پیش نیازهای خرید خودروی کارکرده - چه مواردی را در نظر بگیریم؟

خرید و فروش خودرو نه تنها یک کسب و کار، بلکه الزامی در زندگی امروز است. همۀ ما هر روز به نوعی از خودروها استفاده می‌کنیم.

پیش نیازهای خرید خودروی کارکرده - چه مواردی را در نظر بگیریم؟

برخی نیز تمام درآمد و زندگی‌مان را به آن وفق داده‌ایم. فروش ماشین دست دوم و نو به شکل‌های گوناگون در جای‌جای جهان برقرار است. خرید و فروش ماشین دست دوم کاری پراسترس و حساس است. به خصوص اگر تجربۀ کافی در این زمینه نداشته باشید. برای آشنایی با پیش نیازهای خرید یا فروش خودرو کارکرده با خودرو 45 همراه باشید.

نحوه معامله ماشین‌ های دست دوم

در زمان فروش خودرو کارکرده ، مهم‌ترین هدف شما فروش آن به بالاترین قیمت ممکن است. برای خرید نیز طبیعتاً به دنبال مناسب‌ترین قیمت هستید. اگر خریدار خودرو کارکرده هستید لازم است از مراحل تعویض پلاک خودرو، استعلام خلافی خودرو، تعویض پلاک ماشین و دیگر موارد مرتبط آگاه باشید. برای خرید و فروش ماشین می‌توانید به بنگاه‌های معاملات خودرو مراجعه کنید یا از اپلیکیشن‌های مرتبط با آن استفاده کنید. از هر روشی که وارد می‌شوید همواره نکات مشخصی هستند که باید آن‌ها را در نظر داشته باشید.

قیمت واقعی خودرو را پیدا کنید

مهم‌ترین اقدام در هنگام فروش ماشین دست دوم، یافتن قیمت واقعی و دقیق آن است. قیمت‌گذاری صحیح خودرو وابسته به موارد متعددی است. در حالت کلی می‌توان مراحل زیر را برای قیمت‌گذاری واقعی خودرو در نظر داشت:

مدل خودرو و میزان کارکرد آن را پیدا کنید.
بخش‌های مختلف خودرو را به دقت ارزیابی کنید.
قیمت تقریبی خودرو را بیابید.
سابقۀ تصادفات و معاینات فنی را جمع‌بندی کنید.
قیمت صحیح را با توجه به وضعیت کلی مشخص کنید.
تخمین قیمت‌ها توسط بنگاه‌های معتبر خودرو نیز انجام می‌شود. اما تشخیص مبلغ تقریبی آن نیز کار چندان سختی نیست. می‌توانید با جستجویی در اینترنت، قیمت تقریبی خودرویی هم‌مدل با خودروی مورد نظر را بیابید. اگر وضعیت ظاهری و فنی خودرو خوب است می‌توانید مقداری به قیمت اضافه کنید. برعکس اگر خودروی مورد نظر تصادفات جدی داشته یا نیاز به تعمیر و تعویض قطعات دارد لازم است مقداری از قیمت بکاهید.

خودرو را برای فروش آماده کنید

پس از سپردن خودرو به بنگاه یا انتشار آگهی فروش آن، خریداران متعددی با شما تماس خواهند گرفت. افزایش تعداد مشتریان بالقوه، شانس شما برای فروش خودرو را افزایش خواهد داد. در صورت سالم و تمیز بودن خودرو و نیز مناسب بودن قیمت آن، خریداران زیادی با شما تماس خواهند گرفت. اما روش‌هایی نیز وجود دارند که به بیشتر شدن شانس فروش خودروی شما کمک خواهد کرد.

به ظاهر ماشین رسیدگی کنید

بخش‌های خارجی خودرو را شسته و پولیش بزنید. رینگ‌ها و لاستیک‌ها را شسته و به آن‌ها واکس بزنید. کف‌پوش‌ها، بخش‌های داخلی، داشبورد و صندلی‌ها را تمیز کرده و آن‌ها را برق بیندازید. بهتر است همۀ این کارها را به یک کارواش باتجربه بسپارید.

تعمیرات جزئی انجام دهید

بخش‌هایی از خودرو که نیاز به تعمیر فوری دارند را درست کنید. هیچکس دلش نمی‌خواهد خودرویی بخرد و بلافاصله آن را به تعمیرگاه ببرد. زدگی‌های کوچک روی بدنه، خط‌ها و خش‌ها را برطرف کنید. در صورت نیاز به تعویض روغن و فیلتر حتماً این کارها را انجام دهید.

قطعاتی که نصب‌ کرده‌اید را بردارید

بسیاری از خریداران خودرو دوست دارند که خودرویی شبیه به مدل کارخانه بخرند. در صورت تعویض چراغ‌ها، نصب سیستم یا تعویض داشبورد و... بهتر است آن‌ها را بردارید. هرچند این مسئله تا حد زیادی وابسته به سلیقۀ خریدار است. اما شبیه بودن خودرو به مدل فابریک منجر به افزایش شانس فروش آن می‌شود.

یک آگهی مناسب تهیه کنید

بعد از انجام کارهای فوق، چند عکس خوب و باکیفیت از خودرو تهیه کنید. عکس‌ها را از زوایای مختلف و در نور مناسب بگیرید. این عکس‌ها باید شامل بخش‌های خارجی بدنه، صندلی‌های جلو و عقب، داشبورد، صندوق عقب، کفپوش‌ها، چرخ‌ها و بخش‌های زیر کاپوت باشند. بعد از آن، اطلاعات دقیق از خودرو را در یک آگهی وارد کنید.

قیمت، مدل، کارکرد، راه‌های ارتباطی، امکانات خودرو، وضعیت فنی، تعداد مالکان قبلی و سابقۀ تصادفات آن را ذکر کنید. آگهی خود را در پلتفرم‌های مختلف منتشر کنید. بعد از آن لازم است با خریدارانی که با شما تماس می‌گیرند وارد مذاکره شده تا بهترین قیمت را انتخاب نمایید.

خلافی خودرو چیست؟ نحوه استعلام خلافی خودرو

یکی از موارد مهم در هنگام معامله خودروهای دست دوم، استعلام خلافی خودرو است. خلافی خودرو به میزان جرایم ثبت شده برای آن گفته می‌شود. پرداخت خلافی ماشین به عهدۀ فروشندۀ خودروست. برای دریافت خلافی ماشین روش‌های مختلفی وجود دارد. نحوه استعلام خلافی خودرو به یکی از روش‌های زیر است:

کد 17 رقمی VIN که روی کارت ماشین و سند آن درج شده است را به شمارۀ 1101202020 ارسال کنید.
یا به وب‌سایت پلیس راهور مراجعه کرده و از بخش خدمات وارد استعلام میزان تخلفات رانندگی شوید. سپس به بخش استعلام خلافی خودرو رفته و شماره بارکد پستی درج شده روی کارت خودرو را وارد نمایید. خلافی خودرو به شکل قبض برای شما رؤیت خواهد شد.
یا به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید.
یا با شماره تلفن 8828888 تماس گرفته و با وارد کردن کد VIN از میزان خلافی خودرو مطلع شوید.

مرحلۀ آخر: نوشتن قولنامه و تعویض پلاک خودرو

مهم‌ترین گام در معامله خودرو دست دوم، نگاشتن قرارداد بین خریدار و فروشنده است. در طی قرارداد، طرفین معامله ملزم به رعایت موارد مشخصی خواهند بود. تا حد ممکن از امضای قراردادهای دستی خودداری کنید. مواردی نظیر جزئیات خودرو، قیمت توافقی، نحوۀ پرداخت هزینه، زمان تحویل خودرو،

زمان تعویض پلاک خودرو ، نحوۀ پرداخت عوارض و مالیات، خلافی خودرو و موارد دیگر باید در قرارداد ذکر شوند.

گام بعدی در معامله، مراجعه به یکی از مراکز تعویض پلاک خودرو است.

به این منظور لازم است مراحل زیر را طی کنید:

1. تکمیل مدارک فروشنده و خریدار
2. ورود به مراکز تعویض پلاک خودرو
3. تأیید اصالت خودرو
4. فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید

مدارک لازم برای خریدار شامل اصل شناسنامه و کارت ملی، کارت عابر بانک برای پرداخت هزینه‌ها، سند احراز محل سکونت و قبض آب، برق یا گاز محل سکونت است. فروشندۀ خودرو نیز ملزم به ارائۀ کارت خودرو، بیمه نامه، برگ سبز، سند مالکیت، اصل شناسنامه و کارت ملی، برگ عدم خلافی خودرو، کارت معاینۀ فنی و کارت عابر بانک برای پرداخت هزینۀ خلافی است.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها