جمع‌آوری سالانه 7000 متکدی از سطح شهر مشهد

جمع‌آوری سالانه 7000 متکدی از سطح شهر مشهد

مدیر مناطق و امور اجتماعی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: سالانه حدود 7000 متکدی از سطح شهر مشهد جمع‌آوری می‌کنیم.

علی عرب‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به جمع‌آوری شبانه‌روزی متکدیان از سطح شهر مشهد و انتقال آنان به کمپ‌های نگهداری با همکاری سازمان‌های مختلف، اظهار کرد: به جرات می‌توانم بگویم جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان در مشهد می‌تواند الگویی برای کشور باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به فعالیت اکیپ‌های شبانه‌روزی در مجموع مناطق و با دایر بودن کمپ‌های نگهداری معتادان و کارتن‌خواب‌ها و به واسطه راه‌اندازی گرم‌خانه‌هایی که به صورت مشترک با همکاری شهرداری و بهزیستی در سطح شهر اداره می‌شود به ویژه در فصل زمستان در زمینه کارتن‌خواب‌ها و در سایر فصول هم در زمینه جمع‌آوری معتادان و متکدیان مشکل خاصی نداریم.

عرب‌پور با بیان اینکه تجمع متکدیان در مشهد بیشتر در هسته مرکزی شهر به ویژه اطراف حرم است، اضافه کرد: ضمن اینکه بیش از 85 درصد متکدیان سطح شهر معتاد هستند.

وی افزود: موضوع دیگری که در سطح شهر مشهد با آن مواجهه هستیم متکدیان شهرستانی هستند که در سطح شهر مشاهده می‌شوند که اکثرا برای آنان بلیت تهیه شده و به شهرستان‌های محل سکونت خود فرستاده می‌شوند.

مدیر مناطق و امور اجتماعی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به درآمد بالای تکدی‌گری در مشهد، خاطرنشان کرد: درآمد حاصل از تکدی‌گری در اطراف حرم زیاد بوده و به میزانی است که به شدت افراد را وسوسه می‌کند.

وی با اشاره به محدوه‌ سنی تکدی‌گری در مشهد، گفت: بیشتر متکدیان در سطح شهر مشهد میان‌سال بوده و دو سوم آنان مرد و یک سوم آنان زن هستند.

عرب‌پور با بیان اینکه هماهنگی خوبی بین ارگان‌های مختلف عضو شورای مبارزه با موادمخدر صورت گرفته است، تصریح کرد: با هماهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر هم‌اکنون 2000 نفر در کمپ‌های مواد مخدر این شورا تحت درمان هستند و امیدواریم با همکاری سایر ارگان‌‌ها به سمت اشتغال‌زایی و ساماندهی این افراد پیش رفته و اتفاقات خوبی در حوزه این قشر از آسیب‌دیدگان اجتماعی رقم بخورد.

وی با اشاره به نحوه ساماندهی افراد جمع‌آوری شده از سطح شهر، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با همکاری بهزیستی هفت گرم‌خانه فعال داریم که فضای آن‌ها چند برابر تعداد کارتن‌خواب‌های شهر است و مشکلی از بابت اسکان شبانه کارتن‌خواب‌ها وجود ندارد همچنین اردوگاهی در جاده خین عرب تحت عنوان خانه سبز برای ساماندهی متکدیان فعال است که امکان اسکان حدود 400 نفر در آن وجود دارد.

مدیر مناطق و امور اجتماعی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه موضوع آسیب‌دیدگان اجتماعی به صورت ارگانی قابل حل نیست، اظهار کرد: برای حل مشکلات متکدیان، کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر باید مردم و سازمان خیریه ورود کنند، بدین منظور برای حل مشکل متکدیان طرحی تحت عنوان خانه‌های مهربانی با همکاری مساجد در دستور کار است که خانواده‌هایی که نیازمند در مرحله اول به خانه مهربانی مراجعه کرده تا مشکلاتشان در آنجا حل شود.

وی با بیان اینکه با هماهنگی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قصد ورود خیرین به حوزه معتادین را داریم، گفت: یکی از آسیب‌هایی که در این حوزه وجود دارد نگاه خشمگینانه ما به معتادان است که این نگاه باید به صورت نگاه به یک بیمار تغییر پیدا کند، اگر همه مردم چنین نگاهی به معتادان داشته باشند یک معتاد با هر اعتیادی که می‌خواهد داشته باشند برای ساماندهی آنان اقدام خواهند کرد و مشکلات آنان حل خواهد شد که خوشبختانه این نگاه در جامعه در حال تغییر است.

عرب‌پور اضافه کرد: اگر به معتادین به دید محبت‌آمیز نگاه کرده و به آنان توجه کنیم قطعا مشکل آنان برطرف خواهد شد به خصوص در خانواده‌هایی که یکی از اعضای آنان معتاد است با استفاده امکاناتی نظیر کمپ‌های ترک اعتیاد نسبت به ترک معتادان خود اقدام کرده تا این افراد به دامان جامعه برگردند.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها