وزیر خارجه جدید آمریکا کیست؟

ترامپ، مایک پمپئو رئیس سازمان سیا را به عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا تعیین کرد. خانم جینا هاسبل نیز به عنوان رئیس جدید سیا انتخاب شده است.

وزیر خارجه جدید آمریکا کیست؟

به گزارش خبر فوری به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد، مایک پمپئو رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) وزیر امور خارجه جدید کشور ما خواهد بود. او کارش را فوق العاده انجام خواهد داد.

پومپئو که جایگزین رکس تیلرسون خواهد شد؛ پیش از این در محافل رسانه ای ایران کمتر شناخته شده بود، در واقع یکی از دست راستی های افراطی در حزب جمهوری خواه است که خط فکری وی، نشان دهنده دشمنی سخت با ایران و به ویژه توافق هسته ای است.

مایک پومپئو یکی از منتقدان سرسخت توافق هسته ای با ایران است و اتفاقا چهره ای است که در کنار افرادی نظیر جام بولتون وی را در سمت راست خط فکری افراطی در حزب جمهوری خواه طبقه بندی می کنند؛ هر چند به اندازه جام بولتون در خصوص ابراز عقاید افراطی خود صریح و بی پرده نیست.

نگاهی به آرا و عقاید «مایک پومپئو» رئیس آینده CIA در رابطه با ایران / سناتوری که خواهان بازدید از انتخابات مجلس در ایران شده بود

نماینده ایالت کانزاس در سه دوره کنگره آمریکا، که از آکادمی علوم نظامی وست پوینت در آمریکا فارق التحصیل شده است، را به عنوان یکی از تندروترین اعضای متخصص در امور خارجی در میان حزب جمهوری خواه تلقی می کنند.

طی دو سال گذشته، وی بیش از همه به دلیل انتقادات سخت و تند خود از هیلاری کلینتون به خاطر حمله ایالات متحده به بنغازی لیبی و البته تلاش هایش برای بسته شدن زندان گوانتانامو در کوبا شناخته شده است.

وی به محض آنکه نامش به عنوان گزینه اصلی تصدی پست ریاست در CIA مطرح شد، در توییتر خود درباره توافق هسته ای با ایران نوشت: منتظر ملغی کردن این توافق فاجعه بار با بزرگترین حامی تروریسم در دنیا هستم.

وی برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ به نمایندگی کنگره رسید و در کمیته اطلاعات مشغول کار شد. طی رقابت های اولیه انتخاباتی در حزب جمهوری خواه برای تعیین کاندیدای نهایی این حزب در انتخابات آمریکا، پومپئو از مارکو روبیو سناتور ایالت فلوریدا حمایت کرد؛ اما بعد از آن که دونالد ترامپ به عنوان کاندیدای اصلی حزب معرفی شد، شدیدا به حمایت از ترامپ پرداخت و صریحا بیان کرد که هیلاری کلینتون نمی تواند رئیس جمهور آمریکا باشد.

در مورد دیدگاه های وی در مورد ایران و توافق هسته ای باید گفت، پومپئو علاوه بر آن که یکی از منتقدان سر سخت توافق سال ۲۰۱۴ بین ایران و ۵ + ۱ است، از جمله سناتورهایی است که حامی چندین طرح ارائه شده برای اعمال تحریم های بیشتر بر ایران بوده است. وی به همراه دو تن دیگر از نمایندگان جمهوری خواه، در خواست ویزا برای سفر به ایران و بازدید از روند انتخابات مجلس شده بود.

پومپئو و سناتور تام کاتن از جمله کسانی هستند که دولت اوباما را متهم به آن کرده اند که در توافق هسته ای برخی امتیازات محرمانه را به ایران تقدیم نموده است.

وی به همراه کاتن گزارشی نیز در همین خصوص آماده کرده و به مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی فرستاده بودند و تأکید کردند، در این توافق دولت اوباما با ایران بر سر ساز و کارهای سری برای بازدید از مراکز نظامی زد و بند کرده است.

وی همچنین همان گونه که ذکر شد، از حامیان سرسخت برنامه جاسوسی گسترده آژانس امنیتی ملی ایالات متحده است و این برنامه را برنامه ای مهم خطاب کرده است. وی همچنین ادوارد اسنودن را برای افشای این برنامه، یک خیانتکار خطاب کرده که باید از روسیه به آمریکا بازگردانده و به مرگ محکوم شود.

وی دیدگاه های ضد اسلامی قوی نیز دارد و بعد از حملات ترویستی به ماراتن بوستون با انتقاد شدید از رهبران گروه های اسلامی در آمریکا از آنها خواسته بود تا وظیفه خود برای تعیین موضع در برابر این حملات را انجام داده و یا به همکاری با تروریست ها متهم شوند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • عابر پیاده
    0

    بلبشو و سر در گمی بی مانند حاکم برآمریکای ترامپ ، این کشور استعمار گر قانون ستیز را به کجا خواهد برد؟؟؟!!! ظاهرا حساب رسی نهایی یک تاریخ از ستم پیشگیهای پیوسته ی ضد بشری سران آمریکا باید فرا رسیده باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها