خبرفوری، جنجال در رابطه با پرونده یک فعال محیط زیست را بررسی می کند

ماجرای خودکشی سید امامی چه بود ؟

خودکشی یک فعال زیست محیطی و استاد دانشگاه که گفته شده در ارتباط با یک پرونده جاسوسی بازداشت شده بود، واکنشهای گسترده ای به دنبال داشت.

ماجرای خودکشی سید امامی چه بود ؟

به گزارش خبر فوری ، ماجرا از آنجا شروع شد که فرزند کاووس سید‌امامی در توئیترش نوشت: پدرش در تاریخ چهارم بهمن ۱۳۹۶ بازداشت شد و جمعه ۱۹ بهمن خبر درگذشت وی در زندان اوین را به اطلاع خانواده‌اش رساندند. به گفته رامین سیدامامی خواننده گروه هایپر نوا و فرزند کاووس سید‌امامی، این استاد جامعه شناسی و فعال محیط زیست در تاریخ چهارم بهمن ۱۳۹۶ بازداشت شد و جمعه ۱۹ بهمن خبر درگذشت وی در زندان اوین را به اطلاع خانواده‌اش رساندند.

خبر درگذشت دکتر کاووس سیدامامی استاد دانشگاه و کارشناس محیط زیست که در زندان بازداشت بود، موجی از پرسشها و ابهامات را به وجود آورد. ابهاماتی که رسانه های بیگانه به ان دامن می زدند. مثلا خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه ۲۲ بهمن گزارش داد جامعه علمی ایران از شنیدن خبر درگذشت کاووس سید امامی، ۶۳ ساله که یکی از استادان برجسته جامعه شناسی و مدیر بنیاد حیات وحش میراث پارسیان بود، در حالت شوک به سر می‌برد.

کاووس سیدامامی که بود؟

کاووس سیدامامی متولد سال ۱۳۳۲، فارغ التحصیل دانشگاه اوهایو در رشته امور بین‌الملل و جامعه شناسی، مدرس دانشگاه امام صادق و فعال مدنی بود. او فعالیت‌های محیط‌ زیستی خود را از طریق فعالیت در موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» به‌عنوان مدیر عامل به انجام می‌رساند. فعالیت این موسسه بر حفظ حیات وحش و زیستگاه‌های طبیعی ایران از طریق اجرای پروژه‌های زیست محیطی و آگاهی رسانی و آموزش است. موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» ارتباط مداومی با سازمان محیط زیست دارد و برای انجام پروژه ها با اجتماعات محلی و سازمان‌های بین المللی نیز همکاری می‌کند.

کاووس سيدامامي به روايت دوستانش مردي سرشار از اميد و پويايي بود. در ويدئوي کوتاهي از او به تاريخ خرداد ٩٣، در جمع دوستداران محيط زيست اين‌طور سخن گفته: «عده‌اي مدام می‌گويند با اين دولت و با اين شرايط نمي‌شود کاري کرد و مدام براي شما آيه يأس مي‌خوانند. گروه دوم به حکومت و اينها کاري ندارند و مي‌گويند ما ايراني‌‌ها و هزار منفي‌بافي درباره ما ايراني‌ها و فرهنگ ما. مي‌خواستم بگويم از اين منفي‌بافي‌ها نااميد نشويم. گرچه ما گروه کوچکي هستيم، اما مسئوليت اجتماعي داريم و با وجود همه مخالف‌خواني‌ها بايد کارمان را انجام دهيم». ويدئوي منتشرشده از سيدامامي ٣٨ ثانيه است و کوتاه؛ باقي مطالب سخنان دوستان و آشنايان است درباره شخصيت و منش او.

این ویدئو را بی بی سی فارسی در بخش های مختلف خبری خود پخش کرد تا نشان دهد چنین مردی احتمالا نمی توانسته در زندان خودکشی کند، با این حال روایت ها نکته ای دیگر را نشان می داد.

تایید خبر خودکشی توسط رئیس کمیسیون امنیت ‌ملی مجلس

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست ‌خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره مرگ کاووس سیدامامی فعال محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق، در زندان اوین، گفت:صبح امروز(دوشنبه 23 بهمن) فراتر از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، جلسه‌ای با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و با حضور نایب رئیس مجلس ،جناب آقای مطهری برگزار و فیلم وی در زندان اوین را مشاهده کردیم.

وی با بیان اینکه کاووس سیدامامی متاسفانه به هر دلیل شرایط زندان را نتوانسته تحمل کند، ادامه داد: هرچند وی در سلول عادی نگهداری نشده است، در واقع این فرد با توجه به اینکه استاد دانشگاه بوده، در سلول مناسب نگهداری شده است. نماینده بروجرد در مجلس که با خبرگزاری خانه ملت گفت‌وگو کرده است، افزود: در فیلم مذکور هم نشان می‌دهد که کاووس سیدامامی پیراهن خود را در آورده و برای خودکشی آماده می‌شود. خانواده وی نیز این اتفاق را پذیرفتند لذا درخواست کالبدشکافی هم نکرده‌اند.

البته پیش از او، دادستان تهران ابعادی دیگر از این پرونده را روشن کرده بود. جعفری دولت‌‌آبادی روز شنبه 21 بهمن ماه در جمع خبرنگاران از شناسایی و دستگیری چند متهم مرتبط با یک پرونده جاسوسی خبر داد. وی در خصوص اقدامات متهمان پرونده اعلام کرد: این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند که با هوشیاری و رصد اطلاعاتی یکی از نهادهای امنیتی کشور، دستگیر و توسط دادستانی تهران بازداشت شده‌اند.

در حالی‌که رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اتهام «جاسوسی» درباره فعالان محیط زیست دستگیر شده را رد کرده بود، سخنگوی قوه قضاییه حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای درباره بازداشت تعدادی از فعالان محیط زیست و ادعای خودکشی سید کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست گفت: افرادی به اتهام دادن اطلاعات طبقه‌بندی شده از مراکز حساس به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه از جمله رژیم صیهونیستی اسرائیل و امریکا در روزهای گذشته دستگیر شده و بعضی از آنها در بازداشت هستند.

وی ادامه داد: فرد مورد نظر شما جزو همان بازداشت‌شدگان بوده است اما اینکه برای چه کسانی و به چه میزانی اتهامشان اثبات می‌شود باید تا پایان بررسی‌ها و دادگاه صبر کرد. معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که علت درگذشت سیدکاووس سیدامامی چه بوده است؟ اظهار داشت: من هم شنیده‌ام ایشان خودکشی کرده‌اند اما هنوز از جزییات آن اطلاع ندارم.وه قضائیه باردیگر با متهم کردن دستگیرشدگان به جاسوسی اعلام کرد که موضوع «خودکشی» کاووس سید امامی درحال بررسی است.

واکنش ها به خبر خودکشی سید امامی

چهره های اصلاح طلب بلافاصله پس از اعلام خبر مرگ این استاد دانشگاه، نسبت به این موضوع شبهاتی را مطرح کردند ( بیشتر بخوانید) . حسام‌الدين آشنا، رئيس مرکز استراتژيک رياست‌جمهوري، از مقام‌هاي مسئولي است که در فضاي مجازي به مرگ سيدامامي واکنش نشان داده است. او در تویيتر خود چنين نوشته: «قاضي‌ها و دادستان‌ها و ضابط‌ها و بازپرس‌ها و بازجوها نه معصوم‌اند، نه بي‌خطا و نه خالي از حب و بغض. همان‌گونه که نظارت بر قوه مجريه ضروري است، اعمال نظارت بر رفتار با متهمان و محکومان هم ضروري است. مصيبت يک مرتضوي براي يک کشور کافي بود؛ او را تکثير نکنيم». اشاره آشنا و ذکر نام مرتضوي پس از مرگ سيدامامي علت دارد؛ سعيد مرتضوي، قاضي پرونده پرسرو‌صداي زهرا کاظمي، خبرنگار کانادايي- ايراني بود که در بيستم تير ١٣٨٢، بعد از ١٨ روز بازداشت، در زندان اوين درگذشت. او هنگام ناآرامي‌ها و اعتراض‌هاي دانشجويي در خرداد ١٣٨٢، به جرم عکس‌برداري هنگام تجمع برخي از خانواده‌هاي زندانيان در مقابل زندان اوين بازداشت شد. بازداشت کاظمي تحت نظارت سعيد مرتضوي، دادستان وقت تهران، انجام شد.

غلامرضا حيدري، نماينده عضو فراکسيون اميد هم در تويیترش نوشته «شنيدن خبر مرگ‌هاي مبهم زندانيان در اوين نگران‌کننده است. انتشار خبر مرگ مبهم دکتر کاووس سيدامامي، استاد دانشگاه و از فعالان محيط زيست، در زندان اوين شوکي دوباره بود. ضروري است رئيس محترم قوه‌ قضائيه به‌عنوان قاضي‌القضات، موضوع را پيگيري کنند و به افکار عمومي نگران، پاسخ دهند».

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری‌های این فراکسیون در مورد بازداشت فعالان محیط زیست و همچنین خبر خودکشی دکترسید امامی در زندان، از توضیحات کارشناسان اطلاعات سپاه در این باره خبر داد. حتی یک نماینده گفت که وزرای اطلاعات و دادگستری باید در قبال این خودکشی توضیح بدهند ( بیشتر بخوانید ) حتی یک فعال سیاسی گفت که شخص حسسن روحانی باید در این زمینه پاسخگو باشد ( اینجا ببینید) .

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در ادامه پیگیری‌های فراکسیون محیط زیست امروز هم با خانواده‌های فعالان بازداشت شده محیط زیست و برخی کارکنان موسسه حیات وحش میراث پارسیان بنا به درخواست آنها دیدار کردیم و نظرات کارشناسان اطلاعات سپاه را در این باره استماع کردیم. ( صحبت های محمدرضا تابش را اینجا بخوانید ). حرف و حدیث ها چنان بالا گرفت که یک نماینده گفت که سپاه می خواهد اطلاعاتی تازه در این رابطه ارائه کند ( خبر کامل را اینجا ببینید ).

نامه چهار انجمن علمي کشور به حسن روحاني

همچنین نهادهای مدنی هم به این پرونده واکنش نشان داده اند. در نامه چهار انجمن علمي کشور به حسن روحاني همچنين آمده است: « مرگ کاووس سيدامامي ابهامات و سؤالات زيادي را پديد آورده. انجمن‌هاي علمي براساس مسئوليت علمي و صنفي، خود را حافظ هويت و منزلت اعضاي اجتماع علمي مي‌دانند، ازاين‌رو انتظار دارند مسئولان امر درباره اين رويداد تلخ و جبران‌ناپذير پاسخ‌گوي نگراني‌هاي افکار عمومي، به‌ويژه اجتماع علمي کشور باشند». آنها همچنين در نامه به رئيس جمهوري تأکيد کرده‌‌اند: «حضرت‌عالي به‌عنوان مسئول اجراي قانون اساسي که همواره نسبت به تدوين و اجراي کامل منشور حقوق شهروندي نيز حساسيت داشته‌ايد، در پيشگاه وجدان جامعه دانشگاهي مسئول ايضاح و رفع اين‌گونه رنج‌هاي ناگوار و متوالي هستيد که جامعه را نگران و مضطرب مي‌سازد. حداقل انتظار ما اين است که براساس اين مسئوليت، براي بررسي جدي و پيگيري مؤثر و پاسخ‌گوکردن نهادهاي درگير در اين ضايعه دردناک اقدام عاجل و مؤثر به عمل آوريد». ( شرح کامل این بیانیه را اینجا بخوانید ).

حال باید منتظر ماند تا با بررسی های بیشتر توسط مراجع ذی صلاح جزییات این حادثه مشخص شود.

گزارشگر: محمد افصحی

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها