مقاله تحلیلگر مشهور عرب درباره اقدامات ترامپ پس از خروج از برجام

عطوان: آیا بولتون می‌تواند جمهوری اسلامی را قبل از رسیدن به چهلمین سال تولدش از بین ببرد؟ / اسرائیل در جنگ نهایی شکست می‌خورد

تحلیلگر مشهور عرب، در مقاله اخیرش اعلام کرد که آمریکا در صورت عدم مذاکره مجدد هسته ای با حمایت اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد اما بعید است در این جنگ به پیروزی برسد.

عطوان: آیا بولتون می‌تواند جمهوری اسلامی را قبل از رسیدن به چهلمین سال تولدش از بین ببرد؟ / اسرائیل در جنگ نهایی شکست می‌خورد

عبدالباری عطوان، سردبیر پایگاه خبری رای الیوم در مقاله اخیرش درباره اقدامات آمریکا پس از خروج از توافق هسته ای با ایران بحث کرده است.

در زیر خلاصه ای از مقاله عطوان را ذکر می‌کنیم:

شاید وضعیت آرام فعلی در جبهه سوریه که پس از نبرد موشکی ایران و اسرائیل در سپیده دم روز پنجشنبه گذشته موقتی باشد. چرا که اگر این موضوع در مقیاس بزرگتر و پیچیده تر بررسی شود با توجه به گفتگوهای اخیر روز چهارشنبه بین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بعید به نظر می‌رسد که این شرایط صلح موقتی مدت زیادی طول بکشد، زیرا مسکو قادر به حفظ تعادل منطقه و جهان در شرایط فعلی نخواهد بود.

اما پرسش اینجا است که گام های بعدی رئیس جمهور آمریکا پس از خروج از توافق هسته ای با ایران چیست و نقش اسرائیل در مراحل بعد چه خواهد بود؟

با توجه به شرایط فعلی، دو گزینه پیش روی رئیس جمهور ایالات متحده وجود دارد:

الف. توافقنامه هسته ای باید برچیده شود و مجددا کشورها وارد مذاکرات شوند تا این بار متن جدیدی به تصویب برسد شامل تعلیق مطلق و دائمی غنی سازی اورانیوم بدون هیچ محدودیت زمانی. مشخص است که مذاکرات مجدد تنها با رضایت یا پذیرش تیم و دولت ایران ممکن است.

ب. اقدامات عملی برای تغییر حکومت در تهران آغاز شود. بدین ترتیب که از طریق محاصره و تحریم های فلج کننده مردم ایران را برانگیخته و تا علیه حکومت برآشوبند. این اقدام زمانی عملیاتی می‌شود که گزینه اول نتیجه ندهد و ایران غنی سازی خود را متوقف نکند.

***

رئیس جمهور ترامپ معتقد است که محاصره و تحریم های فلج کننده ضد ایران ممکن است حکومت و سران ایران را به سمت خواسته های آمریکا سوق دهد و آنها را سر میز مذاکره بنشاند، درست همانطور که کیم جونگ اون، رئیس جمهور کره شمالی را پای میز مذاکره نشاند.

اما نباید فراموش کنیم که مقامات کره شمالی در ابتدا مانع ادامه آزمایشات خود نشدند و پس از حدود دو دهه سلاح های هسته ای و موشک‌های بالستیک خود را محدود کردند. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم که فیدل کاسترو، رئیس جمهور کوبا، بیش از 50 سال در برابر محاصره ایالات متحده و تحریم هایش مقاومت کرد و تسلیم نشد.

به همین جهت نمی‌توان با صراحت گفت که تحریم آمریکا به نتایج تضمین شده رسیده و ایران را تسلیم می‌کند و به همین دلیل ممکن است آمریکا وارد فاز نظامی شود تا نظام جمهوری اسلامی را تغییر دهد و اسرائیل هم در این راستا سخت تلاش می‌کند که آمریکا را وارد جنگ کند. دو نکته می‌تواند این نظریه و طرح را تایید کند:

اول: جان کرایکاو، یکی از اعضای سابق سی آی ای در یکی از سایت های خبری گفت که او پس از فراخوانده شدن از پاکستان و حین انجام ماموریت جنگ با القاعده در پاکستان در سال 2002، رئیس جمهور وقت آمریکا به او گفته است که کاخ سفید تصمیم به حمله به عراق و سرنگونی صدام حسین رئیس جمهور عراق و تاسیس بزرگترین پایگاه ایالات متحده در جنوب عراق گرفته است. عملیات حمله به عراق مدتی بعد از مداقه و بحث شروع شد. اکنون همین پروسه عراق در مورد ایران در حال اجرا است.

دوم: جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در کنفرانس خبری سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پاریس، به نقل از روزنامه "فایننشیال تایمز" چنین گفته است: "جمهوری اسلامی در ایران چهلمین سالگرد انقلاب خود را جشن نمی‌گیرند. ما در زمستان سال 2019 همدیگر را در تهران خواهیم دید."

مرحله گردآوری مستندات و دلایل برای توجیه هر گونه تجاوز آمریکا به ایران، قبل از اینکه ترامپ این توافق را لغو کند، آغاز شد. این بهانه ها از طریق کمپین های فشرده رسانه ای به رهبری اسرائیل و دولت های عربی تشکیل شد تا ایران را متهم به نقض‌ برجام، ایجاد مراکز غنی سازی اورانیوم، تهدید امنیت و ثبات در خاورمیانه با حمایت از سازمان های تروریستی ‌کند.

بعید نیست اسرائیل که جنگ علیه ایران را در خاک سوریه آغاز کرده است، جنگ بعدی آمریکا علیه ایران را هدایت کند. دیک چنی، معاون رئیس جمهور بوش که یکی از مهندسین و ابزارهای اصلی جنگ عراق بود، مدتی پس از به قدرت رسیدن اوباما گفت: " جنگ آینده ضد ایران خواهد بود. اما آمریکا آغازگر این جنگ نخواهد بود بلکه پس از هجوم اسرائیل از این کشور(اسرائیل) حمایت خواهد کرد."

رئیس جمهور ترامپ، پس از خروج از برجام به ایران اخطار داد که در صورت از سرگیری اقدامات هسته ای و غنی سازی اورانیوم باید منتظر "عواقب خطرناک" عملش باشد.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه جدید شروع به اتحاد ایالات متحده با اروپا و قدرتهای خاورمیانه شروع به اتحاد می‌کند همانطور که کالین پاول، این کار را اولین بار قبل از جنگ در عراق انجام داد.

***

ما نمی دانیم که چگونه ایرانی ها به همه این سناریوهای تهدید کننده پاسخ خواهند داد. آنچه ما می‌دانیم این است که رئیس جمهور ترامپ و اطرافیان تندرو اش پایه محبوب خود را تضعیف کرده و به نفع جناح تندرو ایران که هرگز طرفدار توافق هسته ای نبوده اند عمل کرده است.

همانطور که سردار عباس سدهی رییس دفتر ارتباطات نیروهای مسلح ایران در رابطه با تهدیدات اسرائیل گفت : " اگر ارتش صهیونیستی به ایران حمله کند، باید بداند که خاک تل آویو با خاک یکسان خواهد شد."

ما معتقدیم که جنگ محتمل پیش رو بین ایران و اسرائیل متفاوت خواهد بود و اسرائیل پیروز نخواهد شد و بولتون شکست انقلاب اسلامی ایران در سال آینده را در تهران جشن نخواهد گرفت.

منبع: رای الیوم . خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • حسن شریفات
    0

    بسیار تحلیل جالبی بود

  • محمود
    0

    با سلام ،،امیدوارم جنگ بشه و اگر خسارات شدید هم بخوریم لاقل این اسراییل آشغال رو برای همیشه نابود کنیم و دنیارو از شر اسراییل راحت کنیم ،،،بخدا قسم اولین نفر خط مقدم جنگ هم خودم هستم انشالله

  • مسعود
    0

    قبل ازاینکه آمریکا بتواندغلطی بکندشاهداتفاقاتی درعربستان خواهیم بودبا سرنگونی حکومت آل سعودحکومتی ضدامریکایی به قدرت خواهدرسیدوبا تهدیدحکومت جدیدآمریکا مجبوربه ترک خلیج فارس خواهدشدبعدازآن روزشمارنابودی اسرائیل فعال خواهدشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها