اعتیاد پورنوگرافی چیست؟

دیدن فیلم‌های پورن بر سلامت جسم و ذهن و رابطه زن و شوهر تاثیرات مخربی دارد.

تأثیرات پورنوگرافی بر ذهن و جسم
تماشای پورنوگرافی با کوچک شدن قشر خاکستری مغز و تضعیف برخی ارتباطات مغزی همراه است. مکانیزم مغز در برابر تماشای پورنوگرافی درست مانند اعتیاد به مواد مخدر است.از پورنوگرافی به عنوان یکی از عوامل شیوع قاچاق جنسی، خشونت جنسی، تجاوز جنسی و کودک آزاری یاد می‌کنند.بر اساس تحقیقات پورنوگرافی عامل رواج نفرت علیه زنان، خشونت خانگی و بی احترامی است. واشینگتن تایمز پورنوگرافی را "مخرب ترین و رایج ترین معمولِ زمان ما" می‌داند.

کلیشه و پیش‌فرض‌های نادرستی له و علیه این پدیده وجود دارد و افراد بسته به فرهنگ، عقیده، مذهب، تحصیلات و حتی نوع پورنوگرافی نظرات بسیار متفاوتی دربارهٔ تأثیر پورنوگرافی در ابعاد مختلف اجتماعی و فردی دارند.رویترز در گزارشی اجتماعی گفته‌است فیلم‌های مخرب پورن تنها منبع اطلاعاتی مردان ایرانی از مسائل جنسی به دلیل عدم آموزش اصولی مسائل جنسی می‌باشد. بنابر این گزارش تصویر ابزارگونه‌ای از زنان در این‌گونه فیلم‌ها ارائه می‌شود.

مرحله اعتیاد به دیدن فیلم های مستهجن
از نظر دانشمندان، مراحل اعتیاد به پورنوگرافی به ۵ مرحله (مواجهه، اعتیاد، افزایش، حساسیت زدایی و عمل) خلاصه می شود:

۱-مرحله مواجهه: بیشتر افرادی که به پورنوگرافی اعتیاد دارند، دیدن و تماشای فیلم های مستهجن را از سنین پایین شروع می کنند.

۲-مرحله اعتیاد: در این مرحله فرد مبتلا نمی تواند از دیدن و تماشای فیلم مستهجن اجتناب کند.

۳-مرحله افزایش: در این مرحله روزبه روز میزان دسترسی افزایش می یابد و بیمار نمی تواند از آن دست بکشد.

۴-مرحله حساسیت زدایی: در این مرحله دیگر بیمار با دیدن فیلم و تصاویر مستهجن مانند اوایل تحریک نمی شود بنابراین سعی می کند با استفاده بیشتر و متنوع تر از مواد پورنوگرافی به حساسیت اولیه دست پیدا کند درحالی که دیگر این اتفاق نمی افتد.

۵-مرحله عمل: در این مرحله فرد از دنیای پورنوگرافی خارج و وارد اعمال پورنوگرافیک می شود.

آثار ویرانگر یک اعتیاد

متاسفانه اعتیاد به پورنوگرافی، آثار ویرانگری در زندگی فرد دارد؛ به گونه ای که مسوولیت های کاری و شغلی او را تحت تاثیر قرار می دهد و نخواهد توانست کارهایش را درست انجام دهد. هزینه زیادی برای پورنوگرافی صرف می کند، در محل های نامناسب مثل محل کار اقدام به دیدن و استفاده از مواد پورنوگرافی یا اقدام به کارهای خطرناک و وارد شدن در روابط جنسی نامتعارف می کند و به دنبال آن به بیماری های مختلف و خطرناک مبتلا خواهد شد. در نهایت ادامه چنین رفتاری در مردان متاهل باعث از هم پاشیدن کانون خانواده خواهد شد.

امروزه مشخص شده است استفاده از مواد پورنوگرافی به هر میزان آثار سمی روی مغز دارد و این آثار شبیه تاثیر کوکائین روی مغز است.

سیر تدریجی یک اعتیاد

نتایج بررسی ها نشان می دهد چنین افرادی وارد روابط جنسی بسیار خطرناک مثل روابط جنسی گروهی، سادیسم (لذت در آزار دادن دیگران)، مازوخیسم (لذت در آزار دیدن) و حتی روابط جنسی با حیوانات می شوند.در حال حاضر ۴۲۰ میلیون سایت اینترنتی در دنیا مواد پورنوگرافی عرضه می کنند و علت افزایش روزافزون اعتیاد به پورنوگرافی، دسترسی بسیار آسان به سایت و فیلم های مستهجن است به عبارت دیگر، انسان برای به دست آوردن مواد پورنوگرافی، فقط یک کلیک تا تماشای آن فاصله دارد.

یکی از خصوصیات هر نوع اعتیادی، ایجاد تدریجی تحمل به موادی است که فرد به آن اعتیاد دارد. مثلا اگر کسی به هروئین معتاد باشد، پس از مدتی همان میزان هروئین همیشگی، اثر دلخواه را برایش نخواهد داشت و به ناچار باید میزان مصرف را زیاد کند. همین موضوع در مورد مواد پورنوگرافی نیز صدق می کند، بیمار سعی می کند با استفاده روزافزون از مواد پورنوگرافی به خواسته های خود برسد و تعداد ساعت هایی که صرف استفاده از مواد پورنوگرافی می کند، روزبه روز افزایش می دهد و در نهایت زندگی اش مختل می‌شود.

درمان افراد گرفتار در دام پورنوگرافی
با راهکارهایی مناسب می توان از دام اعتیاد به پورنوگرافی خلاص شد بنابراین اگر جزء افراد معتاد به استفاده از پورنوگرافی هستید، تغییراتی در کارهایی که هر روز انجام می دادید، بدهید:

از حضور در موقعیت های پرخطر که باعث می شود از مواد پورنوگرافی استفاده کنید، امتناع کنید.
فهرستی از نتایج منفی و مثبت استفاده از فیلم یا تصاویر مستهجن تهیه و با خود مرور کنید.
سعی کنید کمتر تنها بمانید. بهتر است همیشه یک یا چند نفر در اطراف شما باشند.
هر عاملی که باعث کشیده شدن شما به طرف استفاده از مواد پورنوگرافی می شود، کنار بگذارید.
با تکنیک های ساده بر اضطراب، خشم و افسردگی خود غلبه کنید و فعالیت هایی که باعث آرامشتان می شود، انجام دهید. البته در کنار این راهکارها توصیه می شود حتما به یک متخصص مراجعه کنید.
درمان این مشکل، کاری گروهی و بر ۳ پایه اصلی روان درمانی، رفتاردرمانی و دارودرمانی استوار است. با تجویز دارو می توان میل جنسی را به شدت کاهش داد و اضطراب یا افسردگی بیمار را درمان کرد. با دارودرمانی، بیمار به راحتی دوره درمان را سپری خواهد کرد.


سخن پایانی:

با توجه به عوارض بسیار زیاد گرفتار شدن در دام پورنوگرافی و دیدن فیلم های مستهجن خانواده ها می بایست نظارت و کنترل بیشتری روی عملکرد فرزندان خود در سنین نوجوانی داشته باشند. چرا که این سن خطرناک ترین سن برای برخورد با این معضل اجتماعی می باشد که می تواند روحیه و افراد فرزندتان را برای همیشه آلوده کند.

منبع: دلگرم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها