رئیس قبرس ترک‌نشین: دست‌نشانده دولت ترکیه نیستم

رئیس منطقه ترک‌نشین قبرس که همواره در امور مهم با ترکیه هماهنگ بوده، این بار گفت که دست‌نشانده آنکارا نیست.

رئیس قبرس ترک‌نشین: دست‌نشانده دولت ترکیه نیستم

به نوشته روزنامه «سایپرس نیوز» «ارسین تاتار» در مصاحبه با روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ»، که روز دوشنبه منتشر شد، گفت که با اتحاد مجدد قبرس مخالف است، زیرا اکثریت یونانی‌ اقلیت ترک را در خود تلفیق خواهد کرد.

تاتار گفت که ترکیه از سال ۱۵۷۱، هنگامی که عثمانی‌ها قبرس را فتح کردند، از قبرس ترک‌نشین حمایت می‌کند.

وی همچنین ادعاها مبنی بر اینکه او دست‌نشانده «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه است را رد کرد. تاتار در حالی که همیشه با ترکیه در مسائل مهم هماهنگی می‌کرد، تاکید کرد که هرگز دست نشانده ترکیه نیست.

وی با پرداختن به موضوع اتحاد دو قبرس، از دو جامعه به عنوان دو قوم مختلف که در جزیره زندگی می‌کنند یاد کرد که هر کدام دارای فرهنگ، زبان و مذهب متفاوت هستند.

رئیس قبرس ترک‌نشین پیش‌تر نیز گفته بود که امکان ندارد که مردم قبرس ترک‌نشین با اصلاح قانون اساسی با قبرس متحد شوند و ترکیه نیز به این امر اجازه نخواهد داد.

ترکیه سال ۱۹۷۴ وارد بخش شمالی جزیره قبرس شد و این بخش را به کنترل خود در آورد. در آن سال دولت سراسقف «ماکاریوس»، رئیس‌جمهور وقت قبرس، در کودتای نظامیان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین‌کنندگان حق حاکمیت قبرس، واحدهای ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد. همین مساله منجر به تقسیم جزیره قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی و در حقیقت ترک‌نشین و یونانی‌نشین شد. هم‌اکنون بحران مالکیت اراضی یکی از اصلی‌ترین بحران‌های میان دو طرف محسوب می‌شود.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها