ژاپن خواهان امضای موافقت نامه صلح با روسیه شد

'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن در دیدار با 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه گفت که مساله موافقت نامه صلح با روسیه باید حل شود.

ژاپن خواهان امضای موافقت نامه صلح با روسیه شد

روسیه و ژاپن با وجود گذشت بیش از 70 سال از جنگ جهانی دوم، هنوز موافقت نامه صلح امضا نکرده اند زیرا توکیو امضای موافقت نامه را مشروط به واگذاری جزایر کوریل جنوبی کرده است که در پایان جنگ به تصرف نیروهای اتحاد جماهیر شوروی درآمده است و روسیه نیز وضعیت کنونی را به عنوان پیامدهای جنگ جهانی دوم تمام شده و غیرقابل بازگشت می داند.
به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن پس از دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خاطرنشان کرد که امیدوار است مساله عقد موافقت نامه صلح بین روسیه و ژاپن در دوره کنونی حل شود.
وی افزود: حل مساله موافقت نامه صلح که بیش از 70 سال امضا نشده
است، آسان نیست اما می خواهیم در دوره ما به این مساله پایان بدهیم، این هدف اصلی طرح ما است.
پوتین در پاسخ خواستار تحمل و خویشتنداری و ادامه جستجوی راه حلی شد که در راستای منافع روسیه و ژاپن باشد و از طرف ملت های دو کشور پذیرفته شود.
رئیس جمهوری روسیه همچنین خاطرنشان کرد که از اجرای توافق های روسیه و ژاپن برای اقدامات اقتصادی مشترک در جزایر کوریل جنوبی رضایت دارد.
وی با بیان اینکه با نخست وزیر ژاپن روند اجرای توافق ها برای اقدامات اقتصادی مشترک در جزایر کوریل را بررسی کردیم، اظهار داشت: از روند اجرای طرح ها در پنج عرصه تایید شده ازسوی دو کشور در جزایر کوریل شامل پرورش ماهی، کشاورزی، گردشگری، تولید برق و فراوری بازیافت زباله ها راضی هستیم.
پوتین درعین حال عرصه انرژی را مهم ترین حوزه همکاری های روسیه و ژاپن خواند و گفت: روسیه حدود 10 درصد گاز مورد نیاز ژاپن را تامین می کند.
وی افزود: شرکت های ژاپنی در استخراج و فراوری گاز در مراکز تولید گاز فشرده منطقه یامال و طرح های ساخالین-1 و ساخالین-2 روسیه مشارکت می کنند.
روسیه و ژاپن با وجود گذشت بیش از 70 سال از جنگ جهانی دوم، هنوز موافقت نامه صلح امضا نکرده اند.
سایه مالکیت چهار جزیره جنوبی کوریل بر روابط اقتصادی و سیاسی توکیو و مسکو سنگینی می کند.
مسکو بارها اعلام کرده است که حاکمیت روسیه بر جزایر کوریل جنوبی قابل تردید نیست و نتایج کنفرانس یالتا، بیانیه پتسدام و برخی دیگر از اسناد موید این واقعیت است.
جزایر کوریل جنوبی شامل کوناشیر، ایتوروپ، هابومای و شیکوتان از یک سو به دلیل برخورداری از منابع نفت وگاز و نیز ذخایر آبزیان و ازسوی دیگر واقع شدن در اقیانوس آرام از موقعیت راهبردی برای روسیه و ژاپن برخوردار است.
جزایر کوریل، همچنین دروازه ورود زیردریایی های روسیه به اقیانوس آرام است و اهمیت راهبردی نظامی برای این کشور دارد.
ادامه استقرار نظامیان روسی در این جزایر که پنج هزار نفر جمعیت دارد، سبب شده است دو کشور قرارداد صلح امضا نکنند.
از نوامبر سال 2010 که «دمیتری مدودیف» رئیس جمهوری وقت روسیه از جزایر کوریل بازدید کرد، مناقشه توکیو و مسکو بر سر این جزایر وارد مرحله ای جدید شد.
پس از اینکه 'نائوتو کان' نخست وزیر وقت ژاپن این اقدام را وقیحانه خواند، روسیه دستور استقرار تجهیزات مدرن نظامی در جزایر مورد مناقشه را صادر کرد.
تاکنون چند دور مذاکره در مورد جزایر کوریل بین روسیه و ژاپن صورت گرفته است و مسکو با تاکید بر مالکیت بر چهار جزیره مورد اختلاف، برای مشارکت با ژاپن در اجرای طرح های اقتصادی در این جزایر اصرار دارد، پیشنهادی که ژاپن آن را نپذیرفته است.

منبع: ایرنا

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها