اخبارآیا می دانید برترین ابزار جاسوسی هوشمند را با خود حمل می کنید؟

برترین ابزار جاسوسی تکنولوژیک سال را می توانید در کیف یا جیبتان پیدا کنید. این ابزار هوشمند می تواند به عنوان برترین ابزار جاسوسی سال در نظر گرفته شود.

اخبارآیا می دانید برترین ابزار جاسوسی هوشمند را با خود حمل می کنید؟

گروهی از پژوهشگران دانشگاه نورث استرن در بوستون موفق شده اند نوعی موبایل را درحالی‌که جی‌پی‌اس‌ این موبایل ها خاموش بود، ردیابی کنند.

روش کار محققان چگونه بود؟
این پژوهشگران در گفتگو با سی ان بی سی گفتند: مردم نمی‌توانند تصور کنند که موبایل مجهز به حسگرهای مختلف و متنوع بهترین وسیله جاسوسی علیه آن‌ها است. اما این اتفاق واقعا ترسناک به نظر می رسد. این که بدانیم هر لحظه ممکن است توسط موبایل های خود مورد رصد و جاسوسی قرار گیریم یک اتفاق ناخوشایند است.

یکی از پژوهشگران این طرح می گوید؛ ممکن است کاربران سرویس مکان‌یابی را خاموش کنند اما نمی‌دانند همچنان قادر به ردیابی هستند.

سیستم موقعیت مکانی خطرناک است؟
شاید برای پاسخ این سوال بهتر است دقت کنیم که سیستم موقعیت مکانی دقیقاً چگونه عمل می کند. سیستم موقعیت مکانی به این ترتیب عمل می کند که ماهواره ابتدا اطلاعات و داده‌های ناوبری را به پنج ایستگاه کنترل زمینی ارسال می‌کند.‌ (در واقع این ایستگاهها سیگنالهای ماهواره را ردیابی می‌کنند) سپس این اطلاعات به ایستگاه کنترل مادر فرستاده می‌شود و این ایستگاه در نزدیکی شهر کلرادو واقع شده است و وظایف آن عبارتند از: پردازش داده‌ها، ردگیری ماهواره‌ها، آماده کردن اطلاعات برای ارسال به ماهواره و نظارت بر کنترل روزانه ماهواره‌ها می‌باشد.

سپس این داده‌ها به سه آنتن زمینی ارسال می‌شود و توسط این آنتن‌ها اطلاعات کنترل شده به ماهواره ارسال می‌شود که به آن Data upload می‌گویند. پس از ارسال اطلاعات به ماهواره استفاده کننده سیگنالهای ماهواره را دریافت می‌کند وبدین ترتیب اطلاعات به استفاده کننده می‌رسد.

برای محاسبات ومعرفی موقعیت مکانی یک نقطه با استفاده از فاصله‌های معلوم یک گیرنده تا ۳ یا ۴ ماهواره می‌توان موضع آنتن گیرنده را با روش تقاطع تعیین کرد. این موضوع محل بر‌خورد سطوح سه کره می‌باشد که مرکز هر یک، یکی از ماهواره‌هاست و شعاع هر کدام فاصله بین ماهواره و گیرنده می‌باشد.

باز هم به روش بررسی داده ها باز گردیم …
این گروه تحقیق از مردم خواستند تا بین بوستون، والتهام، ماساچوست و لندن برانند و در ضمن سرویس جی‌پی‌اس خود را نیز خاموش کنند.

درنتیجه آن‌ها همچنان توانستند باوجود حفره آن‌ها را ردیابی کنند و البته همه این موضوع را نمی‌دانستند. آن‌ها از حس‌گر شتاب سنج، مغناطیس‌سنج و ژیروسکوپ استفاده کردند که ارتباط مستقیمی به مکان‌یابی نداشت اما توانستند کاربران را ردیابی کنند که از کجا به کجا می‌روند.

این موضوع درباره موبایل‌های اندرویدی با صحت و دقت بالایی جواب داد و درنهایت سخنگوی گوگل اعلام کرده است که در سیستم‌عامل اندروید P این مشکل حل‌شده است اما اپل از اظهارنظر دراین‌باره خودداری کرد.

منبع: کالاسودا

61

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها