا می‎رود که دولت اوراق خزانه و یا مشارکتی را به منظور حل معضلاتی چون کسری بودجه منتشر می‎کند و به جای پول نقد در اختیار مردم قرار می‏دهد اما دیگر توان پس دادن آن به خزانه را ندارد و این روند سبب افزایش نقدینگی را فراهم می‎کند.

مشاور اقتصادی رئیس‎جمهور تصریح کرد: در صورتی که اقتصاد ما بتواند درآمدهای بالایی از طریق مالیات و نفت کسب کند این امکان برای دولت فراهم خواهد شد تا اوراق‎هایی را که به عنوان پول نقد به مردم داده است خریداری کند اما در شرایط اقتصادی امروز ایران این امر باتوجه به درآمدهای نفتی امکانپذیر نیست.

ترکان تاکید کرد: از دیگر عوامل مهمی که باعث رشد نقدینگی در کشور شده است افزایش سودهای بانکی در کشورمان است به نحوی که بانک‏ها در قبال سپرده‎های مردم به آنها سود بانکی 20 درصد پرداخت می‎کنند در حالی که از سپرده مردم در جهت امور عمرانی و سرمایه‎گذاری هیچ استفاده‎ای نمی‎شود و تنها از سپرده‎های بانکی در جهت اعطای وام به بدهکاران بانکی که معوقات بسیاری دارند و بعضا هویت آنها نیز مشخص نیست استفاده می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه امروزه در نظام بانکی ایران بدهکاران بانکی در خفا وجود دارند که با دریافت وام‎های مکرر اسامی آنها از لیست بدهکاران خارج می‏شوند اما هنوز از امتیاز استفاده از وام‎های بانکی بهره می‏برند.

مشاوراقتصادی رئیس‎جمهوربا اشاره به اینکه استقراض دولت از بانک مرکزی نیز سبب افزایش نقدینگی در کشور شد گفت: مهم‎ترین عامل در جهت ضربه زدن به وضعیت اقتصادی کشور در شرایط امروز کشور بانک‎ها هستند که سپرده‎های مردم را دریافت می‎کنند ولی اقدامی انجام نمی‎دهند از این رو تا زمانی که سپرده‎های مردم در بانک‏ها بود مشکلی وجود نداشت اما با خارج‎کردن این سپرده‎ها ما شاهد شوک اقتصادی بزرگی در کشور بودیم که امیدوارم با تدبیر دولتمردان چاره‎ای برای آن اتخاذ شود.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها