فلاحت‌پیشه: منع صدور ویزا برای ایرانیان "نقض صریح برجام" است/وزارت‌خارجه "برنامه کنسولی" در مقابل اقدامات ترامپ داشته باشد

فلاحت‌پیشه: منع صدور ویزا برای ایرانیان "نقض صریح برجام" است/وزارت‌خارجه "برنامه کنسولی" در مقابل اقدامات ترامپ داشته باشد

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: به نظر می‌رسید بعد از برجام سیاستهای ضد ایرانی آمریکا مقداری کاهش یابد اما برعکس افزایش یافت و دولت ترامپ از زمانی که روی کار آمده است راهبرد خود را براساس قواعد بوش پدر علیه ایران و جهان اجرایی می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ترامپ نیز مانند سیاست‌های بوش پدر درصدد تفسیر اقتدارآمیز تمام موافقتنامه‌های بین‌المللی است عنوان کرد: برجام نیز یکی از این موافقتنامه‌هاست که دولت جدید آمریکا به‌دنبال تفسیر آن است و در سایر کشورها نیز شاهد این‌گونه کارشکنی‌های سیاستمداران هستیم.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه ترامپ یک ساختارشکنی گسترده را تاکنون در دنیا انجام داده است عنوان کرد: ترامپ نماینده نسل ناسیونالیستهای آمریکا است و در سخنرانیهایش از مردم ایران به عنوان تروریست یاد کرده است.

رئیس گروه تحقیق درباره پرونده دعاوی حقوقی ایران و آمریکا با اشاره به اینکه ترامپ در اوایل شروع تبلیغات انتخاباتی خود همواره اصرار بر پاره کردن برجام داشت، بیان کرد: ترامپ اما بعد از مدتی مجبور به تعدیل سیاستهای خود در قبال برجام شد و اعلام کرد که درصدد بازبینی قرارداد برجام است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه رئیس‌جمهور جدید آمریکا با ایجاد فضای روانی علیه برجام درصدد این است که ایرانیان نتوانند از فضای پسابرجام استفاده کنند بیان کرد: براساس گزارش چهارم وزیر امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، برجام بر خلاف خیلی از کارشکنی‌های آمریکا تاکنون خوب پیش رفته و بسیاری از تحریمها در حال برداشته شدن است.

وی با اشاره به اینکه اکنون اسامی 911 شخص حقوقی، شرکتهای هواپیمایی، صنعت کشتی، حوزه مسائل نفتی و سایر حوزه‌ها از لیست تحریم خارج شده است گفت: فقط اسامی 48 شرکت در این زمینه باقیمانده است.

فلاحت‌پیشه عنوان کرد: با وجود نقش منفی دولتهای آمریکا در زمان اوباما و ترامپ در اوضاع پس از برجام اما فضای اقتصادی - اجتماعی نشان می‌دهد که برجام درحال اجرا و تحریمها نیز به تدریج در حال شکسته شدن است.

وی نقش آمریکا و سایر بازیگران کشورهای عربی را در ایجاد فضای روانی منفی علیه ایران در شرایط پسابرجام بسیار پررنگ دانست و اظهار کرد: در این سه ماه ترامپ در حال ایجاد فضای روانی برای بهره‌برداری از شرایط موجود بوده است.

دیدگاه سیاسی ترامپ نسبت به دنیا براساس نگاه اقتصادی است

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس «قانون تابعیت و مهاجرت» آمریکا موسوم به INA وزارت امنیت داخلی آمریکا با همکاری وزارت خارجه این کشور موظف است کشورهایی که درباره آنها نگرانی‌های امنیتی و تردیدهایی درباره حمایت از تروریسم وجود دارد مشخص و معرفی کند.

وی با بیان اینکه براساس این دستور اتباع کشورهای ایران، عراق، یمن، سوریه، سومالی، لیبی و سودان تا 90 روز آینده نمی‌توانند وارد آمریکا شوند گفت: پس از آن نیز به احتمال زیاد این ممنوعیت به صورت سختگیری و محدودیتهای بسیار زیاد، ادامه خواهد داشت.

فلاحت‌پیشه با اشاره به اینکه یکی از سیاستهای ضدایرانی ترامپ ارزیابی اطلاعاتی از اتباع ایرانی است عنوان کرد: به گفته خود ترامپ بعد از این ارزیابی لیست مصداقی افراد تروریست مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی ترامپ در شرایط کنونی براساس منافع ملی آمریکا و نه بر اساس امنیت ملی این کشور شکل گرفته است بیان کرد: با وجود یکسانی برخی از شاخصها در امنیت ملی و منافع ملی آمریکا اما دید سیاسی ترامپ نسبت به سایر کشورها بیشتر یک نگاه تجاری است.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 2400 نفر آمریکایی توسط اتباع عربستان سعودی کشته شده‌اند گفت: اما با این وجود به‌دلیل وجود بیش از 700 میلیارد دلار ذخیره ارزی عربستان در داخل کشور آمریکا، عنوان کشور عربستان تاکنون در لیست تروریست آورده نشده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ایرانیان هیچ نقشی در حملات تروریستی در آمریکا نداشته‌اند بیان کرد: ایران چه در حوزه عمق استراتژیک دنیا و چه در داخل خود کشور دستانش به خون هیچ آمریکایی آلوده نشده اما همواره آمریکا ایران را در لیست کشورهای تروریست آورده است.

لزوم آمادگی وزارت امور خارجه برای خصومت‌های آمریکا

فلاحت‌پیشه با اشاره به دلایل اصلی خصومت مقامات آمریکایی با ایران گفت: واقعیت این است که این دشمنی و کارشکنی آمریکایی‌ها همواره وجود داشته و خواهد داشت و ساختارشکنی کار خود ترامپ نیست بلکه سیاستمداران آمریکایی معتقدند که آمریکا بعد از جنگ سرد اهرمهای قدرت خود را کنار گذاشته و چندجانبه‌گرایی را در پیش گرفته است که براین اساس آنها می‌خواهند با ساختارشکنی به روال گذشته برگردند.

وی با بیان اینکه ممکن است در آینده نیز کارهای حادتری از ترامپ علیه ایران شاهد باشیم که نیازمند آمادگی همه جانبه دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه ایران است گفت: وزارت خارجه دولت ایران باید با یک برنامه کنسولی جامع و وضع قوانین، حمایتهای جدی خود را از اتباع ایرانی نشان دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در برجام تمام کارشکنی‌ها به آمریکا برمی‌گردد و قانون منع صدور ویزا برای اتباع ایرانی نقض صریح برجام است عنوان کرد: در همه سطوح ایرانیها جز ثروتمندترین و متخصصترین شهروندان آمریکایی هستند و در همه عرصه‌های تخصصی از دانش آنها استفاده می‌شود اما متسفانه روح خصومت با ایرانیان همواره در ذات سیاستمداران آمریکایی دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همان‌طور که در برجام آمده هرگونه اقدام اتحادیه اروپا، آمریکا و سایر دولتهای غربی که مانع برقراری روابط سیاسی و تجاری مناسب در شرایط پسابرجام شود، نقص صریح و خلاف قرارداد برجام است گفت: این سیاستهای ضدایرانی در آمریکا همواره ادامه دارد و نشان دهنده این است که روح خصومت آمریکا با ایران تمام شدنی نیست و در واقع دولت آمریکا با خود ایرانیان مشکل دارد زیرا بر این امر واقف هستند که یک ایرانی اصیل هیچ‌گاه به کشور خود خیانت نمی‌کند.

فلاحت‌پیشه رفتارهای احساسی، جرقه‌ای و خلق‌الساعه را بخش جدایی ناپذیر حرکتهای ناسیونالیستی در آمریکا دانست و اظهار کرد: ترامپ به دنبال ایجاد یک شور احساسی در جامعه آمریکا برای ایجاد رضایتمندی در بین طرفداران خود است.

وی با بیان اینکه با توجه به قانون برنامه پنجم و ششم توسعه مبنی بر حمایت جدی وزارت امور خارجه از اموال و حقوق ایرانیان و تلاش جدی برای جذب ایرانیان مقیم خارج گفت: در تمام آمارهای رسمی رسانه‌های بین‌المللی تعداد کشته شدگان آمریکایی توسط اتباع ایرانی صفر بوده است اما سیاستهای ضدایرانی دوران اوباما در دوران ترامپ نیز در حال تکرار شدن است.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به‌طور یقین پشت این قضیه یک لابی فعال وجود دارد گفت: لابی‌های صهیونیست و محافظه‌کار که برای غارت اموال ایران نقشه کشیده‌اند در سه ماه آینده بخشی از اموال ایران را تفکیک خواهند کرد و به مصادره اموال ایران خواهند پرداخت.

وی آتش‌زدن نخستین مسجد در آمریکا را در روز گذشته نشان دهنده تأثیر فراوان موج ناسیونالیست در آمریکا و اروپا دانست و افزود: همان کسانی که برای نخستین بار موج خیابانی را به نفع ترامپ رقم زدند همان ناسیونالیستهایی هستند که اینگونه اقدامات را علیه ایران و مسلمانان انجام می‌دهند.

رئیس گروه تحقیق درباره پرونده دعاوی حقوقی ایران و آمریکا با بیان اینکه نظام اسلامی ایران همواره قدرت واقعی خود را در صحنه بین‌المللی به دنیا نشان داده است گفت: تا زمانی که برخورد مقابله به مثل و توام با قدرت از سوی دستگاه دیپلماسی رسمی ایران انجام نشود، دولت آمریکا از این چنین قوانینی وضع می‌کند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها