تصویر «پاول» در ذهن عراقی‌ها؛ دروغگویی که کشورشان را به تباهی کشاند

به باور عراقی‌ها، شهادت دروغین وزیر خارجه دولت بوش پسر در شورای امنیت سازمان ملل بخش مهمی از رویدادهایی را رقم زد که هزینه سنگینی برای مردم عراق و منطقه داشت.

تصویر «پاول» در ذهن عراقی‌ها؛ دروغگویی که کشورشان را به تباهی کشاند

برای بسیاری از عراقی‌ها نام «کالین پاول» یک تصویر را القا می‌کند: مردی که به عنوان وزیر خارجه آمریکا در سال ۲۰۰۳ به شورای امنیت سازمان ملل رفت تا پرونده جنگ علیه کشورشان را مطرح کند.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی با این مقدمه به واکنش مردم عراق به مرگ وزیر خارجه پیشین ایالات متحده پرداخت و افزود: خبر مرگ او در در روز دوشنبه در ۸۴ سالگی احساس خشم را در مردم عراق نسبت به این ژنرال و دیپلمات سابق آمریکایی، یکی از چندین مقام دولت بوش که آن‌ها وی را مسئول حمله فاجعه‌بار به رهبری ایالات متحده به کشورشان می‌دانند، برانگیخت؛ حمله‌ای که چندین دهه مرگ، هرج و مرج و خشونت را در عراق به همراه داشت.

شهادت دروغ وی در سازمان ملل بخش مهمی از رویدادهایی بود که به گفته مردم عراق هزینه سنگینی برای عراقی‌ها و سایرین در غرب آسیا داشت.

«مریم» نویسنده ۵۱ ساله عراقی و مادر دو فرزند در شمال عراق که به شرط فاش نشدن نام خانوادگی‌اش صحبت کرد، در واکنش به مرگ پاول گفت: او دروغ گفت، دروغ گفت و دروغ گفت. او دروغ گفت و ما کسانی هستیم که در جنگ‌های بی‌پایان گیر کردیم.

به نوشته آسوشیتد پرس، پاول به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش بر جنگ خلیج فارس برای بیرون کردن ارتش عراق در سال ۱۹۹۱ از کویت پس از حمله صدام حسین به این کشور نظارت کرد. اما عراقی‌ها پاول را بیشتر با سخنرانی وی در سازمان ملل متحد پس از گذشت بیش از یک دهه از این حمله به یاد می‌آورند که در آن صدام را تهدید بزرگ جهانی و کسی که دارای سلاح‌های کشتار جمعی است، خواند و حتی ویالی از یک ماده سفید رنگ از آنچه که مدعی بود سلاح بیولوژیکی است را به نمایش گذاشت.

پاول اظهارات عراق مبنی بر نداشتن چنین سلاح‌هایی را «شبکه‌ای از دروغ» خوانده بود. با این حال، هیچ سلاح کشتار جمعی یافت نشد و این سخنرانی بعداً به عنوان یکی از نقاط ضعف در حرفه وی مورد تمسخر قرار گرفت.

«منتظر الزیدی» روزنامه‌نگار عراقی که خشم خود را از آمریکا با پرتاب کفش‌هایش به سمت جورج دابلیو بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا در یک کنفرانس خبری در سال ۲۰۰۸ در بغداد خالی کرد، در توییتی نوشت: من از مرگ کالین پاول بدون محاکمه به خاطر جنایاتش در عراق ناراحت هستم ... اما من مطمئنم که دادگاه خدا منتظر او خواهد بود.

طبق این گزارش، در سال ۲۰۱۱، پاول به الجزیره گفت که از ارائه اطلاعات گمراه‌کننده که منجر به حمله آمریکا به عراق شد، پشیمان است و آن را «لکه ای در سابقه خود» نامید. او گفت که بسیاری از منابع که از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا ذکر شد، اشتباه بود. اما پاول در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس در سال ۲۰۱۲ مدعی شد که ایالات متحده «موفقیت‌های زیادی» داشته زیرا دیکتاتور وحشتناک عراق از بین رفته است.

این گزارش می‌افزاید: صدام در دسامبر ۲۰۰۳ در حالی که در شمال عراق مخفی شده بود توسط نیروهای آمریکایی دستگیر و بعداً توسط دولت عراق اعدام شد. اما شورش ناشی از اشغال ایالات متحده به خشونت‌های مرگبار فرقه‌ای تبدیل شد که تعداد بی‌شماری غیرنظامی عراقی را به کام مرگ کشاند و جنگ به مراتب بیشتر از آنچه دولت بوش پیش‌بینی کرده بود به طول انجامید و سرانجام به پیدایش گروه داعش منجر شد.

«معید الجشامی» شهروند ۳۷ ساله عراقی که با سازمان‌های غیردولتی کار می‌کند، گفت شهادتی که پاول در سازمان ملل متحد داد، منجر به کشته شدن ده‌ها هزار عراقی شد. این خون روی دستان اوست.

«عقیل الرباعی» ۴۲ ساله که فروشگاه پوشاک و لوازم آرایشی در بغداد دارد، گفت برایش مهم نیست که پاول از اطلاعات غلطی که در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی داد، پشیمان شده باشد. وی افزود: این پشیمانی برای ما چه سودی دارد؟ کل کشور ویران شد و ما همچنان بهای آن را می‌پردازیم.

رسانه‌های آمریکایی روز دوشنبه از مرگ کالین پاول وزیر خارجه دولت جورج بوش پسر خبر دادند.

شبکه «سی‌ان‌ان‌» به نقل از خانواده وی گزارش داد که پاول ۸۴ ساله بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد. به گفته خانواده پاول، او هر دو دُز واکسن کرونا ساخته شرکت فایزر را نیز دریافت کرده بود.

پاول اولین وزیر خارجه سیاه‌پوست آمریکا بود که در چند دولت جمهوری‌خواه آمریکا در شکل‌گیری سیاست خارجی کاخ سفید در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست‌ویکم نقش ایفا کرد.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها