حال روانی مجردها نسبت به متأهل ها بهتر است!

سلامت روانی افراد به وضعیت تأهل آنها ارتباط دارد. به گفته ی دکتر احمدعلی نوربالا، روان‌پزشک و مشاور وزیر بهداشت، افراد مجرد نسبت به افراد متاهل از سلامت روانی بهتری برخوردار هستند.

حال روانی مجردها نسبت به متأهل ها بهتر است!

تحقیقاتی که در حوزه سلامت روان انجام شده است نشان می‌دهد میزان استرس و اضطراب در بین زنان و مردان یکسان نیست و زنان بیشتر از مردان دچار اضطراب هستند و حدود ۱۰.۲۹درصد افراد در کشور علائم افسردگی را به صورت بارز نشان می‌دهند. در تحقیقاتی که در بین ۳۶هزار نفر از افراد بالای ۱۵سال در ۳هزار خوشه ۱۲نفری انجام شد، سلامت روان افراد جامعه را مورد بررسی قرار دادیم.

این تحقیق در طول یک ماه انجام شده و سعی کرده‌ایم در آن بازه، وضعیت جامعه پرتلاطم نباشد تا نتیجه تحقیقات دقیق‌تر باشد. نتایج این تحقیقات هم نشان داد ۲۳.۴درصد افراد شرکت‌کننده در تحقیق از نوعی اختلال روانی رنج می‌برند. این تحقیق نتایج جالب و قابل توجهی را هم به ما نشان داد. از جمله این که شیوع اختلال روانی با میزان سواد افراد رابطه عکس دارد. به این شکل که میزان اختلالات روانی در میان افرادی که سواد کمتری دارند، شیوع بالاتری دارد. به عبارت دیگر سلامت روان با میزان سواد افراد ارتباط مستقیم دارد.

همچنین نتایج این تحقیق نشان داد بیشترین شیوع اختلالات روانی در افراد بیکار ۲۸.۲۱درصد است و متاسفانه افراد خانه‌دار در رتبه دوم بیشترین اختلالات روانی پس از افراد بیکار قرار دارند. اختلال روانی برحسب مجرد یا متاهل بودن افراد نیز تفاوت دارد. به این شکل که ۲۲.۲۷ درصدافراد دارای همسر دچار علائم اختلال روانی هستند.

در حالی که بهترین وضعیت سلامت روانی را افراد مجرد جامعه دارند که این موضوع با یافته‌های دیگر کشورهای دنیا تقارن دارد. نکته حائز اهمیت دیگر اینکه هر چه سن بالاتر می‌رود، افراد اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند. از سوی دیگر افسردگی فرایند متفاوتی دارد که از سن ۶۰سال به بالا سیر صعودی قابل توجهی دارد. متاسفانه در ۱۵ سال اخیر شیوع اضطراب در میان افراد جامعه افزایش داشته است اما علائم افسردگی بر خلاف تصور مردم در ۱۵ سال گذشته کم شده است. همچنین سلامت روان پایتخت‌نشینان امروز، نسبت به ۱۵سال گذشته از میانگین کشوری خارج و به مرز بدترین شرایط رسیده است.

منبع:بهداشت نیوز

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها