اعمال و مستحبات شب و روز نیمه شعبان چیست؟

گرفتن روزه، خواندن دعای کمیل و مناجات شعبانیه و نیز زیارت امام حسین(ع) از جمله اعمال توصیه شده در نیمه شعبان است.

اعمال و مستحبات شب و روز نیمه شعبان چیست؟

شب نيمه شعبان از چنان اهميتي برخوردار است كه هم‌رديف و هم‌پاي شب‌هاي قدر قرار دارد و از اين موقعيت مي‌توان چون شب‌هاي قدر ماه مبارك رمضان براي كسب خيرات و بركات معنوي بهره برد و نهايت تلاش را براي كسب فيض داشت.

در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است: «خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود محروم ننمايد.

موارد زیر از جمله اعمال و مستحبات این روز شریف است:

قرائت مناجات شعبانیه:

مناجات شعبانیه ، مناجات معروفی است و اهلش به خاطر آن با ماه شعبان مانوس شده و به همین جهت منتظر و مشتاق این ماه هستند. سزاوار است که این مناجات در تمام ماه خوانده شود.

روزه گرفتن:

از اعمال مهم در روز نیمه شعبان، گرفتن روزه است؛ به اندازه ای که با حال انسان مناسب باشد. امام صادق (علیه السلام ) فرمود: ((کسی که روز اول ماه را روزه بگیرد، حتما وارد بهشت می شود و کسی که دو روز را روزه بگیرد، خداوند در هر شب و روزی (به چشم رحمت ) به او می نگرد و در بهشت نیز به این نگاه ادامه می دهد؛ کسی که سه روز روزه بگیرد، با خداوند در عرش و بهشت او دیدار می کند.))

زیارت امام حسین(ع):

روز و شب نیمه شعبان ، زمان بسیار شریفی است ؛ به این جهت که از شبهای قدر و شب تقسیم رزق ها و عمرها می باشد. این شب ، از اوقات زیارتی امام حسین (علیه السلام ) می باشد که غیر از فرشتگان ، صد هزار پیامبر (علیه السلام ) آن حضرت (علیه السلام ) را زیارت می کنند و این مطلب نشانه عظمت این شب است .

شب زنده داری:

نیمه شعبان از جمله شب هایی است که تاکید به زنده نگهداشتن آن شده و اعمال و عبادات بسیار ارزشمندی در آن وارد شده که می توان گفت در هیچ شبی مانند یا بیشتر از آن نیامده است .

خواندن دعای مخصوص شب نیمه شعبان:

از اعمال این شب ، خواندن دعایی است که با این عبارت شروع می شود: اللهم بحق لیلتنا و مولودها....

دعای کمیل:

در شب نیمه شعبان، خواندن دعای کمیل در سجده به خاطر پیروی از امیرالمؤ منین (علیه السلام ) مستحب است.

محاسبه اعمال:

محاسبه اعمال در این شب ، استحباب زیادی دارد و توصیه بسیاری شده است.

منبع: دانشنامه جهان اسلامی

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها