آژانس اتمی از پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران خبر داد/ ایران، آژانس را از تزریق اورانیوم ۲۰ درصد مطلع کرد

خبرگزاری رویترز گزارش داد که طبق گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران، اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را به یکی از سانتریفیوژهای پیشرفته تزریق کرده که غیر سانتریفیوژهایی است که در نطنز تا ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند.

آژانس اتمی از پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران خبر داد/ ایران، آژانس را از تزریق اورانیوم ۲۰ درصد مطلع کرد

به گزارش رویترز، ایران هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی را مطلع کرد که به صورت موقت تزریق اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را به یک «تک ماشین و آبشارهای میانی، بدون هیچگونه جمع آوری محصولات» آغاز کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سپس افزود که تزریق اورانیوم به یک سانتریفیوژ آی-‌آر۶ در ایران را که محصول آن جمع‌آوری نشده راستی آزمایی کرده است.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، ایران با صدور بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

پنجم اسفند ماه پارسال نیز ایران در راستای اجرای ماده ششم قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» نظارت‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که در صورت لغو تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق، تدابیر جبرانی در برجام برگشت پذیر خواهد بود.

گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران حالی منتشر می‌شود که علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران قرار است برای گفت‌وگوهای برجامی با مقامات اتحادیه اروپا راهی بروکسل شود. او فردا وارد بروکسل خواهد شد و روز چهارشنبه با انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ملاقات خواهد کرد.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کیان
    0

    مجلس حاجی و دوستان انقلابی امدن با غنی سازی اقتدار رو برای ایران به ارمغان بیاورند؟ اقتدار و عزت که حاصل نشد هیچ باج دهی ها هم شروع شده اولین کشور چین هست که طرح مسکن سازی رو گرفت ولی مجلس اقتدار می‌گوید ما فقط تکنولوژی رو از آنجا می‌آوریم مگر یک آپارتمان هردمبیل ساخت بجز چند شاخه تیرآهن آجر و سیمان تکنولوژی دیگری هم دارد و لجبازی بی مورد مجلس تمام فشارها رو به مردم بیگناه ایران آورده ولی چون خود این دوستان حقوق و مزایایی مادام‌العمر رو در جیب خود می‌بینند چشمانشون رو روی حقایق جامعه و فشار کمر شکن گرانی بر مردم رو بستن و تنها چیزی که مردم از این چند ماه عمر دولت مشاهده میکنن انتصاب و معرفی دختر فلان وزیر به شرکت نفت هست یا انتصاب داماد آقای زاکانی برای شهرداری و اقای سعید محمد با حفظ سمت مشاور عالی رئیس جمهور ووووو اینا قرار شد ریل گذاری کنن و به امورات مردم برسن ولی فعلا دارن ریل گذاری میکنن که چه کسی کدام پست و مقام رو به دست آورد تا هزینه تبلیغات آقای رئیسی منتصب رو یر به یر کنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها