سفیرسابق ایران در فرانسه، مشاور اسبق رئیس مجلس و رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی از گفت‎وگوهای 7 سال پیش ایران و آمریکا روایت می‎کنند

واقعیت مذاکرات عمان از انکار احمدی‎نژاد تا تایید شاهدان

محموداحمدی‎نژاد در بیانیه اخیر خود درباره خروج آمریکا از برجام از عدم تمایل خود به مذاکره با آمریکا در عمان در سال 91 خبر داد.

واقعیت مذاکرات عمان از انکار احمدی‎نژاد تا تایید شاهدان

فاطمه علی اصغری- پس از خروج دونالد ترامپ رئیس‎‌جمهور افراطی آمریکا از توافق برجام، مقامات و جریانات بسیاری مواضع خود را نسبت به این موضوع اعلام کردند که در این بین محمود احمدی‎نژاد رئیس دولت نهم و دهم نیز در قالب بیانه‎ای مواضع خود را نسبت به خروج آمریکا از برجام اعلام کرد.

محمود احمدی‎نژاد در بخشی از بیانیه خود با اشاره به مذاکرات میان ایران و آمریکا در عمان به این موضوع اشاره کرد:

زمانی که قرار بود مذاکرات با آمریکا در عمان شروع شد، در جلسه‌ای با حضور مقامات ارشد کشور اعلام کردم که مذاکره در شرایطی که دشمن تصور می کند دست بالا را دارد و تحریم‌ها اثر گذار بوده است، به ضرر کشور تمام می شود و خواهش کردم که شش ماه مهلت دهند تا با اجرای چند برنامه ضربتی اقتصادی و تقویت قدرت اقتصادی مردم، آثار تحریم‌ها کنترل شود و مذاکره در شرایط برابر انجام گیرد. حتی اعلام کردم که حاضرم خانواده ام را به گروگان و تضمین بگذارم که اگر طرح‌ها موفق نبود، خود وخانواده ام را اعدام نمایند.

در مقابل اما، برخی مقامات و سران قوا به صراحت اعلام کردند که اجازه نمی‌دهند هیچ کاری انجام و یا طرح جدیدی پیاده شود و حتی از تکمیل طرح هدفمندی نیز جلوگیری کردند و همان‌ها همزمان در تریبون های رسمی، مشکلات را ناشی از سوء مدیریت دولت و نه تحریم دشمن بیان می‌کردند.

حتی طرح‌های سه فوریتی برای جلوگیری از اجرای برنامه های دولت آماده کرده بودند.

نمی خواهم با یادآوری اظهارات وزیرخارجه و معاون رییس جمهوروقت آمریکا مبنی بر مقابله با دولت های نهم و دهم و برنامه‌ریزی برای تخریب و تضعیف آن‌ها از داخل کشور خاطرها را تلخ نمایم.

حفظ اساس کشور وظیفه مهمی است که هر ایرانی اصیل ترجیح می دهد که آبرو و جان خود را فدا کند اما امنیت کشور مخدوش نشود و دشمن مسلط نگردد و من افتخار می کنم که یک ایرانی هستم.

اظهارات محموداحمدی‎نژاد پیرامون عدم تمایل برای برقراری روابط با آمریکا در حالی از سوی وی مطرح شد که حسین شیخ‎الاسلام و حمیدرضا آصفی از دپیلمات‎های کشورمان در گفت و گو با خبر فوری این موضوع را تکذیب کردند.

لازم به ذکراست که علی‎اکبر صالحی وزیرامورخارجه دولت دهم نیز پیشتر در مصاحبه‎ای از مذاکره میان ایران و آمریکا در عمان در اواسط سال 90 خبر داده بود.

وی درباره این مذاکرات گفت: اولین باری که مطلع شدیم آمریکایی‎ها علاقمند هستند درخصوص مسائل هسته ای مذاکرات دوجانبه ای به صورت محرمانه با ما داشته باشند، معاونت کنسولی ما، قشقاوی سفری به عمان داشتند. فردی عمانی به نام آقای سالم (مشاور سلطان) به یکی از همراهان آقای قشقاوی (یکی از مدیران ایشان) اعلام می‌کند که آمریکایی‌ها علاقمندند در مسائل هسته‌ای با شما مذاکرات دوجانبه داشته باشند.

بعد از اینکه نامه وساطت سلطان قابوس به رهبر انقلاب رسید، نزد ایشان رفتم و گفتم: «حضرت آقا با توجه به اینکه چندسال است از طریق 1+5 مذاکره می‌کنیم و عملا به نتیجه‎ای نرسیده‌ایم، حالا با توجه به اینکه عمان نیز اعلام آمادگی کرده و تجارب نیز نشان داده که عمان واسطه مورد اعتمادی است، اجازه دهید در راه مذاکره دوجانبه با آمریکا قدم برداریم.» ایشان به گذشته آمریکا اشاره کردند که آمریکا قابل اعتماد نیست. گفتم که اجازه دهید از باب اتمام حجت این کار را بکنیم، اگر به نتیجه رسیدیم که هیچ و اگر نه، در همین وضعیت خواهیم بود. در نهایت ایشان بزرگواری کردند و فرمودند مخالفتی نمی‌کنند.

رهبری ۴ شرط گذاشتند. یکی از شروط این بود که این مذاکره در سطح پایین‌تر از وزیر امور خارجه انجام گیرد. یعنی وزرای خارجه دو کشور با هم ملاقات نداشته باشند. دیگراینکه، مذاکره برای مذاکره نباشد، مثل مورد 1+5 که سالها مذاکره کردیم و بعد بخواهند سوءاستفاده کنند. دیگر اینکه مذاکره فقط درخصوص مسائل هسته‌ای باشد نه درخصوص روابط سیاسی و مانند آن.

اظهارات صالحی وزیرخارجه وقت و شاهدان مذاکرات ایران و آمریکا در عمان به خوبی گویای آن است که محمود احمدی‎نژاد برخلاف آنچه در بیانیه خود در نقد عملکرد سیاست خارجی دولت دوازدهم ارائه کرده است خیلی هم بی میل به برقراری رابطه با آمریکا نبوده است.

*حسین شیخ‎الاسلام مشاوروزیرخارجه کشورمان در گفت و گو با خبرفوری با بیان اینکه اظهارات احمدی‎نژاد پیرامون اینکه تمایلی به مذاکره با آمریکا ندارد صحت ندارد اظهارکرد: در زمان ریاست‎جمهوری احمدی‎نژاد وی از طریق مشایی و رایزنی با وزیرخارجه آلمان درعمان مقدمات مذاکره میان ایران و آمریکا در آن مقطع را فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: صراحتا باید بگویم که اینگونه نبوده است که احمدی‎نژاد تمایلی به مذاکره با آمریکا نداشته باشد.

مشاور وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه مذاکره با آمریکا قطعا با هماهنگی با دفتر رهبری صورت گرفته است تصریح کرد: اظهارات احمدی‎نژاد بدون شک درباره اینکه تمایلی به مذاکره با آمریکا نداشته است خلاف واقع است.

*حمیدرضا آصفی دیگر دیپلمات باسابقه کشورمان نیز در گفت و گو با خبرفوری با بیان اینکه مذاکراتی در دوران احمدی‎نژاد میان ایران و آمریکا صورت گرفت تاکید کرد: احمدی‎نژاد به عنوان رئیس‎جمهور وقت در جریان این مذاکرات بود و بنده طبق اطلاعاتی که در جریان آن هستن این مذاکرات با شروطی در سال 91 صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در این مذاکرات تنها قرار بود ما با محوریت مسائل هسته‎ای با آمریکا مذاکره کنیم و بتوانیم به یک نتیجه و هدف مشخص در این راستا دست پیدا کنیم.

این دیپلمات باسابقه کشورمان اظهارکرد: مذاکرات عمان مذاکرات خوبی بود که با پادرمیانی شخص پادشاه عمان صورت گرفت و پیشرفت‎های خوبی هم حاصل شد.

آصفی تاکیدکرد: در آن مقطع باتوجه به اینکه ما پایان عمر دولت دهم را شاهد بودیم مذاکرات خوبی میان ایران و آمریکا صورت گرفت و قرار شد این روند در دولت بعدی یعنی دولت روحانی ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه مذاکرات در بین ایران و آمریکا در عمان بسیار جدی بود خاطرنشان کرد: تصور می‎کنم این مذاکرات بین دو یا سه بار بین ایران و آمریکا صورت گرفت از این رو کتمان کردن آن بدون شک قابل قبول نیست.

*فریدون عباسی رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی نیز درباره مذاکرات میان ایران و آمریکا به خبر فوری گفت: در آن مقطع بنده در سازمان انرژی اتمی تنها مسئولیت فنی را برعهده داشتم و مسئولیت مذاکرات برعهده صالحی وزیرامورخارجه بود از این رو بهتر صالحی به عنوان مسئول وقت در این باره اظهار نظر کند.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها