یک وکیل دادگستری: نمی‌توان افراد را به دلیل خرید تعداد زیادی سکه مورد تعقیب قرار داد

یک وکیل دادگستری در رابطه با موضوع دستگیری فردی با عنوان «سلطان سکه» گفت: نمی‌توان اشخاص را صرفاً به دلیل خرید تعداد زیادی سکه‌ مورد تعقیب قرار داد.

یک وکیل دادگستری: نمی‌توان افراد را به دلیل خرید تعداد زیادی سکه مورد تعقیب قرار داد

حسین ساعتچی یزدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اقدام فردی مبنی بر خرید تعداد بیشمار سکه با عنوان «سلطان سکه» به خودی خود وصف مجرمانه ندارد و با توجه به اصل قانونی بودن جرائم و مجازات‌ها که اصل ٣٦ قانون اساسی نیز به آن تصریح دارد، آنچه که در قانون احصاء و جرم انگاری شده قابل تعقیب قانونی می‌باشد و مورد تعقیب قرار گرفتن و دستگیری این فرد، قاعدتاً تحت عناوین مجرمانه دیگری صورت گرفته است.

وی افزود: «سلطان سکه» در قانون مجازات اسلامی عنوان مجرمانه‌ ندارد، بلکه چنانچه شخص در خرید سکه‌ها جرایم دیگری از جمله تبانی در بردن مال و یا عدم رعایت مقررات مربوطه که در قانون هم جرم‌انگاری شده، مرتکب شده باشد مانند اقدامات صورت گرفته در ابتیاع سکه‌ها از مصادیق پولشویی و اختلال در نظام اقتصادی کشور باشد که در این صورت جرم محسوب شده و قابلیت تعقیب قانونی را خواهد داشت.

این وکیل دادگستری یادآور شد: اصولاً خرید سکه به هر تعدادی چنانچه مقدمات آن مشمول جرایم مالی احصاء شده در قانون مجازات اسلامی یا قانون خاص مربوطه نباشد، جرم محسوب نمی‌شود.

ساعتچی یزدی خاطرنشان کرد:‌ داغ شدن خبرهای مربوط به فروش و خرید سکه در ماه‌های اخیر عمدتاً ناشی از معضلات اقتصادی کشور و بعضاً اجرای سیاست‌های ناهمگون اقتصادی و جو روانی ایجاد شده می‌باشد؛ بدیهی است در یک اقتصاد سالم چنانچه افرادی با داشتن توانایی و ثروت مشروع مبادرت به خرید و فروش هزاران سکه نمایند به گونه‌ای که در تحصیل این مال یا مقدمات خرید آن تبانی صورت نگرفته باشد و در نظام اقتصادی کشور اختلال ایجاد نشود این عمل از مشروعیت قانونی برخوردار خواهد بود و الّا امنیت اقتصادی کشور دچار خدشه می‌شود که نشانه خوبی برای رشد اقتصادی نخواهد بود.

وی گفت: در تمامی مواردی که تخلفات اقتصادی صورت می‌گیرد، بستگی به مصادیق آنها رسیدگی یا در قالب مقررات قانون تعزیرات حکومتی و یا در صورت جرم بودن اعمال ارتکابی بر اساس مقررات آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی و یا در دو مرجع صورت می‌گیرد و نمی‌توان اشخاص را صرفاً به دلیل خرید تعداد زیادی سکه‌ مورد تعقیب قرار داد.

منبع ایسنا

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • گشتاسب
    0

    این چه اش وکیل اینها حجم زیادی سکه‌خریدند برای بالا بردن‌قیمتها برهم زدن امنیت اقتصادی هم تلاش کردند که‌قیمتها را بالا ببرند از راههای مختلف و از جمله فروش دست به دست با قیمت بالا.دلار چی با کرایه کردن کارت خریدند بازار را دست گرفتند. تا زمانی سودجو و مزدور سودجویان در این کشور فعالن ایران آرامش اقتصادی نخواهد داشت

    نظرات شما -
    • راه حل جمهوريت واقعي
      0

      چرا پرت مي گي . فقط مشكل اينه نه ما جمهوري هستيم نه مثل عربستان پادشاهي شورايي يعني جمع تصميم بگيره . هركاري پشت مي كنند فقط مي اندازند گردن دولت اگه شاه خائن بلد بود يه جمهوري سوري درست كنه خودش بشينه پشت فرمان بده همه باز مي گفتند دولت توان نداره اب از سرچشمه دست نظاميان هست

  • تاعت
    0

    اين مشكلات يك شبه توسط رهبري دانا حل هست مذاكره با امريكا . فقط سپاه بره كنار دلار ميشه 500تومان تومام منظور نصف هزار تومان هست

  • مالباختگان خرم آبادی
    0

    وکیل عزیز؛ در شهر ما نیکوکاران هم زندانی میشوند : در شهر خرم آباد لرستان قانون به شکل دیگری اجرا میشود. در شهر ما مجرم اصلی آزاد میگردد و افراد را به جرم نیکوکاری زندان و اموالشان را بعنوان وثیقه به حراج میگذارند. استانداری لرستان در سال 1374 باغ خانوادگی ما را تصاحب کرد. این تصاحب برای احداث پارکی بنام"پارک پشته" که هیچگاه احداث نشده ؛ در توافقی که خودشان آنرا نقض کرده اند؛ به مالکیت استانداری لرستان درآمد. درختان گردو و میوه این باغ بریده و زمین آن از طرف "از ما بهتران" صرف ساخت و ساز شد و امروز هم بخاطر تخلف شهردار وقت در واگذاری مال غیر به ما بعنوان معوض؛ اعضای خانواده ما در زندان مرکزی خرم آباد زندانی شده و خانه هایمان "بعنوان وثیقه و با قیمتی نازل" برای حراج در دادگاه خرم آباد قرار دارد. ما از قانون و اجرای درست آن نا امیدیم. اگر ما فریاد رس نداریم ولی خدا که هست و جای امیدواری است که هستند وکلای زیادی از هموطنان که بخاطر قسم حرفه ای خود از بیگناهان زندانی شده دفاع و حمایت کرده و خواهند کرد.

  • سلیم جهانی
    0

    آقای وکیل حرف شما درست ، لیکن این خرید های کلان معمولا" برنامه ریزی شده ، با اهداف استراتژیک برای ضربه زدن به اقتصاد و نابودی ارزش پول ملی و هماهنگ با برنامه های دول خارجی متخاصم صورت می پذیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها