تحلیل رسانه های اسرائیلی از تاثیر توافق کره شمالی و آمریکا روی ایران

احتمالا توافق آمریکا و کره شمالی می‌تواند منجر به جنگ در ایران شود

دولت ترامپ امیدوار است تا پس از ملاقات با کیم جونگ اون بتواند با خیال راحت به سراغ ایران برود. دیگر واشنگتن علاقه مند به ایجاد روابط دیپلماتیک با تهران نیست و احتمالا جنگ با ایران آغاز شود.

احتمالا توافق آمریکا و کره شمالی می‌تواند منجر به جنگ در ایران شود

پایگاه خبری هآرتص، در تحلیل جدیدش در مورد توافق هسته ای کره شمالی و آمریکا و تاثیراتش روی ایران و منطقه خاور میانه نوشته است. در زیر، خلاصه ای از این مقاله مفصل را بیان می‌کنیم:

برای اولین بار در تاریخ، رهبران ایالات متحده و کره شمالی در سنگاپور همدیگر را ملاقات کردند. این دیدار خیلی غافلگیرانه و عجیب بود اما شواهد نشان می‌دهد که رئیس جمهور دونالد ترامپ و کیم جونگ اون عزم راسخی دارند که این بار به توافق نهایی برسند.

البته فقط کیم جونگ اون و ترامپ نیستند که مشتاق توافق هستند. چین هم به عنوان بزرگترین حامی خارجی رژیم کره شمالی، پیونگ یانگ را تشویق کرد که در این توافق شرکت کند.

کارشناسان معتقد بودند که توافق آمریکا با کشوری مانند کره شمالی حداقل چند ماهی به طول انجامد. اما ترامپ در مدت کمتر از یک هفته توانست به توافق با کره شمالی برسد. بنا به حدس بسیاری هر گونه توافق برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی ماهها طول خواهد کشید تا متخصصان هسته ای آن را بررسی کنند و جزئیات را مشخص نمایند. تنها پس از آن است که رهبران در نهایت پای میز مذاکره نشسته و توافق نهایی را امضا می‌کنند. اما ترامپ علاقه خاصی به اینجور نمایشها نداشت و به همین دلیل توافق را در مدت زمانی کم با کیم جونگ اون منعقد کرد.

اما قصد ترامپ از انعقاد این توافق زودهنگام و عجله ای چیست؟ تحلیلگران معتقدند که مشاوران ترامپ، او را مجاب کرده اند که تمرکز اصلی خود را روی مسائل ایران کند و به قول معروف میز خود را از هر گونه گزینه ای غیر از ایران پاک نماید.

رژیم کره شمالی در حال حاضر دارای سلاح های هسته ای است و به احتمال زیاد موشک های دوربرد آنها تا خاک آمریکا هم می‌رسد. در نتیجه دیگر هیچ قدرتی قادر نیست مانع قدرت گیری آن شود. به همین دلیل، آمریکایی ها هرگز از سیاستمداران داخل شبه جزیره کره نمی‌ترسند. تیم ترامپ می‌خواهد تا روی دشمنی تمرکز کند که به مراتب از پیونگ یانگ قدرتمندتر و تأثیرگذارتر است. قدرتی که در عین مهم بودن هنوز توانایی های هسته ای را هم به دست نیاورده است و در نتیجه قابل کنترل تر است. این قدرت نو، کشوری نیست جز ایران.

شرایط ایران مانند کره شمالی نیست. تهران درگیری مستقیم با متحدان اصلی ایالات متحده در خاورمیانه - عربستان سعودی و اسرائیل - دارد. ایران همچنین در سایر مناطق تحت نفوذ آمریکا و نزدیک مرز اسرائیل یعنی سوریه، یمن و عراق نیز دخالت کرده است. دولت ترامپ معتقد است در مورد ایران شرایط متفاوت است و آمریکا هنوز هم می‌تواند ایران را متوقف کند.

سیاست جدید ترامپ در مورد کره شمالی بر اساس سیاستهای جان بولتون و مایک پومپئو است. هر دو این اشخاص تمرکز اصلی خود را محدود کردن ایران قرار داده اند به همین دلیل سعی دارند تا با رفع هرگونه مشاجره و چالش با کره شمالی در یک جبهه با قدرت عمل کنند. بر این اساس، بعید نیست که تیم ترامپ برای جلوگیری از قدرت گیری بیش از اندازه ایران و دستیابی این کشور به سلاح هسته ای دست به جنگ با ایران بزند.

در حال حاضر باید منتظر بود و دید که توافق جدید کره شمالی و آمریکا چه تاثیری بر روی ایران و شرایطش خواهد داشت

منبع: هآرتص. خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • عجيب
    0

    ديگه چه خبر

  • هرمان
    0

    اول اینکه این تهلیل خبرگزاریها زیاد ارزش ندارد دوم اینکه ایران 40سال است باامریکا به صورت غیرمستقیم درجنگ است واقعا اگر حتی شما تهلیلگران داخلی هم روعن داعش رازیاد میکنید اما بدانید مگراینکه قصد دارید ته دل دولتمردان راخالی کنید تا به یک توافق دیگری تن دردهند ازدولت انتظار داریم اصلا گوشی به اراجیف خبرگزاری ها ندهند آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند چون امام گفت وامت هم میگویند تا آخرین نفر وآخرین قطره خون باامریکا میجنگیم اگرچه ایادی داخل باگرانی واحتکار ملت راتحت فشار گذاشته اند اما خدا باماست مگراینکه ما برحق نباشیم

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      احسنت جنگ جنگ تا پیروزی یا مهدی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها