تحلیل الحیات از سرانجام توافق هسته ای پس از خروج آمریکا:

اروپا از جنگ ایران و اسرائیل و گسترش آن تا لبنان به شدت ترسیده است

نویسنده مقاله در این تحلیل معتقد است که خروج ایران از برجام منجر به جنگ با اسرائیل و گسترش آن در لبنان و سوریه خواهد شد.

اروپا از جنگ ایران و اسرائیل و گسترش آن تا لبنان به شدت ترسیده است

طبق اخبار رسیده، سه کشور اصلی اتحادیه اروپا (فرانسه، انگلیس و آلمان) پیشنهادی برای مذاكره با ایران داده اند تا این کشور را همچنان در توافق هسته ای پس از خروج ایالات متحده از آن، حفظ كنند.

ترس اصلی سه کشور اروپایی در حقیقت این است که پس از سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری و تهدید به خروج از این توافق، ممکن است جنگی میان ایران و اسرائیل آغاز شده و این جنگ احتمالی حتی به لبنان هم گسترش یابد و درگیری های منطقه ای را گسترش دهد. تهران به اروپایی ها هشدار داده است که در صورت عدم دریافت ضمانت از جانب اروپا جهت پاسخ دادن به مطالبات ایران، برجام قطعا با شکست مواجه خواهد شد و ایران از این توافق بیرون خواهد آمد.
یک منبع فرانسوی که نمی خواست نامش فاش شود، به الحیات گفته است که سه کشور اروپایی از اینکه رهبر معظم انقلاب (با این عذر که خروج آمریکا از برجام منجر به بازگشت محاصره و تحریم اقتصادی ایران می گردد) تصمیم به خروج از معاهده هسته ای بگیرد بسیار ترسیده اند. چرا که خروج ایران از برجام به احتمال زیاد به معنای بازگشت تهران به برنامه های هسته ای خود، افزایش تنش در کشورهای منطقه و بیشتر شدن قدرت سپاه پاسداران در داخل ایران است که به هیچ وجه مورد علاقه اروپایی ها نیست.


از نظر این مقام فرانسوی، سه کشور اروپایی معتقد اند که پیگیری سیاست زور و مقابله نظامی با سیاست ایران پس از نابودی احتمالی برجام، می تواند منجر به یک جنگ خونین، گسترش آن در لبنان و افزایش تنش در سوریه گردد. این مقام فرانسوی در مورد خطر "جنگ بزرگ بین اسرائیل و ایران" هشدار داد. چرا که این جنگ احتمالی می تواند سراسر منطقه خاور میانه را درگیر کند.

این منبع اطلاعاتی همچنین به سخنان عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران اشاره کرد که تهران مادام که مذاکرات در جهت مناسب طی شود و در حدود مهلت زمانی ای که رئیس جمهور مشخص کرده است، باقی خواهد ماند.

عباس عراقچی همچنین اشاره کرده است که تهران هنوز تصمیم نگرفته است که در توافق هسته ای باقی بماند یا نه. با اشاره به این که این تصمیم با مذاکرات با پنج کشور باقی مانده در توافق نامه (روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) مرتبط است و همچنین وزارت امور خارجه به منافع مردم ایران توجه دارد و اگر منافع ایران تامین نشده و یا زمان خود را از دست بدهیم، مذاکرات را ادامه نخواهیم داد.

در همین راستا، حسن روحانی رئیس جمهور ایران ، تاکید کرده است که "آمریکایی ها بر اروپایی ها فشار می آورند و آنها باید انتخاب کنند یا امریکا یا ایران". روحانی سپس گفته است که "اروپایی ها اعلام کرده اند که توافق هسته ای را انتخاب می کنند.... شرایط در آمریکا دائمی نیست و مشخص نیست که در انتخابات میان دوره ای و انتخابات ریاست جمهوری چه اتفاقی خواهد افتاد.... در هر صورت، ما باید سنجیده و درست عمل کنیم."

تلویزیون العربیه گزارش داد که وزارت خزانه داری ایالات متحده تحریم هایی را علیه روحانی و ایران تصویب کرده است. حالا باید دید که سرانجام توافق هسته ای بدون آمریکا چه می شود. آیا توافق ادامه خواهد یافت یا کشورها وارد جنگ می شوند.

منبع: الحیات

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • علی کرد
    0

    هم مسلمانها در این جنگ ضربه میخورند و هم اروپا و این روسیه و امریکاست که سود می برند!!! حا لا عربستان لجاجت کند و اروپا از امریکا بترسد این دو ابر قدرت سنتی هستند که از این معادله سود می برند و نه مسلمونا و اروپا ! به خود آیید و در دام شرق و غرب خود را گرفتار تر نکنید!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها