ماجرای حمید بقایی و داستان اعتصاب غذا

شب 22 اسفندماه 96 مأمورین ، حمید بقایی، معاون محمود احمدی نژاد را برای اجرای حکم صادره از جمله 15 سال حبس و چهل و سه میلیارد تومان جزای نقدی دستگیرکردند.

ماجرای حمید بقایی و داستان اعتصاب غذا

مهران عبدالله‌پور وکیل حمید بقایی گفت: موکلش که از زمان بازداشت در ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ دست به اعتصاب غذا زده، طی تماس تلفنی از زندان اوین اعلام کرده از روز هشتم فروردین با اعلام اعتصاب خشک نوشیدن آب را نیز متوقف خواهد کرد و مسئولیت هر گونه اتفاقی به عهده قوه قضائیه است.

حمید بقایی یک روز پس از تایید حکمش از سوی دادگاه تجدیدنظر استان تهران برای اجرای حکم به زندان اوین منتقل شد. او طبق حکم شعبه ۶۸ دادگاه تجدیدنظر استان تهران با اتهاماتی چون اختلاس و فساد مالی به ۱۵ سال حبس، ۴۳ میلیارد تومان جزای نقدی و شلاق (میزان اعلام نشده) محکوم شده است.

روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران دو روز پس از بازداشت حمید بقایی اطلاعیه‌ای را در خصوص اتهامات او منتشر کرد. طبق این اطلاعیه «مهم‌ترین اقدامات مجرمانه حمید بقایی و مرتطبین» او در پنج مورد در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد ذکر شده است. طبق این اطلاعیه حمید بقایی به همراه محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور سابق و اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر احمدی‌نژاد مرتکب اختلاس میلیاردی برای دانشگاه غیرانتفاعی جامعه بین‌الملل ایرانیان، سازمان منطقه آزاد کیش، سازمان میراث فرهنگی و طرح احداث سالن اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد شده است. این اطلاعیه نتیجه گرفته که براساس این اتهامات حکم او و انتقالش برای اجرای حکم قانونی است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه پیش از این در تاریخ ۲۵ تیرماه در یک نشست خبری اتهامات حمید بقایی را «تصرف غیرمجاز، اختلاس و تبانی در معاملات دولتی» عنوان کرد.

مهران عبدالله‌پور وکیل بقایی می گوید: امروز ( 9 فروردین) با آقای بقایی به صورت تلفنی گفت و گو‌ داشتم. موکل بنده خاطر نشان کرد که دادیار ناظر زندان با او‌ دیدار و تلاش کرده او را از اعتصاب غذا منصرف کند. آقای بقایی در پاسخ به دادیار زندان تاکید کرده برای پایان دادن به اعتصاب غذا دو‌ خواسته قانونی و بحق دارد و در صورت اجابت این درخواست‌ها به اعتصاب غذا پایان می‌دهد؛ یکی اعاده دادرسی و برگزاری دادگاه علنی و‌ دیگری اعطای مرخصی، با توجه به اینکه مطابق نظر‌ صریح رهبری هر روز زندان انفرادی معادل ۱۰ روز زندان عمومی است و آقای بقایی پیش از این قریب به ۸ ماه در زندان انفرادی به سر برده است.

وکیل حمید بقایی خاطرنشان کرد: حمید بقایی این دو درخواست خود را مکتوب کرده و دادستان تهران ذیل درخواست او نوشته که بقایی باید در زندان بماند و خودکشی در اسلام حرام است.

مهران عبدالله‌پور تصریح کرد: موکل بنده در پاسخ، نامه دیگری خطاب به مقامات قضایی نوشته و تاکید کرده که ظلم از خودکشی گناه بزرگتری است و از این لحظه به بعد از نوشیدن آب نیز خودداری خواهد کرد.

در ادامه این اقدامات بقایی نیمه شب گذشته (11 فروردین) ماموران، حمید بقایی را از زندان اوین به بیمارستان بقیه الله منتقل کردند. پس از تشدید اعتصاب غذا و امتناع از نوشیدن آب، شرایط جسمی بقایی رو به وخامت گذاشته بود.

احمدی نژاد چهارشنبه ۸ فروردین ماه، نامه‌ای را که دو روز قبلش یعنی ۶ فروردین خطاب به رهبری نوشته است را رسانه‌ای کرد؛ این دومین نامه‌ی او به رهبری در نوروز ۹۷ درباره‌ی حمید بقایی است که در آن با اشاره به ادعای اعتصاب غذا در زندان، حال او را وخیم توصیف کرده و خواستار صدور دستور قاطع در این باره شده است.

اقدامات اخیر احمدی نژاد و بقایی انتقاداتی تندی را هم در پی داشت.

محمدحسن قدیری ابیانه در کانال تلگرامی خود نوشت: جسد بی جان بقایی، بیش‌تر از بقایی زنده ولی رسوا و بی آبرو به درد معرکه گیری های احمدی نژاد می خورد. ( بیشتر بخوانید )

نایب رییس نخست مجلس در تحلیل رفتار احمدی‌نژاد در ماه‌های اخیر، تاکید دارد رسانه‌ها و افرادی که زمانی از احمدی‌نژاد تمجید می‌کردند در وضعیت امروز مقصرند. ( بیشتر بخوانید )

عزت‌الله ضرغامی از اعضای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در این راستا احمدی نژاد را به صبر فراخوانده و در کانال تلگرامی خود نوشته است: صبر و گذر زمان، موثرترین کلید برای باز شدن قفل‌هاست. ( بیشتر بخوانید )

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • روستازاده
    0

    مرده وبی جان شما هستید که با پر پر شدن یک انسان مومن خوشحال هسید ننگ بر زندگی مرده شما باد.

  • mostafa asadi.
    0

    دادگاه علنی حقیقت را نشان میدهد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها