فواید روغن‌های ماساژ

روغن ماساژ روغنی است که برای ماساژ بدن مناسب است. ماساژ را به دلایل مختلف انجام می‌دهند و انواع مختلفی دارد.

فواید روغن‌های ماساژ

روغن‌های مختلف برای انواع مختلف ماساژها مناسب هستند. ما به چگونگی استفاده از روغن‌های حامل و برخی از روغن‌های اسانسی برای ماساژ اشاره می کنیم. ماساژ ارزش درمانی فوق‌العاده‌ای دارد و برای بهره‌گرفتن از بهترین فواید آن، باید مناسبترین روغن را انتخاب کرد. رایجترین روغنهایی که برای ماساژ مورد استفاده قرار می‌گیرند، روغن زیتون و و روغن بادام هستند. اما، گزینه‌های زیاد دیگری نیز برای این منظور وجود دارد.

خواص روغن ماساژ

روغن ماساژ باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. برخی از این ویژگی‌ها حتماً باید در روغن وجود داشته باشند و برخی دیگر را می‌توان نادیده گرفت.

غلظت : روغن ماساژ نباید زیاد غلیظ باشد. باید خالص و به خوبی فیلتر شده باشد.

ویسکوزیته یا چسبناکی : روغن ماساژ باید چسبندگی کمی داشته باشد. این بدان معناست که این روغن باید به آسانی روی پوست جریان پیدا کند و نباید مانند عسل یا شربت چسبناک باشد. وقتی روغن را به بدن می‌مالید، باید همراه با دست حرکت کند.

زیاد خشک نباشد : برخی از روغن‌ها، مانند روغن شاهدانه، با اثر خشک کنندگی همراه هستند و بسیار سریعتر از دیگر روغن‌ها خشک شده و این احساس را به پوست نیز منتقل می‌کنند. این حالت در برخی از ماساژها مطلوب، اما در بیشتر ماساژها نامطلوب است.

بو : روغن‌هایی که دارای بوی نامطبوع هستند، غالباً برای ماساژ مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. مگر اینکه واقعاً ضروری باشد. برای از بین بردن بوی ناخوشایند روغن‌هایی که از لحاظ تغذیه‌ای مفید هستند، روغن‌های اسانسی خوشبو به آنها اضافه می‌شود.

مرطوب کنندگی : روغن‌های ماساژ باید قابلیت رطوبت رسانی داشته باشند. روغن‌هایی که خاصیت مرطوب کنندگی بهتری دارند، پوست را به مدت طولانی‌تر نرم و مرطوب نگه می‌دارند.

خالص بودن روغن : خالص بودن و کیفیت روغن نیز از دیگر ویژگی‌های ضروری روغن‌های ماساژ است. بطور کلی، روغن‌های تصفیه شده احساس بهتری به پوست می‌دهند. روغن‌های تصفیه نشده که از مستقیماً از پرس سرد بدست آمده‌اند، ممکن است کمی چرب باشند و به همین دلیل مناسب ماساژ نیستند؛ مگر اینکه دلایل دیگری برای استفاده از آنها وجود داشته باشد.

دیگر فاکتورهایی که باید هنگام انتخاب روغن ماساژ باید در نظر داشت، قیمت و عوارض جانبی است. بطور عادی، برای ماساژ کل بدن، به ۳۰ میلی‌گرم روغن نیاز است. بنابراین، فاکتور هزینه نیز وارد بازی می‌شود. اگر روغن عوارض جانبی قوی داشته باشد، در ماساژ کامل که پوست در معرض مقدار زیادی روغن قرار می‌گیرد که ممکن است این عوارض چندبرابر شوند.


ماساژ را به دلایل مختلف انجام می‌دهند و انواع مختلفی دارد‎

هدف از ماساژ با روغن چیست؟

حقیقت اینست که ماساژ را بدون روغن نیز می‌توان انجام داد؛ اما زحمت بیشتری می‌خواهد. روغن ماساژ برای کاهش اصطکاک بین دست و پوست لازم است. بنابراین، چه در ماساژهای عادی، و چه در ماساژ بافتهای عمیق پوست، و یا کایروپراکتیک (chiropractic)، استفاده از روغن، فواید ماساژ را بیشتر خواهد کرد.

روغن‌های ماساژ معروف و پرکاربردی در سراسر جهان وجود دارند که می‌توانید از میان آنها یکی را انتخاب کنید.

۱ ) روغن بادام شیرین

این روغن شیرین و کمی بودار از بادام‌ شیرین بدست می‌آید و رایجترین روغن ماساژ است. روغن بادام شیرین تمام ویژگی‌های یک روغن ماساژ کامل را دارد. به خوبی روی پوست جریان پیدا می‌کند، خیلی سریع جذب نمی‌شود و حالت روغنی خود را به مدت زیادی حفظ می‌کند. این روغن روشن و رقیق است. کسانی که ماساژ را انجام می‌دهند به خوبی می‌دانند که سر خوردن نرم و آرام روغن بین دستها و پوست چه اندازه مهم است.

۲ ) روغن زیتون

روغن زیتون معروفترین روغن برای ماساژ کودکان است. اما، برای بزرگترها نیز کاربرد دارد. روغن زیتون یک روغن ماساژ عالی است که انعطاف‌پذیری پوست را تقویت می‌کند. این روغن از دوران باستان تاکنون در سواحل مدیترانه، برای افراد پیر و جوان مورد استفاده قرار گرفته است. ماساژهای منظم با استفاده از روغن زیتون پوست را جوان و براق می‌کند و پوست را نیز برای مدت کمی برنزه خواهد کرد.

۳ ) روغن نارگیل

روغن نارگیل یک روغن ماساژ عالی برای بسیاری از افراد است. روغن نارگیل معمولی در هوای سرد سفت می‌شود، اما می‌توان آن را حرارت داد و روی پوست استعمال کرد. این روغن بی‌رنگ، و بسیار روشن است و به خوبی جذب پوست می‌شود. استفاده از این روغن در مناطق استوایی بسیار رایج است.

روغن نارگیل برای افراد مبتلا به آکنه پشت نیز بسیار مناسب است و از بروز آن پیشگیری کرده و منافذ پوستی را مسدود نمی‌کند.

۴ ) روغن دانه انگور

روغن دانه انگور اگرچه از سایر روغن‌ها کمی گرانتر است، اما برای ماساژ بدن بسیار مناسب است. این روغن بسیار روشن و رقیق است و کمی براق به نظر می‌رسد. احساسی که این روغن به پوست هدیه می‌دهد، با دیگر روغن‌های ماساژ کاملاً متفاوت است. روغن دانه انگور بسیار مغذی است و حاوی مقادیر بالای اسید لینولئیک است. اگر مجبور به استفاده از روغن‌های تزریقی، مانند روغن ماساژ رزمری، هستید، روغن دانه انگور یک انتخاب مناسب برای شماست. این روغن، گیاهان و مواد مغذی موجود در آنها را به خوبی جذب، و آنها را به پوست منتقل می‌کند.

۵ ) روغن کنجد

روغن کنجد در طب آیورودای هندی بسیار باارزش است. بر اساس چاراک سامهیتا، یکی از قدیمی‌ترین متون آیورودا، روغن کنجد، بهترین روغن برای بدن انسان است. این روغن دارای ارزش غذایی عالی برای تقویت ساختار بدن - که تاندون‌ها، عضلات و رباط‌ها هستند - به شمار می‌آید. آیورودا ماساژ روزانه با روغن کنجد را، که یک ماساژ سطحی با روغن گرم است، پیشنهاد می‌کند.

1514

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها