سایت جماران:

برای اجلاس تهران از طالبان دعوت نمی‌شود/ ایران تصمیمی برای به رسمیت شناختن طالبان ندارد

طالبان برای به رسمیت شناخته شدن از سوی همسایگان افغانستان، راه دشواری در پیش دارد و جمهوری اسلامی ایران نیز تا امروز اراده ای برای به رسمیت شناختن آن ندارد.

برای اجلاس تهران از طالبان دعوت نمی‌شود/ ایران تصمیمی برای به رسمیت شناختن طالبان ندارد

سایت جماران نوشت: قرار است نشستی روز چهارشنبه ۵ آبان در تهران با حضور وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان برگزار شود و با اینکه طالبان پیشتر گفته بود که برای حضور در نشست تهران تصمیمی نگرفته است، مطلع شدیم که برای این نشست دعوتی از طالبان انجام نشده است.

در هفته ای که گذشت نشست «آینده افغانستان» در مسکو با حضور نمایند‌گان ۱۰ کشور از جمله روسیه، چین، ایران و پاکستان برگزار شد.

در همین رابطه، قرار است نشست دیگری روز چهارشنبه ۵ آبان در تهران با حضور وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان برگزار شود و با اینکه طالبان پیشتر گفته بود که برای حضور در نشست تهران تصمیمی نگرفته است، خبرنگار ما مطلع شد که برای این نشست دعوتی از طالبان انجام نشده است.

اما با وجود اینکه برخی گمانه زنی های رسانه ای، القاءکننده تلاش هایی برای به رسمیت شناختن طالبان از جانب ایران است، خبرنگار ما مطلع شد که طالبان برای به رسمیت شناخته شدن از سوی همسایگان افغانستان، راه دشواری در پیش دارد و جمهوری اسلامی ایران نیز تا امروز اراده ای برای به رسمیت شناختن آن ندارد.

باتوجه به سیاستی که تاکنون در پیش گرفته شده، شروط اولیه همسایگان افغانستان برای به رسمیت شناختن طالبان مواردی نظیر تشکیل دولتی فراگیر، احترام به حقوق شهروندان افغان و پرهیز از هرگونه خشونت و افراط گرایی بوده است و به باور تحلیلگران تا این گروه افراطی پایبندی خود را به این شروط نشان ندهد، مشروعیتی در میان سایر کشورها نخواهد داشت.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • ستارخان
    0

    چه عجب!!! حاکمیت رفتار عاقلانه در باره همسایگانمان انجام داد.باید از رفتار الهام( حمایت ایران در جنگ ۴۴ روزه از علیف) درس بگیریم.اینان تازه به دوران رسیده اند

    نظرات شما -
    • علی
      0

      این ها را به رسمیت نشناسید. مگر افغانی این شکلیه؟ چشم هاشون شبیه افغانی ها نیست. این ها عرب افغان و فراریان جنگ نهروان هستند. به افغانی ها سفارتخانه بدهید نه این عرب های بوگندو.

  • م.ع
    0

    خدا به داد شیعیان افغانستان برسه. خدا خودش کمکشون کنه که از دست طالبان و داعش عذاب می کشند

  • ایرانی
    0

    مسخره است . طالبان با حمایت شما به قدرت رسیده. دیدار نمایندگان طالبان با رهبری و سایر سران را به این زودی فراموش کردید؟!

  • انسانیت
    0

    تا زمانی که مذهب ،سیاست و حکومت را بدست دارد هیچ کشوری پیشرفت نخواهد داشت و روی آرامش بخود نخواهد دید،چون افراد مذهبی باور دارند که خدا در کنار آنها است و برای جنایت و سر بریدن به انها کمک می کند و تازه به انها دران دنیا نیز پاداش می دهد.اروپا خیلی خوب فهمید و کلیسا را کنار گذاشت بعد از آن همه جنایت علیه بشریت، سایر ادیان تازه دارند همان راه اروپا را می روند ولی تا به آن رشد فکری برسند سالها طول خواهد کشید و در این بین که چه جنایت هایی که علیه بشریت صورت خواهد گرفت،مردم افعانستان چرا از تجربه ایران و دنیا استفاده نکردند،چرا دو دستی کشور خود را دست این جنایتکاران که می گویند دستیار خدا هستند،داده اند؟؟؟؟؟

  • علیرضا
    0

    با توجه به ملاقاتهایی که قبل از به قدرت رسیدن طالبان بین اونها و روسای مملکت ما و همچنین رهبر انجام شد میتوان گفت که قطع به یقین توافقاتی در این خصوص و کمک به طالبان برای رسید ن به قدرت بین ایران و طالبان انجام شده ولی الان که میبینن که رفتار طالبان همون رفتار قبل هست و اونها بیشتر رو کمک پاکستان بعنوان مادر این فرقه حساب میکنن و با ایران روابط حسنه ای ندارن ، منطقا از اونها دور میشن ولی داستان از اونجا شروع میشه که پاکستان بعنوان سرمنشا این گروه تو این نشست هست و هر تصمیمی بگیره عملا طالبان اون رو انجام میده این رفتارها بعدها دامن ایران رو خواهد گرفت و اتش جنگ جدیدی رو شروع میکنه شاید زود نباشه ولی هست شک نکنید که بعنوان دشمن شیعه کشتار شیعیان رو شروع میکنه و دامنه این اتش بازی به ایران هم میرسه

  • ناشناس
    1

    طالبان هر چه باشن افغانین غربی که نیستن که از اون سر دنیا اومده باشن ، خود افغانیا قبولشون دارن شما چرا زور می زنید. دعوتشون کنید.

    نظرات شما -
    • علی
      0

      عرب افغان و اصالتا عراقی هستند، کمی مطالعه کنید.

  • ناشناس
    1

    اگر قرار است طالبان در این نشست نباشد پس برای چه این نشست را برگزار می کنند؟ روسیه هم از طالبان ها دعوت کرد و حضور طالبان در نشست تهران به معنای برسمیت شناختن انها نیست اما طالبان ها در این شرایط سخت قدر ان را خواهند دانست. امان از سوء مدیریت ساختاری و هزینه های نجومی ان و تبدیل فرصت ها به تهدیدات.

  • فرشادآزاد
    0

    ما ازگروه های بسیار زیادی حمایت تمام عیارمیکنیم وشده مردم خودمان را دربدترین وضع معیشتی قراردهیم امالحظه ای دست ازساپورت مالی این گروه ها برنداریم وادعایمان دفاع ازمظلوم است گروههای که همه درحال جنگیدن هستندوجالب اینکه دراکثرمناطق حضورمابامخالفت شدیداجتماعی مردم مناطق همراه میشوداما به هردلیل بهانه داریم ازمظلوم دفاع میکنیم جلوی نفوذ ابرقدرتهارامی گیریم انصارالله جلوی نفوذعربستان رامی گیردحزب الله جلوی اسراعیل رامی گیرد حماس ازملت مظلوم فلسطین دفاع میکندامادیگرخیلی ظلم است به ملت خودمان که طالبان راهم به نیروهای تحت امرخودتبدیل کنیم وبودجه کشوردیگرجوابگونیست حمایتهای آشکاردولت وحکومت ما ازطالبان سفاک وعیاش برای چه هدفی است؟به سوریه رفتیم تاجلوی سربریدن شیعیان توسط داعش رابگیریم حالا منابع مالی کشور رادرعین نیازمندی خودمان صرف طالبان کنیم که سرهزاره های شیعه راببرد؟اینجاد دادمیزنند حقوق کارمندوکارگر تورم زاست کسری بودجه داریم اماعلت واقعی کسربودجه صرف کردن آن دربیرون کشوراست داعش که شکست خورداماهمچنان بخش هنگفتی ازمنابع راهمچنان درسوریه به هدرمی دهیم ازطالبان برای چه می خواهیم استفاده کنیم که مدیرانمان قول سرمایه گذاری به طالبان داده اندچون ممکن است چندآمریکایی راسرببرد؟چراماهمیشه با همه جنگ داریم بهترنیست به مشکلات مردم خودبپردازیم وحل مشکلات مردم سایرکشورها رابه دولتهای خودشان واگذارکنیم؟پس خیری که به خانه رواست به مسجدحرام است کجانمودعینی پیدامیکند؟

  • سامان بیگ
    0

    درود بر شما. تقابل با طالبان و تروریست های تحت امرش نظیر داعش حقانی القائده با ایران ،اجتناب ناپذیر است. جنایات وحشیانه طالبان در پوشش داعش علیه شیعیان افغانستان برای شیعیان اتش زیر خاکستر است و تا سرنگونی طالبان و قصاص ادامه دارد.آآمادگی دفاعی تهاجمی و استعداد نظامی استانهای خراسان رضوی و جنوبی به تنهایی برای تسخیر امارت جانیان و قاتلان طالب کفایت می‌کند.

  • عبدالله
    0

    حالا لطف کنید واز عده ای ادم کش به اسم اسلام و قاتل شیعیان دعوت کنید

  • جم
    1

    به دوستانت نزدیک باش به دشمنانت نزدیک تر. بهتر است دریچه ی نفوذی برای اثر گذاری باز بماند. آیا انگلیسی ها ما را دوست دارند که با ما ارتباط دارند؟ پاسخ روشن است . اما همه می دانیم ممکن است بسیاری از افراد صاحب منصب ما عامل نفوذی آنها باشند ( گاندو) آیا ما اینقدر کم استعدادیم که نمی توانیم برنامه ی درستی برای تاثیر گذاری مطلوب با طالبان ایجاد کنیم؟ آنها به ما نزدیک باشند بهتر است تا دور اما با تیم قدرتمندی از افراد زیرک و برنامه ریز و طراح و باهوش نه یک مشت کودن آب به آسیاب دشمن ریز.

  • هفت لنگ بختیاری
    1

    از طرف من دعوتند

  • آریایی
    1

    حالا جالبه طالبان میگه ما خودمون نیامدیم !!!!!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها