داریوش شایگان درگذشت

داریوش شایگان از نویسندگان مطرح کشورمان صبح امروز درگذشت.

داریوش شایگان درگذشت

به گزارش خبر فوری ، داریوش شایگان از نویسندگان مطرح کشورمان صبح امروز درگذشت.

داریوش شایگان در سیزدهم بهمن ماه ۱۳۱۳ در تهران زاده شد. پدرش بازرگان ایرانی و مادرش از اهالی گرجستان بود. در تهران به مدرسهٔ کاتولیک «سن‌لویی» که دروسش به زبان فرانسه تدریس می‌شد رفت و بعد از آن برای تحصیل به خارج از کشور رفت و با اخذ درجه دکترا در رشته هندشناسی در سال ۱۳۴۷ به ایران بازگشت و به تحقیقات خود پیرامون ادیان به‌ویژه ادیان هندی ادامه داد.

خواهر وی یگانه شایگان نیز استاد فلسفه بود که در ۱۷ خرداد ۱۳۸۶ درگذشت.

داریوش شایگان از جمله فیلسوفانی بود که نثر فرانسه وی در کتاب‌های درسی فرانسه چاپ می‌شود.

داریوش شایگان، ساعت ۴ عصر پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ در سن ۸۲ سالگی دچار سکته مغزی شدید شد. وی در صبح پنجشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷ در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان فیروزگر تهران دار فانی را وداع گفت.

داریوش شایگان رمانی با عنوان سرزمین سراب‌ها منتشر کرد که برنده جایزه انجمن نویسندگان فرانسوی شد. پیش از او ایرانیان دیگری چون جواد حدیدی و احمد کامیابی مسک این جایزه را گرفته بودند.

در سال ۲۰۱۱ جایزه مدال بزرگ فرانکو فونی به وی تعلق گرفت.

همچنین جایزه بزرگ فرانکو فونی در سال ۲۰۱۲ از آن شایگان شد.

شایگان در سال ۲۰۱۱ مدال عالی زبان و ادبیات فرانسه را از آن خود کرد. نشان عالی دولت فرانسه با امضای فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری دولت فرانسه، در محل سفارت این کشور به داریوش شایگان اعطا شد.

وی در سال ۲۰۱۰ از دانشگاه «آرهوس» دانمارک نیز جایزه گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را از آن خود کرد. جایزه مجمع نویسندگان فرانسوی زبان و نشان شوالیه از دیگر جوایزی است که به داریوش شایگان اعطا شده‌است.

آسیا در برابر غرب، ادیان و مکتب‌های فلسفی هند در ۲ جلد، تصوف و هندوئیسم،افسون زدگی جدید، هویت چهل تکه و تفکر سیار، زیر آسمان‌های جهان،سرزمین سراب‌ها،انقلاب دینی چیست، آمیزش افق‌ها و بینش اساطیری از جمله کتاب های داریوش شایگان محسوب می شود.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها