طیبه سیاووشی در تشریح کرد:

لایحه حمایت از کودک در نوبت بررسی در صحن علنی است/ هرگونه بهره کشی اقتصادی از کودکان زیر 18سال در این لایحه جرم شناخته می‌شود

یک نماینده مجلس گفت: لایحه کودک و نوجوان اگر به تصویب برسد، هرنوع بهره کشی اقتصادی برای کودک و نوجوان تا سن زیر 18 سال محکوم می شود.

لایحه حمایت از کودک در نوبت بررسی در صحن علنی است/ هرگونه بهره کشی اقتصادی از کودکان زیر 18سال در این لایحه جرم شناخته می‌شود

امروز روز جهانی مبارزه با کار کودکان است. آخرین آمار جهانی نشان می‌دهد که حدود 400 میلیون کودک کار در دنیا وجود دارد، به عبارت دیگر تقریبا از هر 10 کودک، یک نفر از آنها مجبور به کار کردن و کسب درآمد در بیرون از محیط خانه است. بیست دوم خرداد یا دوازدهم ژوئن اما روزی است که به دولت‌ها یادآوری می‌کند که حداقل سن کار کردن برای کودک باید مشخص شود و کودکان باید دربرابر انواع کارهایی که سلامت روحی و جسمی آن‌ها را خدشه دار می‌کند، حمایت شوند. در ایران اما مدتی است که لایحه حمایت از کودک و نوجوان به مجلس آمده و قرار است که به زودی در صحن علنی بررسی شود، در این لایحه تعابیر و حدود کار کودکان مشخص شده است. در همین راستا با یکی از نمایندگان مجلس به گفت وگو نشستیم. طیبه سیاوشی، نماینده مجلس یکی از کسانی که پیشنهاداتی درباره این لایحه داشته است.

این نماینده مجلس به خبرنگار اجتماعی خبر فوری گفت: لایحه کودک و نوجوان اگر به تصویب برسد، هرنوع بهره کشی اقتصادی برای کودک و نوجوان تا سن زیر 18 سال محکوم می شود.

سیاوشی ادامه داد: این لایحه هر نوع بهره کشی از جمله بهره کشی اقتصادی کودک و نوجوان زیر 18 سال را جرم تلقی کرده است و انواع محکومیت‌ها برای باعثان آن نظر گرفته است.

این نماینده مجلس درباره زمان بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس توضیح داد: این لایحه در نوبت است، بنابر ماده 104 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ما خواستار در اولویت قرار دادن بررسی این لایحه در صحن شدیم. پیش از آن نمایندگان پیشنهادات مختلفی درباره اصلاح این لایحه داشتند، آنها هم ارائه داده شده است.

وی درخصوص اولویت این لایحه گفت: معمولا لوایحی که به موارد اقتصادی مربوط است، در اولویت مجلس هستند.

سیاوشی در پایان گفت:اغلب نمایندگان متفق القول هستند که این لایحه قرار نیست همه نیازهای کودکان را برطرف کند اما منبع قانونی خوبی است که در موارد مختلف به آن مراجعه شود.

خبر فوری

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها