وزیر ارشاد مطرح کرد:

مقوله‌های اخلاقی در شعر "مختوم ‌قلی فراغی" نمایان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شعرهای مختوم ‌قلی فراغی نشان می‌دهد که اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی برای او مهم و اساسی است، صدها مقوله اخلاقی در شعر فراغی نمایان است.

مقوله‌های اخلاقی در شعر "مختوم ‌قلی فراغی" نمایان است

سید عباس صالحی در آیین نکوداشت دویست و هشتاد و پنجمین سالروز تولد مختوم ‌قلی فراغی که در جوار آرامگاهش در روستای «آق تقه» شهرستان «مراوه تپه» برگزار شد، اظهار کرد: فکر، روح، شعر و اندیشه مختوم ‌قلی فراغی سال به سال و قرن به قرن فروزان تر و پر فروغ تر میشود.

وی افزود: امروز مختوم ‌قلی فراغی دیگر تنها شاعر مراوه تپه، ترکمن و ایران نیست بلکه اون شاعر انسان و انسانیت است. پس از سه دهه از تابش این ستاره، امروز بیش از روزها، سالها و قرن‌ های پیش، مختوم قلی برای جهانیان شناخته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مردمی بودن این شاعر، تصریح کرد: این شاعر به دربارها تعلق نداشت و وابسته قدرت رسمی زمانه نبود. او از دل مردم برخواست و به مردم وفادار بود. با زبان مردم از درد و رنج آنها می گفت.

صالحی اظهار کرد: ایران زمین مهد شعر است اما تنها شاعران محدودی در افق ذهن و جان مردم به یادگار مانده اند، مختوم ‌قلی فراغی یکی از این شاعران است.

وی گفت: مختوم ‌قلی شاعری بود که از ریشه دیانت این مردم ارتزاق کرده بود. هم خانواده او و هم خود او با فرهنگ دینی جامعه پیوند عمیقی داشتند، با شعر او می توان به فهم دین صادقانه نه دین متظاهرانه نزدیک‌تر و نزدیک‌تر شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی های مختوم قلی را می توان محب پیامبر(ص)، صحابه منتجب و اهل بیت بودن وی دانست.

وی توانسته محبت پیامبر(ص)، صحابه منتجب و اهل بیت مطهر را در دل و جان مردم منطقه عمیق کند و در این امر بسیار تاثیر گذار بوده است.

صالحی خاطرنشان کرد: همایش منطقه ای برای بررسی اندیشه های مختوم قلی فراغی با همکاری کشور ترکمنستان برنامه ریزی شده و بزودی برگزار خواهد شد.

منبع:ایسنا

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها