گزینه‌های اقدام نظامی آمریکا در سوریه به روایت مقام‌های پنتاگون

مقامات کاخ سفید گزینه های نحوه حمله آمریکا به سوریه را اعلام کردند.

گزینه‌های اقدام نظامی آمریکا در سوریه به روایت مقام‌های پنتاگون

تحولات نگران کننده و حساس سوریه در چند روز گذشته با اعلام قبلی آمریکا مبنی بر حمله به این کشور وارد مرحله جدیدی شده است؛ جایی که بسیاری از ناظران در انتظار وعده ترامپ برای حمله به سوریه هستند و همزمان نیروهای محور ایران و روسیه نیز در آماده باش کامل اند.

در همین زمینه، «سارا هاکبی سندرز»، سخنگوی کاخ سفید گفت: آمریکا تصمیم نهایی را برای حمله به سوریه نگرفته، ولی روسیه و سوریه را مسئول حمله شیمیایی در «دوما» می داند.

سندرز در کنفرانسی خبری اظهار داشت: اطلاعاتی که به دست آمده، تصویر کاملا متفاوتی را نشان می دهد. رئیس جمهوری، روسیه و سوریه را مسئول این حمله شیمیایی می داند.

روز چهارشنبه، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرد، اگر مسکو موشک های آمریکا را رهگیری کند، به تقابل نظامی با روسیه در سوریه روی خواهد آورد.

اما سندرز درباره اینکه آیا رئیس جمهوری آماده درگیری احتمالی با روسیه است، مشخصا صحبتی نکرد.

وی افزود: روس ها ثابت کرده اند، تا حدودی مسئول این وضعیت هستند. آنها تضمین داده بودند که سوریه بار دیگر از سلاح های شیمیایی استفاده نمی کند. آنها در تحقق این مسأله ناکام ماندند. آنها قطعا مسئولیت بخشی از این مسأله را دارند و ثابت کرده اند که در این روند بازیگران بدی هستند.

سندرز ادامه داد: همه گزینه ها روی میز است. تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده است.

کاخ سفید: تصمیم نهایی درباره سوریه اتخاذ نشده است/گزینه‌های اقدام نظامی آمریکا در سوریه به روایت مقام‌های پنتاگون/زمینه چینی انگلیس برای اقدام نظامی هماهنگ علیه سوریه

با این حال، وی تأکید کرد: قطعا رئیس جمهوری تصمیم هایی گرفته است. سخنگوی کاخ سفید گفت که ترامپ هنوز «جدولی زمانی» در مورد سوریه تعیین نکرده است.

هرچند برخی مقام های دولت آمریکا گفته اند، آمریکا هنوز در حال بررسی اسناد و شواهد مربوط به حمله شیمیایی در سوریه است، کاخ سفید اسناد کافی را بررسی کرده و در مورد اینکه چه کسی مسئول حمله است، به نتیجه رسیده است.

سندرز اظهار داشت: هنوز چیزهایی هست که در حال بررسی است.

ترامپ یکشنبه هفته جاری، ساعاتی پس از ادعاهای مخالفان سوری مبنی بر حمله شیمیایی به غوطه شرقی از سوی دمشق، روسیه و ایران را مسئول آن دانست.

وی در سخنانی تهدید کرد، در 24 تا 48 ساعت آینده، تصمیمات مهمی در مورد سوریه گرفته خواهد کرد.

گزینه‌های اقدام نظامی آمریکا در سوریه به روایت مقام‌های پنتاگون

رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقام‌های وزارت دفاع این کشور برخی از گزینه‌ها برای اقدام نظامی در سوریه را تشریح کرده‌اند.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال و نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های پنتاگون مدعی شده‌اند گزینه‌های اقدام نظامی آمریکا در سوریه، احتمالاً عملیات‌های هوایی که بیش از یک روز طول می‌کشد را شامل شوند.

گزینه‌های دیگر مواردی مانند انجام حملاتی به قصد از کار انداختن «توانمندی‌های شیمیایی» دولت سوریه را شامل می‌شود، اما عزل بشار اسد، رئیس‌‌جمهور سوریه از قدرت در دستور کار نیست.

منابع خبری در روزهای گذشته از تحرکات دولت آمریکا برای اقدام نظامی در سوریه به بهانه وقوع حمله شیمیایی ادعایی در منطقه «دوما»، واقع در غوطه شرقی خبر داده‌اند.

در پی پیشروی ارتش سوریه در شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی دمشق، بامداد یکشنبه، 19 فروردین‌ماه (8 آوریل) منابع محلی از وقوع حمله شیمیایی به این منطقه خبر دادند.

با آنکه هنوز تحقیقات مستقلی درباره گزارش‌های رسانه‌‌ای در خصوص حمله «دوما» انجام نشده‌اند، کشورهای غربی، دولت سوریه را به انجام این حمله متهم می‌کنند.

سوریه و روسیه ادعاهای مطرح درباره استفاده دمشق از تسلیحات شیمیایی در دوما را رد کرده‌اند و ایران درباره بهانه قرار دادن آن برای اقدام در سوریه هشدار داده است.

سفیر روسیه در لبنان روز چهارشنبه به واشنگتن هشدار داد، همه موشک‌هایی که به سمت سوریه شلیک شوند، سرنگون و مبدأ شلیک نیز هدف قرار داده خواهد شد.

ترامپ در پاسخ در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «روسیه ادعا کرده که هر موشکی و تمام موشک‌هایی که به سمت سوریه شلیک شود را ساقط می‌کند. آماده باش روسیه، چراکه آن‌ها (موشک‌ها) دارند می‌آیند؛ زیبا، جدید و هوشمند!»

ادعاها علیه دمشق در حالی مطرح می‌شوند که دولت سوریه در سال 2013 با همکاری روسیه و تحت نظارت کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله آمریکا و سازمان ملل، تمام سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کرد.

کانال 10 تلویزیونی رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه گزارش داد که ناوهای جنگی روسی بندر طرطوس در سواحل سوریه را ترک کردند.

کانال 10 تلویزیونی رژیم صهیونیستی، تصاویر جدید ماهواره ای، حاکی از ترک ناوهای جنگی روسی در بندر طرطوس نشان داد.

این شبکه تلویزیونی افزوده است: به نظر می رسد، کشتی های جنگی روسی به منظور مانور بهتر هنگام حمله احتمالی آمریکا در خارج از کمربند ساحلی این بندر آرایش دفاعی به خود گرفتند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از حمله ادعایی شیمیایی شامگاه شنبه به دوما تهدید کرد اقدام نظامی علیه سوریه را در دستور کار خودر قرار می دهد.

خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) اتهام استفاده از سلاح شیمیایی در شهر دوما از سوی نیروهای دولتی این کشور را بی اساس خواند و گزارش داد که تروریست‌های جیش ‌الاسلام با نسبت دادن اتهام به کارگیری سلاح شیمیایی به ارتش سوریه، تلاشی آشکار برای مانع شدن از پیشروی نیروهای دولت سوریه دارند.

روسیه نیز ادعای مطرح شده مبنی بر استفاده از گاز کلر در شهر دوما از سوی ارتش سوریه را رد و اعلام کرد که این ادعا بی اساس و تنها با هدف توجیه حمله نظامی به این کشور مطرح می شود.

ادعاهای واهی نخست وزیر انگلیس علیه سوریه و متهم ساختن دمشق به حمله شیمیایی ادعایی در دوما، از زمینه چینی لندن برای انجام اقدام نظامی هماهنگ علیه سوریه حکایت می کند.

به گزارش گاردین، «ترزا می» روز سه شنبه با متهم ساختن دولت اسد به حمله شیمیایی ادعایی در دوما و وعده واهی سپردن عاملان این حمله به دست عدالت، از تمایل و زمینه سازی لندن برای اقدام نظامی هماهنگ علیه سوریه خبر می دهد.

ترزا می روز سه شنبه در شهر بیرمنگام خطاب به خبرنگاران گفت: «حمله شیمیایی روز شنبه به شهر دوما در سوریه اقدامی وحشیانه و تکان دهنده بود. استفاده از تسلیحات شیمیایی بدون پاسخ نخواهد ماند».

وی در ادامه افزود: «ما به سرعت در حال دستیابی به یک تفاهم بر سر آنچه روی داده، هستیم. تمام نشانه ها حاکی از آن است که رژیم سوریه عامل این حمله بوده و در مورد پاسخگو ساختن عاملان این حمله و همچنین ممانعت از کاربرد تسلیحات شیمیایی و وقوع یک فاجعه انسانی دیگر در آینده، با نزدیکترین متحدان خود در حال همکاری هستیم».

خبرگزاری بی بی سی نیز به نقل از منابع آگاه گزارش داد، ظاهراً نخست وزیر انگلیس آماده است تا بدون موافقت اعضای پارلمان این کشور، به عملیات های نظامی دولت های غربی علیه سوریه بپیوندد.

گزارش ها همچنین حاکی است، نخست‌وزیر انگلیس دستور حرکت زیردریایی‌های این کشور را تا محدوده عملیاتی جهت حمله موشکی به سوریه صادر کرده است.

طبق این گزارش ها حمله به سوریه ممکن است از پنجشنبه شب به بعد آغاز شود.

گفتنی است، ترزا می در گفت وگوی تلفنی روز سه شنبه خود با همتایان آمریکایی و فرانسوی خود (دونالد ترامپ و امانوئل ماکرون) با «لزوم واکنش جامعه بین المللی در حمایت از ممنوعیت جهانی استفاده از تسلیحات شیمیایی» موافقت کرد.

رئیس جمهور روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره سوریه صحبت کرد.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، خواستار خویشتنداری ازاقداماتی بی ثبات کننده‌ اوضاع در سوریه شد.

بر اساس این گزارش، به ابتکار طرف اسرائیلی، تماس تلفنی میان رئیس جمهور روسیه و نخست وزیر اسرائیل برقرار شد. در این تماس تلفنی، موضوع سریه از حمله حمله اخیر نیروی هایی اسرائیل به پایگاه هوایی تی 4 در حمص بررسی شد.

پوتین بر اهمیت اساسی احترام به حق حاکمیت سوریه تأکید کرده و خواستار خودداری از هرگونه اقدامی شد که ممکن است به بی ثباتی در این کشور منجر شده و امنیت آن را تهدید کند.

منبع: تابناک

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها