رئیس مرکز سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت:

۱۱میلیون جوان در کشور مجرد هستند

رئیس مرکز سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، گفت: ۱۱میلیون جوان مجرد در کشور داریم که این موضوع نشان می دهد 30 درصد جوانان ۲۰ تا ۳۵ ساله ازدواج نکرده اند.

سیدحامد برکاتی رئیس مرکز سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در نشست خبری که به مناسبت روز جوان برگزار شد ضمن تبریک این روز اظهار داشت: جوانان در حال حاضر در برهه‌ای قرار داریم که نزدیک به ۲۰ میلیون جوان در کشور در حال زندگی هستند و می‌توان از آن‌ها به عنوان نیرویی عظیم خلاق و موثر در آینده جامعه یاد کرد.
وی گفت: بحث نوآوری، خلاقیت، یکه‌تاز بودن در منطقه، نیازمند انسان سالم است و وزارت بهداشت در حال برنامه‌ریزی در همین راستا است.
برکاتی تصریح کرد: با برنامه ریزی‌هایی که با شروع طرح تحول سلامت انجام شد خدمات سلامت جوانان در حوزه وسیعی ارایه می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به خدمات توانبخشی، مباحث اجتماعی ازدواج، سوانح و حوادث اشاره کرد که در همین خصوص تفاهم‌نامه‌هایی با ارگان‌هایی که در این زمینه درحال فعالیت هستند امضا شده است.
رئیس مرکز سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: در بحث ازدواج سالم با سیاست‌های جمعیتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد تا کنون نزدیک به ۷۰۰ هزار آموزش در زمینه ازدواج سالم خدمات ارایه شده است.
برکاتی ادامه داد: شایع‌ترین علل مرگ جوانان سوانح و حوادث خصوصا حوادث ترافیکی است، در برنامه جدید تحول ارایه خدمات به جوانان در سربازخانه‌ها و دانشگاه‌ها در حال ارایه است که از آذر ماه بسته خدمات در این راستا تدوین و ارایه خواهد شد.
وی با بیان اینکه برنامه مشخصی برای مدیریت رفتار مخاطره آمیز جوانان وجود دارد که با همکاری مرکز بیماری‌های واگیر درحال انجام است گفت: امید به زندگی برای عموم مردم بیش از ۷۵ سال است.
برکاتی گفت: حوزه جوانان بسیار وسیع بوده و باید روی حوزه‌های مختلفی مانند مباحث اجتماعی جوانان کار بیشتری صورت گیرد و سلامت معنوی جوانان تقویت شود.
رئیس مرکز سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: پنجاه و نیم درصد جوانان کشور مرد هستند، هفتاد و دو درصد جوانان ساکن شهر بوده و تنها ۲۸ درصد در روستا زندگی می‌کنند که لازم است انگیزه جوانان برای اشتغال در روستا افزایش یابد.
برکاتی با بیان اینکه چاقی در جوانان رو به افزایش است ۲۴ درصد از جوانان چاق هستند که ۱۳ درصد آن‌ها اضافه وزن دارند.
وی افزود: ۴۸ درصد مرد‌های جوان و ۴۲ درصد جمعیت جوان زن فعالیت فیزیکی کمی دارند که جای نگرانی دارد، ۲۷ درصد جوانان در خانواده‌ها سابقه چاقی دارند، و ۸ درصد خانواده‌هایی که دارای فرد جوان هستند سابقه سکته در آن‌ها مشاهده می‌شود.
برکاتی تصریح کرد: سن ازدواج در جوانان افزایش یافته و فاصله سن ازدواج تا اولین فرزند به ۵ سال رسیده است.
وی افزود: ۱۱ میلیون جوان داریم که ازدواج نکرده‌اند که این موضوع نشان می‌دهد ۳۰ درصد جوانان ۲۰ تا ۳۵ ساله مجرد هستند، این جوانان نیاز دارند تا تاب آوری آن‌ها در برابر معضلات اجتماعی مثل مسکن و شغل بالا برود.
سرشماری سال ۹۵ نشان می‌دهد که در سال ۸۹، ۸۹۱ هزار ازدواج در کشور ثبت شده که پس از گذشت ۵ سال، ۲۵ درصد آمار ازدواج کاهش داشته و امسال این آمار به ۶۶۱ هزار نفر رسیده است.
وی در پایان گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که در شهر تهران به ازای هر ۴ ازدواج یک مورد منجر به طلاق بوده که این آمار در مناطق شمالی به ازای دو ازدواج یک ازدواج با طلاق همراه بوده است.
منبع: فارس

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها