بررسی استیضاح ربیعی در مجلس؛

عثمانی خطاب به ربیعی: مرد باش و بگو‌ کدام نماینده باج خواسته است/تاجگردون: من امروز آدم لاریجانی نیستم/والله من قصد مصالحه با دولت را ندارم

بررسی استیضاح علی ربیعی وزیر کار در جلسه علنی مجلس آغاز شد.

عثمانی خطاب به ربیعی: مرد باش و بگو‌ کدام نماینده باج خواسته است/تاجگردون: من امروز آدم لاریجانی نیستم/والله من قصد مصالحه با دولت را ندارم

به گزارش خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری روند بررسی استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و‌ رفاه اجتماعی در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق استیضاح وزیرکار اظهار کرد: استیضاح حق نمایندگان است و نمایندگان باید از آن بهره ببرند.

وی تاکید کرد: وزیری که عملکرد خوبی نداشته باشد بدون شک استیضاح را به ضرر خود می داند و در این راستا ربیعی یک نمونه بارز مبارزه با استیضاح است.

نماینده مردم بوکان در مجلس تاکید کرد: ربیعی در رفع استیضاح و تحقق وظایف و مسئولیت های خود مهارت بسیاری دارد از این رو کاش وزیر کار به جای لابی گری و ایجاد دودلی و شک میان نمایندگان در جهت حل مشکلات حیطه خود وارد عمل می شد.

وی تاکید کرد: می‌گویند شما، چون به عده‌ای باج نداده اید می‌خواهند استیضاح کنند، بفرمایید کدام نماینده ملت از شما باج خواهی و سهم خواسته است و چه کسی به خاطر منفعت شخصی شما را استیضاح می‌کند؟

نماینده بوکان اظهار کرد: اگر اعلام کنید عذر این نمایندگان را بخواهیم و اگر اعلام نمی‌کنید نمایندگان به جرم تهمت به خودشان عذر شما را خواهند خواست.

این نماینده موافق استیضاح ربیعی تصریح کرد: ‌می‌خواهم صریحا با ذکر حوزه انتخابیه اعلام کنید تا مردم تکلیف خود را با نمایندگان بدانند و نمایندگان تصمیم خود را بگیرند، آقای ربیعی وزارت شما وزارت تعاون نیست بلکه وزارت حذف تعاون است.

**ربیعی صدای کارگران متحصن را نمی شنود

حسین مقصودی به عنوان موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: صاحبان اصلی انقلاب یعنی کارگران، روستاییان، عشایر، قالیبافان، زنان بی سرپرست و بازنشستگان با وزیری به نام ربیعی سرو کار دارند که اوضاع و احوال صاحبان انقلاب خوب نیست، آنها به نظام بی اعتماد شدند که این بی اعتمادی باعث می شود پایه های نظام به لرزه بیفتد.

وی ادامه داد: ما در مجلس مصوب کردیم که روستاییان در سن ۷۵ سالگی و با پرداخت ۱۰ سال پول بیمه بازنشسته شوند اما در سال ۹۶ هیچ روستایی بازنشسته نشد. ما هربار که در این‌باره با آقای ربیعی جلسه داشتیم گفت که آقای نوبخت پول نمی دهد انتظار می‌رفت که شما به عنوان وزیر از این موضوع دفاع کنید.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: از طرف دیگر شاهدیم که وضعیت قالیبافان و روستاییان به گونه ای است که اگر یک روز به دلیل مشکلات جسمی سرکار نروند فوری بیمه‌شان قطع می شود که این یک معضل است.

مقصودی خطاب به ربیعی گفت: آقای ربیعی شما که داعیه خدمت به نظام را دارید اگر به اوضاع و احوال این وزارتخانه بزرگ و طویل نگاه می کردید به خوبی به این نتیجه می‌رسیدید که با شنیدن صدای تحصن بازنشستگان و صدای کارگران فولاد اغتشاشات اخیر به وجود نمی آمد. صدای اعتراض مردمی که به صورت برده‌داری نوین و کارگری کار می کنند و اعتراضات آنها تبدیل به اغتشاش شد.

**ربيعی مدیران زن را به سخره گرفته است

ابوالفضل حسن بیگی در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ربیعی و معاونانش توانایی اداره کردن این وزارتخانه را ندارند. برای حفظ نظام باید امروز سخن حق بگوییم. متاسفانه طی دو سه سال گذشته با وجود فشارهای متعدد وزیر تعاون همچنان در این پست باقی مانده است و مدیرانش را که نوعا سن بالا دارند را هم در راس وزارتخانه نگه داشته است؛ در حالی که ایشان در جلسه رای اعتمادش صحبت از جوانگرایی کرده بود. چرا با جریان های احساسی همان تیم مسن را در وزارتخانه نگه داشته‌اید؟

وی از نمایندگان خواست با رای عدم اعتماد به ربیعی وی را برکنار و وزیر قدرتمندتری را روی کار بیاورند و از وزیر جدید حمایت کنند.

نماینده مردم دامغان در مجلس با اشاره به مجموعه‌های اقتصادی زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر کل سرمایه و دارایی این وزارتخانه را به دلار تبدیل کنیم سرمایه این وزارتخانه بالغ بر 150 میلیارد دلار است که اگر در بانک سپرده گذاری شود سالی30 میلیارد دلار به آن سود تعلق می گیرد. مجلس با نیت خیرخواهانه برخی از ثروت کشور را در اختیار وزارت تعاون قرار داد تا به نیروهای مظلوم و محروم، بازنشستگان و کارگران این وزارتخانه خدمت کند.اما همانطور که می بینید این اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: سومین شرکت بزرگ منطقه یعنی شرکت ملی نفتکش، پتروشیمی ها، نیروگاه‌ها راه آهن و سایر مجموعه های بزرگ اقتصادی در قالب مجموعه شستا در اختیار این وزارتخانه است ولی سود ناشی از درآمدهای این مجموعه بزرگ اقتصادی به خزانه واریز نمی شود.درحالی که با شستا می توان یک کشور را اداره کرد اما کارگران و بازنشستگان تحت پوشش وزارت تعاون در وضعیت خوبی زندگی نمی کنند.

حسن بیگی همچنین مدعی شد: ربیعی با بانوان نیز احساسی و روانی برخورد می کند وبا گذاشتن یک مدیر زن در مجموعه وزارتخانه تمام زنان را بازیچه خود قرار داده است.

** خط فقر ۲.۵ میلیون تومان حاصل تدبیر ضعیف ربیعی است

شهاب نادری در موافقت با استیضاح ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای ربیعی برای بیکاری جوانان نقاط صفر مرزی چه کاری انجام داده است؟ ما بارها این مطالبه را از ایشان داشتیم، چرا که اگر ما این جوانان را جذب نکنیم،‌ آن‌ها جذب کومله، داعش و دموکرات می‌شوند و مشکلات امنیتی به وجود می‌آید. طبیعتا شما باید فرق بین مقوله امنیتی و آسیب اجتماعی را بیشتر از ما درک می‌کردید.

این نماینده مجلس خطاب به ربیعی گفت: بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری کشور در اختیار شماست مثل شستا و بازنشستگی که هیچگاه مدیریت نداشتند. شما متولی کارگران هستید ولی برای آن‌ها و بازنشستگان چه کاری انجام دادید.

نماینده مردم پاوه در مجلس در ادامه سوء مدیریت، عدم کارآمدی،‌ پایین بودن نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری و عدم توجه به اشتغال را از مشکلات وزارت کار عنوان و خاطرنشان کرد: خط فقر ۲.۵ میلیون تومان است و به برکت مدیریت شما در حوزه رفاه در ۶ سال گذشته ۸۰ درصد جامعه ایران زیر خط فقر هستند. شما مسئول اشتغال کشور نیستند ولی ۴۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی دست شماست. باید اعضای هیات مدیره این شرکت‌ها را اعمال می‌کردید.

نادری در پایان اضافه کرد: ماحصل دوره مدیریت شما این بود که ارزش دارایی سرمایه گذاران به ۲ درصد تنزل پیدا کرد، اگر وزارتخانه طبیب شما نبود و سرمایه را در بانک می‌گذاشتیم ۲۰ درصد ارزش افزوده برای کارگران داشت.

**اموال کارگران در وزارت کار به درستی اداره نمی شود

محمدحسین فرهنگی به عنوان موافق استیضاح ربیعی گفت: ربیعی با گذشت یک دوره کامل از وزارتش در دولت یازدهم و نیمی از دولت دوازدهم نشان داده که توانایی لازم برای اداره این وزارتخانه را ندارد.

وی توضیح داد: براساس قانون برنامه ششم که یک سال از تصویب آن می گذرد وزارت تعاون مکلف به تسویه بدهی‌های خود به سازمان بازنشستگی به خصوص سازمان تامین اجتماعی شد. قرار بود این وزارتخانه از طرق مختلف مطالبات را از دولت دریافت کند. سوال این است که آیا وزیر چنین احساس وظیفه‌ای را دارد؟ عملا این اتفاق نیفتاده است و تنها اموال کارگران به حراج رفته است.

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: یکی از روزنامه های کثیرالانتشار در ۱۷ اسفند به نقل از مسئولان تامین اجتماعی اعلام کرد که قرار است ۱۱ هزار میلیارد تومان از اموال تامین اجتماعی واگذار شود در توضیحات قید شد که ۳۰۰۰ میلیارد تومان این اموال در سال سوددهی داشته است. سوال این است که کدام عقل سلیمی اموال در اختیار خود که سودده هستند را واگذار می کند تا قرار باشد از صندوق دیگری حمایت شود.

وی اظهار کرد: یکی از بنگاه‌ها در سال ۹۵ که سوددهی ۵۰ درصد داشته است نیز واگذار شود. باز سوال این است که کدام عقل سلیمی چنین بنگاهی را واگذار می کند؟ این یا سوء تدبیر یا سوءمدیریت است یا اراده ای برای ربودن اموال کارگران وجود دارد که این یک مصیبت است.

**امنیتی کردن وزارت رفاه قابل قبول نیست

محمود نگهبان سلامی در موافقت با استیضاح ربیعی وزیر کار، گفت: ایران داغدار ۶۶ نفر از هموطنان ماست که در سانحه سقوط هواپیمایی آسمان جان خود را از دست دادند. شاید برای شما هواپیمایی آسمان و درآمدزایی آن مهم باشد اما برای ما جان مردم عزیزتر است.

وی عدم پاسخگویی به مطالبات کارگران را از نقاط ضعف وزارت کار عنوان کرد و گفت: متاسفانه بیشتر از کارگران به عنوان ابزاری برای خواسته‌های شخصی ابقای خود استفاده می‌کنید. ضمن اینکه در زیرمجموعه‌های تامین اجتماعی پیشینه خوبی را شاهد نیستیم و همین امر زمینه‌ساز فساد در زیرمجموعه اقتصادی این وزارتخانه شده است.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی امنیتی کردن وزارت رفاه و زیرمجموعه‌های آن را از دیگر ضعف‌های این وزارتخانه عنوان و اشاره کرد: شما باید مسائل را به امور اجتماعی و فرهنگی گره بزنید نه امور امنیتی. متاسفانه ما شاهد آسیب‌های اجتماعی هستیم.

نگهبان عدم واگذاری بنگاه‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی را موجب بروز فساد در این مجموعه عنوان کرد و گفت: خصوصی‌سازی باید به معنای واقعی عملیاتی شود. نه اینکه شما را به شکل شستا ببینند. نمایندگان حق دارند به پول کارگران که در اختیار شماست حساس باشند. طبیعتا توسعه بنگاه‌های اقتصادی باید همراه با سرازیرشدن سودهای کلان به بخش‌های اشتغالزایی برای دهک‌های پایین همراه باشد.

** بدعتی که ربیعی در وزارت کار بنیان نهاد برای دوره قاجار است

فریدون حسنوند در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای ربیعی شما در ستاد انتخابات میرحسین موسوی مسئول اتاق فکر ایشان بودید و همراه با ایشان پشت تریبون آمدید و اعلام پیروزی کردید. ای کاش همان روز مردانه می گفتید از میرحسین دفاع می کنم اما وقتی مجلس اصولگرا به شما خرده گرفت که چرا در ستاد ایشان فعال بودید، گفتید که نفوذی نظام در ستاد میرحسین بودم که باید به شما در بیان این واقعیت آفرین گفت.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ربیعی را به یک بام و دو هوا بودن متهم کرد و مدعی شد: شما به فراکسیون امید مراجعه کردید و گفتید چون اصولگرها از من امتیاز می خواهند من نمی خواهم به آنها امتیاز دهم کمکم کنید و به اصولگراها هم مراجعه کردید و گفتید چون نمی خواهم از اصلاح‌طلبان کمک بگیرم شما همراهی کنید تا استیضاح رای نیاورد.

وی ادامه داد: شما قومیت گرایی را ترویج کردید و با مظلومیت نمایی می خواهید وزیر بمانید اما بدانید این منصب از ما و شما می‌گذرد بنابراین به ناتوانی خود اعتراف کنید.

وی نسبت به انتصاب متعدد مدیران در مجموعه شستا انتقاد کرد و افزود: چرا مرتبا مدیران ضعیف را در راس شستا منصوب و بعد از مدتی عزل می کنید، این چه وضعیتی است که در شستا راه انداخته اید اگر مدیری ضعیف است چرا منصوبش می کنید که بعد بخواهید برکنارش کنید؟

وی ادامه داد: با دو میلیارد بودجه دوستان خود را در روابط عمومی بسیج کردید که در مسئله استیضاح بر دهان رسانه‌ها ققل بزنند و از سوی دیگر نمایندگان را هم متهم کردید دستور تجمع برخی کارگرها را دادید در حالی که بازنشستگان و کارگران واقعی همانهایی بودند که ماه ها مقابل مجلس برای احقاق حقشان تجمع کردند، اما شما هیچ اقدامی برای آنها نکردید در عوض با همکاری خانه کارگر عده‌ای را مقابل مجلس جمع کردید. همچنین مجموع شستا را به مرتضی لطفی که عضو خانه کارگر است، دادید.

وی خاطرنشان کرد: بدعتی که شما در وزارت تعاون و زیرمجموعه آن گذاشتید در زمان قاجار هم دیده نمی شود. شما حمله کردن کارگرها به مجلس را بدعت گذاشتید. در حالیکه مجلس برای بازنشستگان و کارگران قوانین حمایتی تصویب کرده است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس خطاب به وزیر تعاون پرسید شما چه اقدامی برای کاهش آسیبهای اجتماعی انجام دادید؟ چرا شما تلاش و اقدامی برای رفع این آسیبها انجام ندادید؟ اگر ابزار نداشتید و ناتوان بودید چرا استعفا نکردید؟چه اقدامی برای جمع آوری کودکان کار انجام دادید آیا فکری برای زنان بی سرپرست و بدسرپرست که در تقاطع‌های خیابانها با جوراب فروشی و گلفروشی از نجابت خود دفاع می کنند و امرار معاش می کنند، کرده اید؟

وی با بیان اینکه ورشکستگی مجموعه اقتصادی شستا و صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی عامل به جریان افتادن طرح استیضاح علی ربیعی است، ادامه داد: شما شش ماه قبل وعده اشتغال، اصلاح مدیریتی، برخورد با مفاسد، جمع کردن باشگاه های سیاسی در شستا و صندوق بازنشستگی را دادید اما ربیعی امروز، یعنی عدم وفای به عهد، عدم اصلاح مدیریتی ناتوان و ضعیف در مدیریت مجموعه‌اش.

نماینده مردم اندیمشک ادامه داد: چرا از زیر بار مسئولیت خود در حوادث سانچی، سانحه هوایی، سانحه قطار و سایر حوادث ناگواری که طی یکی دو سال گذشته در زیر مجموعه خود داشتید شانه خالی کردید؟و مسئولیت خود را به دوش وزیر دیگری انداختید که البته بنده جزو استیضاح کنندگان آن وزیر نیز هستم.

**ربيعي بانك رفاه كارگران را ذليل كرد

غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران و باشت در جلسه علنی امروز سه شنبه( 22 اسفند ماه) در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: آقای ربیعی، 4 سال و 6 ماه با شما همراه بودیم که خوب کارکنید، اما عنان را رها کردید و بسیاری از بخش های مهم کشور را معطل خود کردید.

وی ادامه داد: شما بانک رفاه کارگران را ذلیل کردید. من امروز آدم لاریجانی نیستم، من تاجگرودن نماینده مردم هستم.

نماینده مردم گچساران و باشت افزود: آقای ربیعی من هم برای دختر سانچی گریه کردم، ولی ما مسئله مان دختر سانچی و دیگر نیست، مهم ترین مسئله ما اصالت دولت است، من از وزیر ذلیل بدم می‌آید، من از دولت ذلیل بدم می‌آید.

**ربیعی خدای لابی گری است

محمدرضا پورابراهیمی به عنوان موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بنده در همان زمان معرفی آقای ربیعی در دولت یازدهم به عنوان مخالف او بودم. آن زمان هیچ شناختی از آقای ربیعی نداشتم اما برنامه های پیشنهادی او حکایت از شرایطی داشت که امروز شاهد آن هستیم. پیش بینی هایی را آن زمان مطرح کردم که اکنون آن را می بینیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بخشی از صحبت‌های مخالفان استیضاح وزیر، گفت:‌در جلسه عنوان شد که آقای ربیعی در منطقه فقیرنشین به دنیا آمده است اما سوال این است که اکنون ایشان در شمال شهر یا جنوب شهر و در خانه چند میلیاردی زندگی می‌کنند، فرزندان ایشان اکنون چه می‌کنند؟

پورابراهیمی افزود: بنده در سال ۹۲ در پشت همین تریبون در حالی که تنها برنامه‌ها و سوابق کاری آقای ربیعی را می‌دانستم در مخالفت با او صحبت کردم. همان روز گفتم که ایشان گزینه مناسبی برای وزارت کار نیست و او را برای وزارت اطلاعات معرفی کنند چون با سابقه مدیریت ضد جاسوسی برای این کار مناسب‌تر است تا اینکه بخواهد مدیریت اقتصادی در وزارت کار داشته باشد.

وی افزود: مگر می‌شود کسی که ادبیات اقتصادی بلد نیست، مجموعه عظیم اقتصادی را اداره کند. ما در همان دولت یازدهم پیش‌بینی شرایط را کردیم که در دولت دوازدهم اجازه صحبت در زمان رای اعتماد به من را ندادند. اکنون بعد از چهار سال و نیم شاهد فاجعه و وضعیت اسفبار در وزارت کار هستیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: آقای ربیعی می‌گوید که یک درصد اقتصاد در این وزارتخانه است که این درست نیست. در بین پنج مجموعه بزرگ اقتصادی، بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارایی‌های مربوط به این وزارتخانه است.

وی افزود: در همین جلسه آقای جهانگیری از من پرسید که چرا به عنوان مخالف ربیعی ثبت‌نام کردم، به او گفتم که اعتقادم بر این است که ایشان گزینه مناسبی نیست. مردم به ما رای دادند و ما باید از حق آنها دفاع کنیم.

پورابراهیمی یادآور شد: در زمان رای اعتماد به آقای ربیعی در دولت دوازدهم می‌خواستم صحبت کنم اما آقای ربیعی خدای لابی‌گری است، در مجلس شایعه کرد که من با او مشکل شخصی دارم به همین دلیل من امروز فیلمی را به شما نشان دادم که در دولت یازدهم یعنی سال ۹۲ نیز به عنوان مخالف آقای ربیعی صحبت کردم چون نگاه ما تخصصی است و معتقدیم مشکلات ساختاری بسیاری وجود دارد.

وی تاکید کرد: امروز حرکت اقتصادی در پشت لوکوموتیو بسیار کند و ناکارآمد وزارت تعاون مانده و شرایط را اینگونه کرده است. در زمان رای اعتماد به دولت دوازدهم به آقای روحانی توصیه کردیم که آقای ربیعی را معرفی نکند اما ایشان تحت لابی سیاسی قرار گرفت.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها