عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با خبرفوری:

امیدوارم پوتین در تعامل با ایران عاقلانه رفتار کند/ از روس‌ها انتظار نداشتیم

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: امیدوارم پوتین در تعامل با ایران بعد از خروج آمریکا از توافق برجام عاقلانه رفتار کند.

امیدوارم پوتین در تعامل با ایران عاقلانه رفتار کند/ از روس‌ها انتظار نداشتیم

حسن آصفری عضوسابق کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری درباره تغییر مواضع اخیردولتمردان روسی علیه ایران پس از خروج آمریکا از توافق برجام اظهارکرد: در دنیای امروز موضوع قدرت و ثروت برای کشورها از اهمیت بسیاری برخوردار است از این رو اگر کشورهای در راستای دست‎یابی به منافع خود به هر اقدامی دست بزنند جای شک و شبهه‎ای وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک اقداماتی همچون دعوت از مقامات اسرائیل برای حضور در مراسم رژه نیروهای دفاعی از سوی مقامات روسی بلافاصله بعد از خروج دونالد ترامپ از توافق برجام رویکردی قابل قبول نبود و ایران انتظار داشت مقامات روسی رویه بهتری را اتخاذ می‎کردند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: رویکرد برخی کشورها در تعامل با ایران بعد از توافق برجام به خوبی ثابت کرد که ما باید برای حمایت از منافع ملی به دستاوردها و بنیه داخلی تکیه داشته باشیم تا به اهداف مدنظرمان در جهت پیشرفت کشور دست پیدا کنیم.

آصفری تصریح کرد: اقدامات مقامات روسی و رویکرد خنثی آنها در زمینه خروج ترامپ از توافق برجام و سپس همکاری آنها با اسرائیلی‎ها بدون شک نسبت به رویه و تصمیمی که از ابتدا روس‎ها نسبت به ایران داشتند تفاوت بسیاری دارد که بدون شک برای ما قابل باور نیست.

وی با بیان اینکه باید در مقابل اتخاذ رفتار متقابل با روس‎ها کمی صبر کرد تاکید کرد: به شخصه امیدوارم پوتین در روابط خود با ایران عاقلانه رفتار کند چرا که بازی کردن روسیه در زمین آمریکا اصلا به صلاح مقامات و مردم این کشور نیست.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه از روس‎ها انتظار چنین رفتاری را نداشتیم گفت: در شرایط امروز روس‎ها خود در معرض تحریم کشورهای غربی و آمریکا قرار دارند از این رو پشت کردن آنها به ایران قطعا به ضررشان خواهد بود هرچند بازهم باید صبر کرد.

آصفری تاکید کرد: میان ایران و روسیه مشترکات، ارتباطات و مبادلات تجاری خوبی وجود دارد از این رو باتوجه به این سبقه بعید می‎دانم پوتین رفتاری نشان دهد که بازی در زمین آمریکا باشد.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • منصور
    0

    ایران در عوض کریمه و سوریه معامله بدی نیست !!

  • ناشناس
    0

    توجه عملی به فاکتورهای زیر در تعامل با روسیه نیاز مبرم است --- هر ایرانی که عربی می داند و پیگیر سیاست خارجی روسیه در تلوزیون عربی رسمی RT این کشور است متاسفانه در می یابد که : روسیه با پیگیری سیاست تامین هر نوع سود و منفعت برای خود حاضر است نام تاریخی خلیج فارس را بخاطر پول اعراب نفت فروش منطقه تغییر دهد و در برخورد با مسائلی همچون جنگ یمن و مشکلات عراق و سوریه با تجاوزگران و تروریستها و اربابان آنان و با تجاوز دیدگان مظلوم یکسان برخورد کند و در مسئله فلسطین و حقوق مشروع مردم مظلوم این سرزمین در تعامل با رژیم نژاد پرست اسرائیل که توسط دولت انگلیس با غصب سرزمینهای مردم فلسطین و تصرف عدوانی در این سرزمینها و بخشیدن این سرزمینها به گروه های چند ملیتی یهود تاسیس گردید ، این رژیم را برسمیت بشناسد روسیه با به رسمیت شناختن وجود این رژیم غاصب ، که برای تامین و تضمین منافع استعماری انگلستان و غرب تاسیس گردید و با تسلط و اعمال نفوذ انگلیس بر سازمان ملل زورمندانه و مزورانه علی رغم عدم وجود هیچ نمونه ی قانونی مشابه از این سازمان مشروعیت گرفت ، به کشتارها و آواراه سازی میلیونها از مردم بی دفاع فلسطین که توسط این رژیم پیوسته انجام می گیرند عملا مشروعیت بخشیده است روسیه قتل عام و آواره سازی پیوسته ی فلسطینیان مظلوم توسط این رژیم غاصب تجاوز گر را که با زیر پا گذاشتن همه ی قطعنامه های شورای امنیت انجام می گیرند ، بخاطر منافع خود ، با نادیده گرفتن همه ی حقوق و عرف انسانی بین الملل ، بنفع این رژیم حق مشروع این رژیم نژاد پرست قانو ستیز در دفاع از خود می داند. بسیاری از نمونه های دیگر نیز هستند که متاسفانه نشان میدهند خوی استعمارگری رایج روسیه در نهان و در پیگیری منافع استعمار گونه با این خوی حتی در زمینه ی تعامل با کشورهای مستقل و مردم آزاده نزدیک به این کشور با خوی استعمارگری منفور آشکارآمریکا و غرب تفاوتی ندارد و بنا به همین دلیل مسئولان روس همیشه آمریکا و غرب را آشکارا شرکای خود معرفی می کنند. این وضعیت اسف بار کشورهای مستقل را باید هوشیار و بیدار نگه دارد که هرگز کلید مسائل راهبردی و سرنوشت ساز خود را به دست هیچ بیگانه ای نسپارند و در حمایت از منافع ملی و حقوق حاکمیت خویش و تامین امنیت و آرامش و آسایش و رفاه مردم خود همیشه با بهره گیری از امکانات کلان خدا داده ی خود با توکل به خداوند توانا و فراهم سازی لازمه های ضروری این توکل در صدد ایجاد اتحادهای منطقه ای مستقل هماهنگ و همبسته با هم فکری برای پیشرفت و پویایی مثبت و سازنده در همه ی زمینه ها و با تکیه بر امکانات و نیروهای انسانی خودی ، خود اتکا و خود کفا عمل کنند.

  • ناشناس
    0

    روسیه خود را در دام آمریکا و غرب گرفتار نکند --- چون روسیه ی در عرصه ی بین الملل در مقابل رقیب قدرتمند خود آمریکا وهمپیمانان آن در زمینه های متعددی قدرت برتر نیست باید در تعامل با کشورها و برقرای روابط پایدار و با ثبات برخلاف رویه منفعت طلبی استعماری محض آمریکا که آن را پراگماتیسم می نامد ، صداقت و پایداری و ثبات خود بر اصول انسانی و اخلاقی تعامل دوستانه تهی از منفعت طلبی محض را داشته باشد تا بتواند با این مزیت برتر ، کشورهای دوست خود را از دست ندهد و زمینه را برای جذب آنان به رقبای خود فراهم نسازد. در غیر صورت فوق ، روسیه قدرت خود را در معرض تلاشها و ترفندهای رقیب برتر خود به تدریج تضعیف می کند و رفته رفته رقیب با به کار گیری ابزارهای گوناگون خود به زمینه سازی برای شدت یافتن ضعف روسیه سخت تلاش خواهد کرد و دیر یا زود بر روسیه غلبه خواهد یافت. صلاح راهبردی روسیه در پایبندی به اهداف انسان دوستانه ی قانونی دوستان است.

  • ناشناس
    0

    گزینه بقای روسیه در ابر قدرتی چیست؟ --- اگر پوتین ، در رقابت با آمریکا و همپیمانان غربی آن و در جلوگیری از قانون ستیزیهای ضد بشری این بلوک ، موفق نشود با ایستادگی در کنار کشورهای دوست در عمل شایستگی ابرقدرتی روسیه را بعنوان یک قطب جهانی به اثبات برساند و حفظ کند ضمن این که قدرت همتای خود چین را تضعیف کرده و دوستان خود را از دست خواهد داد زمینه تحقق آروزی دیرینه آمریکا در تک قطبی شدن جهان تحت رهبری این کشور را نیز فراهم خواهد ساخت. تک قطبی شدن جهان به رهبری آمریکا بی تردید سقوط ابر قدرتی روسیه یا ملحق شدن این کشور به مدار اقمار آمریکا را در بر خواهد داشت. قدرتمند ترین وسیله ی تضعیف و از بین بردن قدرت جهانی آمریکا رسوا سازی پیوسته ی تاریخ آکنده از قانون ستیزیهای همیشگی این کشور است که تا کنون توسط سران آمریکا علیه حاکمیت کشورهای مستقل و علیه سرنوشت مردم آزدیخواه جهان با نهایت قلدری و گستاخی و ددمنشی با زیر پا گذاشتن حقوق و عرف انسانی بین الملل ادامه دارد.

  • ذوالقرنین
    0

    روسیه دنبال دلار های نفتی بود خزانه خالی وحکومت دو تابعیتی بدرد کی می خوره.....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها