باخت ایران در داستان‌های المپیک فرهنگی

سید ناصر نعمتی / کارشناس رسانه

باخت ایران در داستان‌های المپیک فرهنگی

خبر دارید این روزها «المپیک فرهنگی» در حال برگزاری است؟! اگر بی‌خبرید خیلی هم عجیب نیست؛ مگر کدام رویداد فرهنگی و اجتماعی مهم بوده برای ما که این دومی‌اش باشد؟

صداوسیما، ارشاد و میراث‌فرهنگی و خیلی‌های دیگر با المپیک ورزشی بیشتر صفا می‌کنند تا یک ماراتن فرهنگی! آن هم با درون مایه فناوری، نوآوری و معماری.

اکسپو کمتر از یک ماه است که آغاز شده و امارات میزبان نمایش فرهنگی اجتماعی و البته گوشه‌هایی هم از تصویر اقتصادی کشورهاست. از همه تجربه‌های آن، یک ماجرا اصطلاحا خیلی برای من توی ذوق می‌زند. پاویون (یا همان سازه و بخش مربوط به) ایران تقریبا داستانی برای ارائه به بازدیدکنندگان ندارد. در حالیکه بسیاری از کشورها تلاششان این بود حداقل چند داستان از کشورشان را روایت کنند.

غرفه ایران فارغ از نمای آن، با نمایش فرش، سنگ‌های معدنی، ظروف تاریخی، هنرهای دستی و تصاویری از مناطق دیدنی ایران بدون هیچ روایتی، بازدیدکنندگان را به حال خود رها می‌کند؛ ما واقعا داستان کم داریم؟

داستان‌های ایرانی فقط قصه نیستند، یکی از زیباترین الگوهای انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی‌اند. فرهنگ ما کلی داستان برای ارائه دارد اما پاویون ایران داستان ندارد، حتی روایت همان سنگ و فرش و کوزه را هم درست و حسابی نمی‌گوید، دریغ از کوچکترین تلاش...

جالب است بدانید امارات در حالی که دستش از روایت‌های ملی، مذهبی، ادبی و تاریخی مثل ما پُر نیست قصه آینده‌اش را ساخته و نمایش می‌دهد البته این روایت آینده بی‌ارتباط با موضوع اکسپو "پیوند ذهن‌ها، خلق آینده" نیست، اما نکته مد نظر من در این بخش از زاویه‌ی روایت فرهنگی است.

واقعا یکی بیاید و دلش به حال این ماجرا بسوزد که بازدیدکننده‌ها جلوی پاویون کشورهای دیگر صف بسته‌اند تا داستان فرهنگ، نوآوری، معماری، دیروز، امروز و فردای آن‌ها را ببینند اما من هر زمان گُذَرم به پاویون ایران می‌افتد کسی در صف انتظار برای دیدن آنجا نیست؛ بقیه هم همین را می‌گویند.

از این زاویه در اکسپو که به «المپیک فرهنگی» مشهور است باختیم، بد هم باختیم.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محسن
    0

    خبر فوری عزیز ...پیشنهاد میکنم طرح جدید سایتتون رو به نظر سنجی مخاطبانتون بگذارید. قطعا مخاطبان شما طرح قدیمی سایتتان را ترجیح میدهند. خیلی منظم و شسته رفته بود. ولی الان مثل اکثر سایت ها شلوغ و بی نظم شده و مخاطب رو گیج میکند. بنده خودم هر روز سایت شما رو چک میکنم . یک تشکر هم باید بکنم از صعه ی صبر شما. توی این چند روز که طراحی سایتتون تغییر کرد سراغ سایت مشرق نیوز رفتم و اخبار رو اونجا دنبال کردم. بماند که یک سایت سراسر جناحی و تند رو است که نصف روز در حال انتشار مطلب و تهمت علیه جریان اصلاحات است، چند کامنت نوشتم. نقد های مهمم رو ( در دفاع از جریان اصلاحات ) اصلا منتشر نکردند. بعضی ها رو هم ویرایش شده منتشر کردند. یعنی اونجا هایی رو که خوششان نمیآمد خیلی راحت پاک کردند و بقیه رو منتشر کردند. مثلا 8 خط مینوشتم و فقط نیم خطی که دوست داشتند منتشر میکردند. باز حداقل شما کمتر پیش میآمد که کامنت رو منتشر نمیکنید. یا حداقل دستکاری در نظر مردم نمیکنید. پیشنهاد میکنم این طراحی جدید رو به حالت قبل برگردانید یا اگر نظر بنده رو قبول ندارید طرح جدید و قدیم سایتتون رو به نظر سنجی بگذارید.. با تشکر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها