مقاله جدید راشا تودی درباره نقش روسیه در تنشهای اسرائیل و ایران:

آیا روسیه دست از حمایت ایران کشیده است؟

طبق نظر نویسنده روسیه در یک دوراهی بین اسرائیل و ایران قرار گرفته است. دوراهی که با کمی تدبیر از جانب روسیه می‌تواند به خوبی حل شود و منجر به جنگ نگردد.

آیا روسیه دست از حمایت ایران کشیده است؟

"مسکو، بین تل آویو و تهران "، مقاله‌ای است از سرگئی آکیونوف که در یک سایت روسی منتشر کرده است. در این مقاله، نویسنده مدعی شده است که درگیری محتمل میان اسرائیل و ایران، موقعیت روسیه را در سوریه پیچیده و پیچیده تر می‌کند.

در این مقاله آمده است که پس از تشدید درگیری ها در خاور میانه، اسرائیل به مقر ارتش سوریه و پایگاههای ایران جدید در سوریه حمله کرد. اسرائیل در این حملات مدعی شد که بمباران هوایی اش در واقع واکنشی بود به فعالیت نیروهای ایرانی در بلندی های جولان سوریه. بنا بر برخی دعاوی، ارتش اسرائیل قبل از حملات هوایی خود، به روسیه و ارتش این کشور خبر داده است. این امر خیلی بعید و دور از ذهن نیست، با توجه به این که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در 9 ماه مه در مسکو بامقامات روس دیدار کرد.

اما پرسش اینجا است که چه زمانی مسکو و تهران متحد خواهند شد، در حالیکه روسیه در حال تلاش برای ایجاد روابط دوستانه با تل آویو است؟

در این رابطه، محقق موسسه روابط بین الملل مسکو، الکساندر کریلوف، به پایگاه خبری سفوبودنايا بريسا می‌گوید:

"دست روسیه در شرایط کنونی باز است. مسکو بدون شک به توسعه روابط اقتصادی خود با ایران ادامه می‌دهد و می‌تواند عرضه سلاح به تهران و دمشق را دو برابر کند. محور مقاومتی که ایران از مرزهای خود تا لبنان ایجاد کرده است، مناسب روسیه و سیاستهای آن است."

اما اگر جنگ بزرگی میان تل آویو و تهران شکل بگیرد، چگونه روسیه می‌تواند برای ایجاد روابط دوستانه با اسرائیل قدم بردارد ؟

" آنچه مشخص است این است که ایران دیپلماسی ای قوی در عین محدودیت سیاسی خود دارد. تهران نمی‌خواهد روابط خود را با اسرائیل و یا با ایالات متحده از این ملتهب‌تر کند. این امر تا حدودی برای وضعیت موجود سودمند است، زیرا عدم ایجاد تنش با آمریکا و اسرائیل، به وحدت ملی ایران در داخل کشور کمک می‌کند. بنابراین، به احتمال زیاد، ایران مسائل داخلی را حل خواهد کرد.

اما ترس اسرائیل در مورد تهدید ناشی از زرادخانه موشکی ایران نباید جدی باشد. این زرادخانه جهت حمله به اسرائیل نیست. ایران بیشتر موشک های خود را حول میدان های نفتی خلیج فارس مستقر کرده است. بنابراين، ایران هیچ گونه تهدیدی برای اسرائیل نخواهد داشت."

بنابراین، مشخص است که روسیه قادر است میان اسرائیل و ایران نرمش ایجاد کند و در عین دوستی با هر دو آنها از جنگ میان آنها اجتناب کند.

منبع: Russia Today

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کاربر ناشناس
    0

    البته جنگ گسترده صورت نگرفته که منافع روسیه به خطر بیفتد فعلا نمیشه فهمید روسیه چه فکری در سر دارد

  • عابر پیاده
    0

    به چه می گویند: سر وته یک کرباس --- بسیار شرم آور است که رفتار راهبردی همه قدرتهای بزرگ بویژه اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل ثابت می کند همگی سر و ته یک کرباسند زیرا این قدرتها با وجود و ریشه دار شدن بحرانها و کشتارهای دست جمعی بی گناهان و ویران گریهای انبوه و آواره شدن میلیونها از مردم بی گناه حد اقل در منطقه خاور میانه ، هیچگاه برای انسانیت ده ها ملیون از مردم بی گناه دل نسوزانده و برای این انسانها هیچ ارجحیت و برتری در مقابل منافع مادی خود قایل نبوده اند و با این روش ضد انسانی همگی فرهنگ و اصول اخلاقی ملت های خود را زیر پا گذاشته اند. نشانه ی قانون ستیزی وقیحانه در رفتار راهبردی این قدرتها این است که بر خلاف ادعای پر طمطراق خود در اظهار تعهد به حفظ صلح و امنیت و نظم سالم جهانی و بر خلاف اصول انسانی منشورهای سازمان ملل و سازمان حقوق بشر با علم به این که کاشتن رژیمهای نژاد پرست و خودکامه ی ضد مردمی در هر جا برای تامین و تضمین اهداف و منافع نامشروع استعماری پول محور بوده و هست همیشه اصرار می ورزند با حمایت از این رژیمها رنج و درد و زیانهای همیشگی ملت های بی گناه را که زیر یوغ این رژیمهای نژاد پرست و خود کامه تحمل می کنند در خدمت به این رژیمهای فاقد مشروعیت مردمی نادیده بگیرند و برای ادامه ی تجاوز و کشتار فجیع انسانها با بهانه ی پوچ دفاع از نفس بر خلاف همه ی حقوق و عرف انسانی بین الملل دستان این رژیمهای ددمنش را باز بگذارند و این رژیمهای قانون ستیز ضد بشر را پیوسته با کشنده ترین سلاحها مجهز سازند و بر مردم بی دفاع استقلال طلب آزادیخواه چیره کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها