رئیس پیشین شورای شهر تهران:

مرحوم هاشمی رفسنجانی هیچ نقشی در محرمانه شدن دارایی مسئولان ندارد/ مجلس هفتم حدادعادل و مجلس یازدهم قالیباف این کار را کرده اند

رئیس پیشین شورای شهر تهران نوشت: محرمانه بودن ثروت و دارایی مسوولان، ابتدا در مجلس هفتم و در پنجم تیرماه سال 1386 به تصویب رسید.

مرحوم هاشمی رفسنجانی هیچ نقشی در محرمانه شدن دارایی مسئولان ندارد/ مجلس هفتم حدادعادل و مجلس یازدهم قالیباف این کار را کرده اند

محسن هاشمی رفسنجانی در یادداشتی در روزنامه اعتماد به ادعاهای اخیرمطرح شده در این باره که مرحوم هاشمی رفسنجانی لیست اموال مسئولان را محرمانه کرده است واکنش نشان داد. او نوشت:

طرح شدن مصوبه محرمانه بودن ثروت و دارایی مسوولان در رسانه‌های گروهی و فضای مجازی، مجددا بهانه‌ای شده است تا افراطیون ودلواپسان دست به تخریب آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بزنند و عامل تصویب این مصوبه را ایشان معرفی کنند.

بحث درباره ضرورت یا امکان محرمانه بودن یا نبودن اطلاعات مربوط به ثروت و دارایی مسوولان موضوع این یادداشت نیست و به همین نکته کوتاه بسنده می‌شود که برای تحقق شفافیت و جلب اعتماد افکار عمومی نسبت به سلامت مسوولان یک جامعه، بهترین و سریع‌ترین راه ممکن، استفاده از الگوی‌های موفق در این زمینه در کشورهای توسعه یافته و دارای کارنامه‌ای مثبت در مبارزه با فساد اقتصادی است.

حذف رانت‌ها و دسترسی آسان و یکسان به اطلاعات، وجود رسانه‌های مستقل و آزاد، ایجاد رقابت و لغو انحصارها اقداماتی است که فساد را از سیستم اداره یک جامعه از جمله حوزه مسوولان و مدیران آن می‌زداید.

اما اینکه بخواهیم در جامعه خودمان که مولفه‌های فوق در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، برخی بخواهند مسوولیت مخالفت با شفافیت و ایجاد محرمانگی در اطلاعات را متوجه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بدانند، گام دیگری در جهت سناریوی تخریب که حتی 5 سال از درگذشت ایشان نیز ادامه دارد، تلقی می‌شود.

محرمانه بودن ثروت و دارایی مسوولان، ابتدا در مجلس هفتم و در پنجم تیرماه سال 1386 به تصویب رسید، در ماده 14 این طرح که مجلس هفتم تصریح شده است: «صورت دارایی اشخاص موضوع این قانون محرمانه بوده و انتشار آن ممنوع است. دادگاه موظف است پس از صدور رای قطعی محکومیت، اسامی محکومان و خلاصه پرونده آنان را منتشر کرده و در اختیار رسانه‌های عمومی قرار دهد.» ...

رییس مجلس هفتم، آقای دکتر حدادعادل، طی نامه‌ای به شورای نگهبان این مصوبه را جهت بررسی ارسال کرد:
«در اجرای اصل نود و چهارم (94) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران طرح یک فوریتی رسیدگی به دارایی مقامات و مسوولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران که به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود و در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ 5/4/1386 مجلس با اصلاحاتی به تصویب رسیده است، به پیوست ارسال می‌گردد.»

شورای نگهبان در بررسی این طرح برخی از مواد آن مغایر با قانون اساسی و شرع تشخیص داد و مصوبه را به مجلس جهت رفع ایرادات عودت نمود اما ماده 14 مصوبه از نظر شورای نگهبان فاقد اشکال دانسته شد. این مصوبه در مجلس هفتم مسکوت ماند و نهایتا مجلس هشتم با وجود برخی اصلاحات نتوانست رضایت شورای نگهبان را جلب کند و رییس مجلس هشتم، دکتر لاریجانی در فروردین ماه 1390 طی نامه‌ای اعلام کرد که مجلس به نظر خود در مورد ماده 3 و 13 اصرار دارد و این مصوبه را جهت حل اختلاف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال نمود.

مجمع تشخیص مصلحت نظام مطابق با وظیفه قانونی خود به اختلاف مجلس و شورای نگهبان رسیدگی و در سال 1394 مصوبه مجلس را با اصلاحاتی تصویب و تبدیل به قانون گردید.

طبیعی است که: اولا رسیدگی مجمع در مورد اختلاف شورای نگهبان و مجلس بوده و محرمانگی (ماده 14) جزو موارد اختلافی نبوده و مجمع به آن ورود نکرده است. ثانیا: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، وظیفه اداره جلسات مجمع را برعهده داشته است و ایشان مانند سایر اعضا تنها یک رای داشته‌اند و طبیعی است نمی‌توان تصویب یا عدم تصویب موضوعی را به ایشان نسبت داد. ثالثا: موضوعی که اخیرا در رسانه‌های گروهی و فضای مجازی طرح شده ارتباطی به مصوبه مذکور ندارد و بر اساس مصاحبه درباره مصوبه کمیسیون قضایی مجلس یازدهم شکل گرفته و نسبت دادن موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام فاقد منطق واستدلال صحیح است.

گذشته از موارد مذکور، مخالف شفافیت معرفی کردن آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی توسط جریان تندرو و دلواپس، اوج ناجوانمردی این اقدامات را نشان می‌دهد. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، تنها شخصیت سیاسی در تاریخ ایران است که به مدت 36 سال مداوم یعنی از آغاز سال 1360 تا روز رحلت ایشان در 19 دی ماه سال 1395، به ‌صورت مستمر خاطرات و کارنامه روزانه خود را تحریر می‌کردند و در این خاطرات جلسات و تصمیمات، رخدادها و حوادث پیدا و پنهان کشور و حتی مسائل خصوصی و شخصی ایشان مورد اشاره قرار گرفته است که فراتر از استانداردهای شفافیت در زندگی و عملکرد مسوولان است، به نحوی که نه در ایران و نه در سایر کشورهای جهان، مسوولی را سراغ نداریم که خاطرات خود را با این میزان جزییات و استمرار نگارش نموده و در زمان حیات خود منتشر کرده باشد. جا دارد حامیان واقعی شفافیت، بقیه مسوولان و چهره‌های سیاسی را که معتقدند «مردم نامحرم نیستند» را به انتشار کارنامه و رخدادهای حیات کاری و زندگی خویش به سبک آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دعوت کنند تا اعتماد افکار عمومی نسبت به صداقت مسوولان و دوری آنها از ریا و تظاهر در جلوت و صداقت و یکرنگی در خلوت جلب شود.

البته دلواپسان و جریان افراطی می‌دانند که مظلومیت و محبوبیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و صحت رویکرد و تاکید اصولی ایشان بر توسعه کشور و ضرورت تامین معیشت و ایجاد رفاه برای مردم، پس از رحلت ایشان رو به افزایش است و بر این اساس می‌کوشند تا با تخریب هاشمی، راه و تفکر او را نشانه بگیرند اما آگاهی روزافزون جامعه این تلاش را نافرجام گذاشته و خواهد گذاشت.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • بسیجی مخلص
    0

    حالا هرمجلسی محرمانه کرده مگر آیه قران است که نشود تغییر داد چطورهرچیزی که به نفع خودتان ونظام باشد سه سوته عوض می کنید واین نمی شود بروید وبجای مردم خودتان را اح.. فرض کنید .

  • شهرام.ر
    0

    مهم این نیست که چه کسی این طرح دزدپرور رو پیشنهاد کرده، مهم اینه که مردم خواهان شفاف سازی هستند. ثروت مسوولان حکومت چقدر است و از کجا آمده؟؟!؟؟؟چه مقدار از این ثروت در مانهاتان آمریکا و بقیه بلاد کفر است.؟؟؟

  • یا حق
    0

    با طلب رحمت و مغفرت برای مرحوم هاشمی، اینکه منتقدین به نام (تندرو و دلواپس) خوانده می شوند خودش نشانه اوج ناجوانمردی است. فراموش نکنیم کسانی با نیت نیش زدن نام دلسوزان را تندرو و دلواپس گذاشتند که مدافع دولت سابق بودند که وضعیت فضاحت بار امروز، نتیجه عملکرد آنهاست. اگر به دلواپسی به حق دلسوزان توجه می شد امروز شاهد اوضاع کنونی نبودیم.

  • الف
    0

    از روباه پرسیدند کوشاهدت گفت دمم

  • کارشناس رسمی
    0

    با میزان ثروت اکبر شاه و حداد عادل و قالیباف و حسابهایی که در بانکهای سوییس دارند میتوان برای ده میلیون بیکار مملکت، به راحتی آب خوردن شغل ایجاد کرده و بیکاری را ریشه کن کرد.

  • کارگر
    0

    اصلا مهم نیست که کی کرده یا نکرده.این طرحی ننگ برای مدعیان حکومت پاکدست بود.همتون باختید.

  • حسنی
    0

    از قدیم گفتند چوب را که بر میداری گربه دزده خودش باخبر میشود درهر صورت به این قانون خطر ناک مردم ایران حساس شدند و افکار عمومی را دچار تشویش کردند متاسفانه مدیران و مسئولین پاکدست نیز نا خواسته درگیر این چالش اجتماعی شدند و غیر منطقی سکوت اختیار کردند مردم ایران مخبرین خوبی برای دستگاه قضا و سازمانهای امنیتی مملکت هستند با این کار که خواست مدیران ناپاک و نالایق کشور بوده و هیچ توجیح و انگیزه منطقی و قانونی و شرعی که ندارد بلکه حکایت همان گربه دزده شده اند . طلا که پاک است چه منتش به خاک است این در فرهنگ ما ایرانیان جا افتاده و در برابر ترسیده ها و ته خراب ها صدق پیدا میکند میترسند از میلیارد میلیارد پول و املاکی که بناحق بنام همسر و فرزندان خود کردند بر ملا شود خبر ندارند جهان هستی با این بزرگی شده یک دهکده جهانی و وقتی در خیابان ولیعصر تصادفی رخ میدهد همزمان در واشنگتن ان تصادف را دارند ملاحظه میکنند سیستم های اطلاعاتی و امنیتی چنان رخنه در کالبد کشورها کردند حتی امضاء در دفتر خانه را هم متوجه میشوند از افکار و اندیشه پنجاه سال پیش بیرون بیائید دنیا عوض شده مردم دنیا هم عوض شدند همه چیز عوض شده این دنیا با دنیای پنجاه سال پیش صد و هشتاد در صد تغییر کرده اگر خوابید بیدار شوید . روی دوم این سکه اینست که عده ای که نگران بر ملاشدن چپاول غیر قانونی خودشان هستند بخاطر ابروی نداشته خودشان با این حرکت ترس و دلهره در جامعه ایجاد کردند این اسرار مگوی انان در سینه ها حبس شود . و دست از فاش کردن و بر ملا کردن اسرار انان بردارند . متاسف هستیم که هنوز تغییرات اجتماعی با تکنولژی های مدرن در دنیا و روانشناختی ملت ایران را این اندک مدیران ومسئولین ناپاک که سببی و نسبی وارد مراکز حساس اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مملکت شدند و خود و خانواده های انان از این موقعیت ها سوء استفاده های مکرر کردند اگاهی ندارند مطمئنا کشورهای دیگر که دایم کل مدیران را رصد میکنند با تکنولژی های پیشرفته عملکرد و دستبرد ها و سوء استفاده ها و اختلاس ها و کسب اموال نامشروع انان را در جامعه افشا و برملا میکنند پس تا دیر نشده اموال نامشروع و ناحق خود و خانواده هایتان را به خزانه دولت برگردانید و توبه کنید و تقصیر را بیاندازید به گردن شیطان والا زمان موعود که نه چندان دور نیست در دادگاه های عدالت واقعی مردمی زانوی غم در سینه میگیرید و کسی به ناله و زاری شما و خانواده های شما توجه نمیکند و عدالت واقعی بر شما جاری و عمل میشود .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟