یک عضو کمیسیون حقوقی مجلس در گفت و گو با خبرفوری:

محتمل است که قاضی حکم شست و شوی مردگان را به شخص روزه خوار بدهد

یک نماینده عضو کمیسیون حقوقی- قضایی مجلس گفت: مجازات بر مبنای کارهای عام المنفعه مدتی است که در قانون تصویب شده است و همچنین خبری احتمالا صحیح است.

محتمل است که قاضی حکم شست و شوی مردگان را به شخص روزه خوار بدهد

به گزارش خبرنگار مجلس خبر فوری ، چندی پیش خبری مبنی بر شست و شوی مردگان به جای مجازات روزه خواری در فضای مجازی منتشر شد، صحت و سقم این خبر واکنش‌های متفاوتی را از جانب فعالان فضای مجازی در پی داشت.

در همین راستا با محمد کاظمی، از اعضای کمیسیون حقوقی- قضایی مجلس به گفت وگو نشستیم و از او خواستیم تا این خبر را راستی آزمایی کند.

طبق قانون مجازات اسلامی، تظاهر به روزه خواری از جرایم مشهود است و حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا ۷۴ ضربه شلاق را در پی دارد. اما اینکه قاضی تشخیصی مبنی بر شست و شوی مردگان به جای شلاق دهد، جای تعجب دارد و راستی آزمایی آن از اساس مورد سوال است. محمد کاظمی گفت: مجازات روزه خواری تعزیر است، این تعزیر می‌تواند، شلاق باشد و یا تبدیل به جزای نقدی و یا کارهای عام المنفعه شود.

وی در خصوص کارهای عام المنفعه توضیح داد: به طور مثال قاضی تشخیص می‌دهد که فرد یک روز کامل در کنار رفتگران شهر را تمیز کند.

وی در خصوص مجازات احتمالی شست وشوی مردگان گفت: صحت و سقم این خبر باید بررسی شود اما به طور کلی این مجازات محتمل است.

کاظمی که پیشتر دادستان کل کشور بوده است، ادامه داد: ما مجازات‌های جایگزین را در قانون مجازات اسلامی تصویب کردیم، این مجازات‌های جایگزین می‌تواند شرکت در کارهای عام المنفعه به جای حبس و یا شلاق باشد.

این نماینده مجلس در خصوص درستی تشخیص قاضی مبنی بر مجازات شست و شوی مرده گفت: این مجازات بسیاری سختی است و از پس هر فردی بر نمی‌آید، به نظرم حکم خوبی نیست و نامتناسب است.

وی در خصوص مشابهت این حکم با حکم سالهای قبل گفت: من سالهای قبل چنین حکمی ندیده بودم.

کاظمی در پایان گفت: من خودم سی سال وکیل بودم و تاکنون چنین حکمی ندادم البته این مسایل بنا به تشخیص قاصی است.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • منتقد
    0

    هر دم از این باغ بری میرسد....هی

    نظرات شما -
    • احسان
      0

      اصل يكصد و شصت و هفتم: قاضي موظف است كوشش كند حكم هر دعوا را در قوانين مدونه بيابد و اگر نيابد با استناد به منابع معتبر اسلامي يا فتاواي معتبر، حكم قضيه را صادر نمايد و نمي‌تواند به بهانه سكوت يا نقص يا اجمال يا تعارض قوانين مدونه از رسيدگي به دعوا و صدور حكم امتناع ورزد. وکیل محترم دادگستری اشاره کردند به اینکه استناد به اصل ۱۶۷ قانون اساسی جائی است که در قانون عملی جرم شناخته شده ولی برای آن مجازاتی تعریف نشده یا ابهام ، اجمال و .. دارد، در حالی که این اصل به صراحت در مورد سکوت قانون نیز قاضی را ارجاع به منابع معتبر دینی می دهد. اصل 167 عام است و تضییق عمومیت اصل 167 نیاز به دلیل دارد. علاوه بر اینکه رویه قضایی دادگاه ها نیز می تواند تاییدی بر این ادعا باشد.

  • وکیل دادگستری
    0

    با سلام جهت یادآوری به جناب آقای کاظمی که ظاهرا سابقه قضایی هم دارند ذکر این نکته لازم است که روزه خواری و تظاهر به آن در قوانین کیفری جرم انگاری نشده و مجازاتی ندارد . ایکاش این بزرگوار به جای تشویش اذهان عمومی به متن ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی توجه بیشتری می کردند .

    نظرات شما -
    • حقوقدان کیفری
      0

      جهت یادآوری به شما وکیل محترم می گویم یکبار قانون اساسی ماده 167 را بخوانید. قاضی موظف است حکم هر مساله ای را که در قانون به صراحت ذکر نشده از منابع معتبر اسلامی بیابد. احتمالا خودتان هم می دانید که اگر به منابع معتبر اسلامی مراجعه کنید حکم روزه خواری در ملأ عام تعزیر است.

    • وکیل دادگستری
      0

      در پاسخ به دوست عزیزی که خود را حقوقدان کیفری معرفی کرده اند باید گفت اولا در قانون اساسی ، اصل ۱۶۷ داریم نه ماده ۱۶۷ . ثانیا استناد به اصل ۱۶۷ قانون اساسی جائی است که در قانون عملی جرم شناخته شده ولی برای آن مجازاتی تعریف نشده یا ابهام ، اجمال و .. دارد . پس اصل ۱۶۷ فقط در مقام تعیین حکم قضیه ای است که به عنوان جرم ، جرم انگاری شده است. از یاد نبریم که اگر برای این اصل ، شان جرم انگاری هم قائل باشیم باید برای دروغ گوئی ، غیبت و امثالهم که شرعا گناه محسوب می شوند مجازات تعیین شود . به عنوان یک حقوقدان کیفری باید بین جرم و انحراف قائل به تفکیک باشیم والا باید فاتحه اصول کیفری را خواند .

  • سایه
    0

    چرا مردم مجبور میکنید یعنی اونی روزه گرفته اگ ببینه یه نفرداخل خیابون چیزی میخوره چه اتفاقی برایش میفتد خب اونی روزه نگرفته و داره روزه خواری میکند گناه کرده شما چه کاره اید که تعیین تکلیف میکنید و مجازات تعیین میکنیدما کشور اسلامی و ازاد هستیم پس هر کس بخواهد روزه میگیرد و هر کس نخواهد خیر چه مجازاتی اخه درضمن مردم اینقد مجبور نکنید از همه چی زده شده اندبزارید خودشون انتخاب کنند

    نظرات شما -
    • احسان
      0

      روزه خواری جرم نیست و کسی با روزه خواران کاری ندارد، هزاران نفر الان هستند که روزه نمی گیرند. مشکل در تظاهر به روزه خواری است. یعنی در ملأ عام حرمت شکنی کردن. کاش یک پنجم تعصبی که کشورهای غربی به قوانین شان داشتند ما به قوانین و احکاممان داشتیم. ضمنا بد نیست با جستجویی در اینترنت مجازات تظاهر به روزه خواری در کشورهای اسلامی دیگر را ببینید.

    • وکیل دادگستری
      0

      آقا احسان عزیز تظاهر به روزه خواری طبق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی درصورتی جرم است که اصل روزه خواری هم جرم بوده و مجازاتی داشته باشد که این چنین نیست . پس نه روزه خواری و نه تظاهر به آن جرم نیست .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها