خبرفوری طرح صیانت از کابران فضای مجازی را بررسی می‌کند

صیانت از پیام رسان داخلی یا کاربران اینترنتی؟/ ابوترابی: باید آماده تحریم ایران ازسوی پیام رسان های خارجی باشیم / نوری: تقویت پیام رسان داخلی به قیمت فیلتر پیام رسان خارجی پذیرفته نیست

طرح صیانت از کاربران فضایی از جمله طرح های پر حاشیه مجلس انقلابی است که نگرانی هایی را برای مردم از جهت کاهش سرعت اینترنت، دسترسی به پلتفرم های خارجی و فیلترینگ ایجاد کرده است.

صیانت از پیام رسان داخلی یا کاربران اینترنتی؟/ ابوترابی: باید آماده تحریم ایران ازسوی پیام رسان های خارجی باشیم / نوری: تقویت پیام رسان داخلی به قیمت فیلتر پیام رسان خارجی پذیرفته نیست

مجلس سیزدهم که با شعار بهبود معشیت مردم روی کار آمد در یکسال و چند ماهی که از عمرش می گذرد نه تنها طرح و لایحه ای برای تغییر شرایط اقتصادی کشور نداشته بلکه با طرح صیانت از کاربران فضای مجازی تا مرز تهدید کسب و کارهای اینترنتی که در دوران کرونا رشد کرده اند، رفته است.

طرحی که موافق ومخالف هایی در مجلس دارد اما موجبات نگرانی مردم را از نظر محدود شدن کسب و کارهای اینترنتی در پلتفرم های خارجی را به دنبال داشته و بیش از یک میلیون نفر، رسما مخالفت خود با این طرح را اعلام کرده‌اند. با این حال موافقان طرح صیانت از کاربران فضای مجازی تاکید دارند تمرکزشان بر فیلترینگ نیست و خواهان تقویت پلتفرم های ایران و پیام رسان های داخلی هستند.

در حالی برخی نمایندگان مجلس به دنبال تقویت پیام رسان های داخلی هستند که در سال های گذشته تجربه ای این چنین داشته‌ایم که با شکست رو به رو شد. در دوره ای که مسئولان از احتمال شکل گیری ارزگرام در تلگرام نگران بودند و طی پروسه و برگزاری نشست هایی در نهایت تلگرام را فیلتر کردند برای آنکه خلائی در زمینه پیام رسان ها در فضای مجازی ایجاد نشود به سمت ایجاد پیام رسان های داخلی رفتند و بالغ بر 5 میلیارد تومان به صورت وام در اختیار شرکت های تولید کننده پیام رسان ها قراردادند که در کمتر از یکسال مشخص شد آنها از عهده ایجاد پیام رسانی داخلی بر نمی آیند حتی برای افزایش کاربر در این پیام رسان ها حضور و فعالیت دولتی ها در تلگرام ممنوع شده بود اما پیام رسان های ایران نتوانستند خدمات مناسبی ارائه کند و بعد از قبول شکست در این پروژه کم کم دولتی ها به تلگرام برگشتند.

اما مخالفان طرح مذکور تاکید دارد که با ساماندهی فضای مجازی مخالفتی ندارند، در تمام دنیا با توجه به گسترش فضای مجازی در زندگی روزانه مردم قوانین و چارچوب هایی در نظر گرفتند اما مسئله را این می دانند که طرح مذکور کسب و کارهای اینترنتی را مخدوش می کند، گردش آزاد اطلاعات را زیر سوال می برد و موجبات نگرانی را برای مردم فراهم می کند.

اصل را بر این بگذاریم که پیام رسان های خارجی ما را تحریم می کنند

ابوالفضل ابوترابی در گفتگو با خبر فوری با بیان اینکه مردم نباید از طرح صیانت از کاربران فضای مجازی نگران باشند گفت: آقای قالیباف رئیس مجلس، نگرانی ها را بر طرف کرد و تاکید شد که اصل نباید بر بستن یا فیلترینگ باشد.

این نماینده موافق طرح مذکور ادامه داد: اصل باید بر تقویت شبکه ملی اطلاعات باشد و این امر را به عنوان یک اصل بپذیریم نکته بعدی این است که باید خودمان را در داخل تقویت کنیم، پیام رسان ها را برسانیم به مرحله ای که قابل رقابت و قابل اتکا باشد.

وی بیان کرد: باید این فرض را بر این بگذاریم که در آینده نه‌چندان دور تمام پیام رسان های خارجی ما را تحریم کنند با این فرض باید برنامه ریزی کنیم.

این نماینده مجلس در این زمینه که تجربه ناموفقی از ایجاد پیام رسان های داخلی داشته ایم گفت: این حرف ه پیام رسان های داخلی موفق نبودن درست است، برای همین می گوییم باید تقویت شوند، به آنها بودجه کلانی داده نشد تنها 5 میلیارد تومان به صورت وام را نمی توان گفت بودجه کلان یا حمایت ویژه.

ابوترابی بیان کرد: در دولت قبل وزیر ارتباطات و فراتر از او، رئیس جمهور روحانی هیچ اراده ای مبنی بر اینکه پیام رسان های داخلی کالای ایرانی است، نداشتند، این در حالی است که طبق قانون تولید کسب و کار باید از کالای ایرانی حمایت می کردند غیر از 5 میلیارد تومان وام که چندین برابر آن به تلگرام کمک کرده بودند و دیتا سنتر در اختیار آن قرار داده بودند، هیچ کمکی نشد.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تاکید کرد: امیدواریم زارع پور وزیر ارتباطات دولت رئیسی اولا پیام رسان‌های داخلی را تقویت کند دوما اصل را بر این بگذارد که دشمن ما را در پیام رسان‌ها تحریم می‌کند و از همین الان باید به فکر زمانی که ما را تحریم کنند، باشیم و پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کنیم.

ساماندهی فضای مجازی به قیمت کاهش سرعت اینترنت را نمی پذیریم

اما غلامرضا نوری قزلجه از مخالفان طرح صیانت از کاربران فضایی در گفتگو با خبر فوری گفت: از طرحی که به فضای مجازی نظم و نظام بدهد و امنیت را بیشتر کند، خیال کاربران را راحت کند و برای آنها آرامش خیال بیاورد، حمایت می کنیم و تلاش می کنیم طرح را به آن سمت ببریم.

وی ادامه داد: ولی از که طرحی بخواهد دنبال بحث های اقتصادی باشد، بخواهد پلتفروم های خارجی تعطیل شود تا پلتفرم‌های داخلی رشد کند را نمی پذیریم، ما مخالف رشد داخلی نیستیم اما نه به این شکل که برنامه های خارجی بشود تا داخلی ها رشد کنند.

این نماینده مجلس بیان کرد: مخالف آن هستیم که دسترسی‌ها محدود شود، سرعت اینترنت پایین بیاید و گردش آزاد اطلاعات در جامعه ممنوع شود، با این شکل از محدودکردن ها مخالف هستیم. با وضعیتی که بخش های دولتی را زیر نظر بخش های غیر دولتی مانند مراکز نظامی و ستاد کل ببرند مخالفیم در کل با این سبک مدیریت مخالفیم چرا که خلاف قانون اساسی و خلاف تفکیک قوا است.

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس تاکید کرد: با محدود کردن ها، با نگران کردن ها در حوزه گردش آزاداطلاعات و دسترسی های مردم به فضاهای خارجی مخالف هستیم.

کاهش سرعت اینترنت ربطی به طرح صیانت ندارد

نوری در این باره که کاهش سرعت اینترنت در یک هفته اخیر در راستای طرح صیانت است یا خیر گفت: فکر نمی کنم ربطی به طرح داشته باشد، ما هنوز وارد جزییات نشدیم و تا تصویب و اجرایی شدن هنوز کار دارد باید از مسئولان بپرسیم بعید می دانم کاهش سرعت اینترنت مرتبط به طرح باشد شاید مسئله فنی است.

نظر شما درباره اجرای طرح صیانت چیست؟ در ادامه کامنت بگذارید و نظر بدهید.

منبع: خبرفوری

76

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • ناشناس
    0

    پیام رسان سروش معروف شد به سازمان ردیابی و شنود

  • ناشناس
    0

    باید دید کدام رانتی با فشار بر مجلس و حاکمیت میخواهد مانند شرکت های به ظاهر دارو ساز میلیارد ها تومن از نان و اب این مردم بیچاره رو بعنوان صیانت از فضای مجازی بالا بکشه بعد مثل واکسن های کرونا یکی یکی کنار بکشن بعدش هم بگن بوجه کم بود چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است در اخر هم حاکمیت برای دفاع از بی تدبیری خودش اپیکیشین های خارجی رو مقصر اعلام میکنه پول مردم هم خرج لبنان و فلسطین ویمن و عراق و..... میشه تازه اگه نگن مردم تقصیر کارن

  • ایرانی
    0

    ان شاءالله هرکاری می کنید اینترنت بین المللی واینستاگرام وواتس آپ و تلگرام و...رو محدود وقطع نکنید.

  • مردم
    0

    هدف این طرح تنها و تنها کنترل کاربران و شناسایی مخالفان و منتقدان حکومت است و لاغیر. هر کودکی این را می فهمد. تنها نگرانی مردم هم همین است که فردا دیگه هیچ امنیتی در این فضا ندارند و بگیر و ببندها به اوج خواهد رسید. چرا اصرار دارند که خارجی ها حتما سرورهای خود را به داخل ایران منتقل کنند؟؟؟؟ چون فردا با هر نامه ای از صدها مقام قضایی و امنیتی بایستی هویت کاربر را افشا کنند تا دستگیر شود و .... پس صیانت از کاربران یک اسم گول زنک و انحرافی است مثل قانون رفع تحریم شان که به تحریم بیشتر منجر شده است.پس هدف کنترل مردم است و لاغیر.

    نظرات شما -
    • باغبان
      0

      اشتباه میکنی جانم!!!

  • یک نفر
    0

    بعضیا مامورن از پیام رسان خارجی حمایت کنن. پیام رسان هایی که اصلا خودشون رو موظف به حفظ حریم مردم نمی دونن و با اتهام زنی به پیامرسان های داخلی حواس ها رو از خودشون دور می کنن. نباید دولت برای پلتفرم های بیگانه فضای رایگان و بی حساب کتاب ایجاد کنه.

  • حسن
    0

    خیلی ها میگفتند با روی کار آمدن رئیسی ایران یا کره شمالی میشود یا ونزولا اما با این طرح های مجلس سازمان اداری کشور کره شمالی واقتصاد کشور ونزولایی میشود. خدا به داد این ملت برسد

  • س
    0

    احساس میکنم که حکومت ماکه ثمره جانفشانی ایثار وازجانگذشتگی انسانهای بزرگی دراین چهل واندی سال است بعضا بدون هیچگونه ملاحضه ای باسومدیربت وتزمون خطا موش ازمابشگاهی کردن مردم گاهی بابورس گاهی بافیلترینگ واکنون هم باطرح صیانت که اینها کارهایی است که تیشه به ریشه حکوت ومردم میزنند همه این اقدامات براساس حدس وگمان جلو میرویم آقایان حرکت دنیا روبه جلوست دنیا که به عقب برنمیگرده همه میدانیم شنادرخلاف مسیررودخانه مرگ است

  • ناشناس
    0

    چرا باید کاری کنیم پیام رسان ۸۰ ملیون ادم رو تحریم کنند

  • مهدی
    0

    خاک بر سر تان که برای مردم هیچی نزاشتید باقی نفس کشیدن هم ازشان بگیرید

  • علی
    0

    خدا لعنتتون کنه فقط مردم بیچاره کردین

  • علیرضا
    0

    در قدیم مردمی بودن که از پادشاهی خسته شده بودن و دست به شورش زدند مردم از گررسنگی و فقر به ستوه اومده بودن یکروز پادشاه همه رو در میدان اصلی شهر جمع کرد و هفت خمره نشونشون داد و گفت مردم 6.5 خمره از این هفت خمره پرشده و فقط نصفش مونده اگه صبر کنید و این نصفه تموم شه بقیه رو بین شما تقسیم میکنم ولی اگه من برم پادشاهی با هفت خمره خالی میاد داستان نمایندگان مجلس و مسئولین نظام ماهم دقیقا همین شده فقط فرقش اینه که اینا خمره شون ته نداره و هیچوقت پر نمیشه این عزیز نماینده شنیده بود که بابت پیامرسان وامهای بلاعوض خوبی میدن و دنبال این افتاده که بیاد و یه برنامه درست کنه و از کنارش سهمش از سفره انقلاب رو برداره بیخیال نمایندگان ما فقط همینکاره هستن یعنی سهمگیر هستن نه مشکل گشا خلایق هرچه لایق

  • کاربر ناشناس
    0

    این کشور انقدر مشکل دارد که طرح ساماندهی فضای مجازی اولویت ندارد در این شرایط بد اقتصادی که زندگی مردم از هم میپاشد چرا پولهای کشور و این مردم مظلوم را نابود میکنید خدایا مردم عزیز ما را از شر این مسئولین و ادمهای نادان نجات بده

  • سمانه
    0

    حالا جالبه که آخرین مرتبه یک تعدادی شماره تلگرام از یک تلگرام که فیک بود هک شد و آخرشم معلوم نشد کدوم یکی از شرکت هایی که تلگرام فارسی نوشتن بود تا در دادگاهی جایی پاسخگو امنیت پلتفرم باشن. بازار که یک مارکت هست چقدر از نظر نرم افزاری توانسته استاندارد هایی برای انتشار اپلیکیشن وضع کنه. هرکی آمده یه نرم افزاری نوشته معلوم هم نیست این نرم ها چند تاش باگ داره ویروس داره و.... وژدانن اگه اون نماینده بدونه باگ چیه!! باید زیر ساخت های داخل توسط نخبه ها تقویت به شدت تقويت بشه. کم کردن پهنای باند خارجی هم خیلی ناجوره. خیلی از نرم افزار های زبان وجود داره که لنگه داخلی‌ نداره مثل انگلیسی به انگلیسی نیتیو یا مثلا بازي هاي آنلاین.یا موتور های ویروس یاب.

  • باغبان
    0

    زمانی که از ایجاد آشوب ناامید شوند قطعا کاربران ایرانی رو تحریم میکنن باید برای اون روز آمادگی داشته باشیم. حرفشون منطقیه!! اما چگونه انجام دادن این طرح خیلی مهمه!!!

  • ممدی
    0

    شما دیگه چه انگلهایی هستید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها