یک رسانه روسی: با بسته شدن تنگه هرمز یک جنگ عظیم در خلیج فارس رخ خواهد داد

یک نویسنده روس معتقد است در صورت عملی شدن تهدید ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز، جنگ با آمریکا بسیار محتمل است. با این حال، شاید ایران این تهدید را هیچ گاه عملی نکند.

یک رسانه روسی: با بسته شدن تنگه هرمز یک جنگ عظیم در خلیج فارس رخ خواهد داد

سرگئی آکیونوف خبرنگار و گزارشگر پایگاه خبری "سوبودنیا پرشا" در مقاله اخیرش به بررسی و واکاوی مساله ممنوعیت خرید نفت ایران توسط آمریکا و تهدید جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز پرداخته است. آکیونوف معتقد است که در صورت بسته شدن تنگه هرمز توسط نیروهای ایرانی ممکن است تغییراتی عظیم در منطقه رخ داده و این امر به طور خودکار منجر به جنگ در خلیج فارس شود.

در هفته های اخیر، ایالات متحده، ایران را تهدید به تحریم جهانی فروش نفت کرد و از کشورهای دنیا خواست تا نفت ایران را نخرند. در مقابل، تهران کشورهای دنیا را تهدید به بستن تنگه هرمز نمود. این همان چیزی است که در چند روز اخیر توسط مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تکرار شده است. علاوه بر رئیس جمهور روحانی، معاون فرمانده سپاه پاسداران، اسماعیل کوثری، هم آن را تکرار کرد.

در حال حاضر اما سوال این است که آیا ایران قادر به بستن تنگه هرمز است و در صورت مثبت بودن پاسخ، آیا تهدیدات خود را عملی می‌کند؟

آیا ایران قادر به تسلط کامل بر تنگه هرمز و بستن آن است؟

ایران اکنون یک نیروی دریایی کاملا قوی قدرتمند دارد. علاوه بر این، تهران دارای نیروی هوایی مجهز و تکنولوژی پیشرفته موشکی و راهبردی است. از نظر آکیونوف، ایرانیان می‌توانند خلیج فارس را آتش بزنند.

اما آمریکایی ها به هیچ وجه در مقابل حمله احتمالی ایران سکوت نخواهند کرد و سعی خواهند نمود تا خلیج فارس را کنترل کنند چرا که صادرات و واردات نفت این کشور و متحدانش کاملا به این منطقه راهبردی وابسته است. این عمل و عکس العمل ایران و ایالات متحده منجر به درگیری مستقیم دوکشور خواهد شد و احتمالا جنگ اجتناب ناپذیر خواهد بود.

نیکیتا ماسلينيكو، یک اقتصاددان برجسته روسی در این رابطه معتقد است که آب خلیج فارس و منطقه تنگه هرمز برای استخراج نفت و حمل و نقل آن بسیار مهم است چرا که بخش مهمی از نفت خاورمیانه از طریق تنگه هرمز عبور می کند. با این حال، حتی پس از گذشت یک روز از تهدید ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز، بازار جهانی نسبت به آن واکنش خاصی نشان نداد و این تهدید در قیمت نفت اثر خاصی نگذاشت.

اما علت این اتفاق چه بوده است؟ بازارهای جهانی و منطقه ای نفت، تهدیدات ایران را جدی ندانسته و به آنها باور ندارند. زیرا این امر( یعنی تسلط کامل بر تنگه هرمز و انسداد آن) به معنای تحریم های فوری ایران توسط قدرتها در مقیاس بزرگ و محرومیت خود ایران از منابع نفت است. بازارها بسته شدن تنگه هرمز را تهدیدی از جانب ایران برای گرفتن امتیاز از ایالات متحده و عربستان سعودی می‌دانند. ادعایی که بعید است عملی شود و همواره به صورت تهدیدی محض باقی خواهد ماند. به اعتقاد نویسنده مقاله، بازار در این مورد، دقیق تر و زیرک تر از سیاستمداران است.

بسیاری تهدید روحانی مبنی بر بستن تنگه هرمز را مبتنی بر دلایل داخلی دانسته اند. در شرایط کنونی، گرچه تحریم های عمده و بازگشتی آمریکا هنوز به اجرا گذاشته نشده است، اما وضعیت اقتصادی ایران بسیار به هم ریخته است. رئیس جمهور روحانی به شدت تغییر سیاست و تیم اقتصادی کابینه خود را احساس می‌کند و بدون در نظر گرفتن تحریم ها، تصمیم های اقتصادی اتخاذ می‌نماید. به همین دلیل، روحانی با تهدید بستن تنگه هرمز سعی دارد جو اقتصادی را به نوعی تغییر دهد.

با تمام این تفاسیر، مشخص نیست که آیا تهران واقعا تهدید خود را عملی می‌کند یا نه؟ چرا که در این شرایط هیچ دورنمای مشخصی در این رابطه وجود ندارد.

منبع: Svobodnaya Pressa

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • ناشناس
    0

    ایران اسلامی صلح دوست هیچگاه به هیچ کشوری ابتدا به ساکن تهدید به جنگ نکرده است ولی به جهان ثابت کرده که جنگ افروزی و تجاوز و قانون ستیزی را کوبنده و نابود کننده پاسخ دفاعی مشروع می دهد.

    نظرات شما -
    • ناظر بی طرف
      0

      آیا نارضایان از این کامنت هیچگاه سطح موجودی حس وطن دوستی و غیرت ملی نزد خود را به ارزیابی گذاشته اند؟؟؟!!!

  • ذوالقرنین
    0

    نزدیک به 3 دهه بعد از جنگ هنوز کشور جنگ زده وعقب افتاده است ومتاسفانه کارشکنی امارات وعربستان باعث شده انها به بندر های روز دنیا وسکوهای نفتی نوین دست یابند وهمین الان هم سهم ملت ایران را از خلیج به یغما می برند هر گونه جنگی تمامی تاسیسات وزیر ساختهای عربستان ودبی را از بین خواهد برد و انها هم در رده اقتصاد فرسوده ایران قرار خواهند گرفت و اگر قرا بر ساختن دوباره باشه همه کشور ها با هم شروع خواهند کرد ایران در خلیج فارس چیزی برای از دست دادن ندارد.و اعراب حاشیه بدون توجه به مرز ابی هزارودویست کیلومتری ایران واحتمال پرتاب موشک از هر نقطه را نادیده گرفته اند.وجود تکنولوژی قایق های تند رو و پراکندگی هدف های ایرانی با توجه به امکان پرتاب موشک از انها نیز ناوها را با مشکل مواجه خواهد کرد شاید ایران برنده جنگ نباشد اما توان ایجاد تخریب صد درصدی تاسیسات کشورهای متخاصم منطقه را دارا می باشد. .عربستان وامارات احمقانه ترین سیاست را در قبال ایران انتخاب کرده اند

  • اه نداريم
    0

    ايران عزيز با تصميمات تند و خارج از عقل وطن دوستي و مردم سالاري باعث شده بدون يك ريال سود مثل كره شمالي خودش را دائم نيش بزند و هميشه ياس و نا اميدي به ملتش ارمغان بدهد كشوري روي كنج ملتش روي رنج پس تا مسئولين نظام چشم ها را نشويند و تفكر را از بچه بازي به تدبير جهاني نزديك نكنند مثال گنه كرد در بلخ اهنگري به شوشتر زندن گردن مسگري مسئولين اهنگرند و ملت مسگر شوشتري . ما چون جوانيم دائم خطا داريم . گويا تنها در مريخ زندگي مي كنيم همه ي دنيا قدرت خزانه داري امريكا را بسيار بزرگ تر از جنگ اتم مي دانند . هيچ كشوري تا كنون نتونسته در برابر خزانه داري امريكا مقاومت كنه مگر خودش را به دهات بيل كرده مانند مقايسه كره شمالي يك روستاي بي تمدن ولي كره جنوبي بهشت ملتش شده هر دو يك نژاد دارند پس بهتر حاكميت ايران هر چه سريعتر با امريكا مذاكره و مانند ژاپن و عربستان ... زندگي شرين را هديه كنه به ايرانيان كه تا دهه ديگر فقط پوست و استخوانشان مي ماند اگر خرانه داري امريكا تحريم را عملي كنه ما تا ده سال ديگر ابر تورم داريم يهني بين ده هزار تا پانزده هزار درصد . در ظمن ترامپ فقط فوت كرد ارزش پول ايران نصف شد تو خود بخوان حديث اين ...

    نظرات شما -
    • احسان
      0

      مگر اساس مذاکره ما با امریکا در برجام هم همین وعده ها نبود؟ مگر به امید تبدیل شدن بهشت اقتصادی ما با امریکا مذاکره نکردیم؟نتیجه چه شد؟ عزیزم آزموده را آزمودن خطاست‌. تو میتونی تضمین بدی که اگه با آمریکا مذاکره کنیم ایران میشه بهشت؟ میتونی تضمین کنی که فردا یکی دیگه نمیاد بزنه زیرش؟! مطمئن باش ما اگه به خودمون رحم کنیم میتونیم این زمان رو هم بگذرونیم مگه اولین باره که ما تحریم میشیم؟!

    • اااا
      0

      قبل تحلیل سیاسی املا رو تمرین کنید. ضمن رو اینجوری مینویسند. البته تحلیلتون تا حدی منطقی بود

  • ناشناس
    0

    بستن تنگه هرمز در واکنش حذف ایران از بازار نفت جهان تنها پاسخ ایران به ایم موضوع است، پس مطمئنا این امر اتفاق خواهد افتاد، فرضیه اینکه در مقابل بسته شدن تنگه هرمز قدرتهای جهان ایران را تحریم خواهند کرد، درست است؛ اما باید این راهم درنظر داشت که ایران در همین شرایط نیز ( به بهانه های مختلف ) مورد تحریم قرار گرفته پس این فرضیه دلیلی بر عملی نکردن این تهدید درست نیست. از طرفی درصورت بسته شدن تنگه هرمز عربستان توسط خطوط لوله ای که توسط آن تنگه هرمز را دور زده اند اقدام به فروش نفت خود میکنند، این را هم در نظر بگیرید که جنگ نظامی بین ایران و آمریکا هیچ گاه اتفاق نخواهد افتاد اما جنگ ایران با هم پیمانان آمریکا ( اسرائیل و عربستان ) بخصوص عربستان دور از انتظار نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها