مقابله با بیماری های بین انسان و دام

برخی بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات وجود دارد که در صورت عدم رعایت مسائل بهداشتی قابل انتقال هستند. در این میان می توانیم به امراضی مانند هاری، بروسلوز، تب مالت و سل اشاره کنیم.

مقابله با بیماری های بین انسان و دام

اگر می خواهید از حیوان خانگی تان بیماری نگیرید بهتر است به صحبت های دکتر آراسب دباغ مقدم در این رابطه دقت کنید.

یک عضو هیات مدیره جامعه دامپزشکان ایران با بیان اینکه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات، حدود ۵۰ درصد بیماری‌های عفونی انسان را تشکیل می‌دهند، گفت: نحوه نگهداری حیوان، رعایت بهداشت فردی و استفاده از خدمات دامپزشکی می‌تواند تا حد زیادی مانع از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات (زئونوز) شود.

دکتر آراسب دباغ مقدم افزود: حداکثر تعداد بیماری‌های منتقله از حیوانات به انسان‌ها حدود ۸۰۰ بیماری شناخته شده است. شایع‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات نیز هاری، بروسلوز، تب مالت و سل است.

این عضو هیات مدیره جامعه دامپزشکان ایران ادامه داد: بیماری‌های منتقله از حیوانات خانگی بسته به نوع آن حیوان متفاوت است. برای مثال معمولا از سگ و گربه، بیماری هاری، از خرگوش آسکاریاز و از خوکچه هندی، طاعون منتقل می‌شود، اما باید توجه کرد که احتمال انتقال بیماری به معنای انتقال صددرصد نیست. همه چیز بستگی به نحوه نگهداری و رعایت شرایط بهداشتی دارد. در واقع همانطور که انسان بهداشت خود را رعایت و برای مداوای خود به پزشک مراجعه می‌کند، درباره حیوان نیز باید به همین صورت رفتار کرد و به‌ویژه واکسن‌های آن را به موقع زد. مشکل زمانی پدیدار می‌شود که صاحب حیوان می‌خواهد با اندک اطلاعاتی که دارد حیوان را نگهداری کند و به کلینیک‌های دامپزشکی مراجعه نمی‌کند.

دباغ مقدم یادآور شد: برخی نژاد حیوانات متناسب نگهداری در آپارتمان نیستند و باید در باغ نگهداری شوند. برخی نژاد حیوانات، کودکان را دوست ندارند. بنابراین اگر خانواده‌ای بچه خردسال دارد نباید آن حیوان را خریداری کند.

این دامپزشک تاکید کرد: واکسیناسیون حیوانات باید بصورت مرتب و دائمی انجام شود و حیوانات شناسنامه بهداشتی داشته باشند. دامپزشکان معمولا هر شش ماه یکبار، داروهای ضد انگل به حیوانات می‌دهند که باتوجه به شرایط حیوان ممکن است این فاصله زمانی کاهش یابد. تغذیه حیوان باید از غذاهای مخصوص باشد و گوشت بصورت پخته شده داده شود تا انگل به حیوان منتقل نشود و چرخه انتقال انگل از حیوان به انسان اتفاق نیفتد. بحث نظافت پوست و مو و حمام کردن به موقع حیوان نیز برای پیشگیری از بیماری پوستی به صاحب آنها از نکات قابل توجه است.

وی همچنین تاکید کرد: حیوانات خانگی نباید در محیط‌های عمومی رها شوند، زیرا ممکن است با حیوانات ولگرد هم نوع خود هم بازی و دچار بیماری شوند و برای صاحبان خود ایجاد بیماری کنند.

دباغ مقدم در خاتمه درباره کلینیک‌های دامپزشکی نیز متذکر شد: این مراکز باید به سمت تخصصی شدن بروند. الان باتوجه به گستردگی بحث دامپزشکی نباید انتظار داشته باشیم که یک دامپزشک عمومی هم جراح باشد، هم بیماری‌های داخلی و هم بیماری‌های مربوط به چشم حیوان را تشخیص دهد. رویکرد سازمان دامپزشکی نیز تجمیع همکاران است تا به جای تشکیل یک کلینیک کوچک به سمت تشکیل یک بیمارستان دامپزشکی رفته و از تخصص‌های مختلف این حوزه استفاده کرد.

منبع:بهداشت نیوز

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها