شی جینپینگ همچنان از خروج از چین امتناع می‌کند

همچنان مشخص نیست که رئیس جمهور چین در اجلاس تغییر اقلیم سازمان ملل موسوم به

شی جینپینگ همچنان از خروج از چین امتناع می‌کند

به گزارش وب‌سایت کوآرتز، در تازه‌ترین تحولات مشخص شده که احتمالا شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.

براساس گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، به بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس گفته شده که شی جینپینگ احتمالا در اجلاس تغییر اقلیم سازمان ملل در گلاسکو شرکت نخواهد کرد. شایعات در این خصوص هفته‌هاست که بر سر زبانهاست.

رهبران جهان در این کنفرانس که از ۳۱ اکتبر تا ۱۲ نوامبر در شهر گلاسکو برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد تا درباره راه‌حل‌هایی برای به حداقل رساندن هشدار جهانی و تاثیرات تغییر آب و هوا مذاکره کنند.

چین به مدت یک دهه بزرگ‌ترین منتشر کننده گازهای گلخانه‌ای -که مسئول افزایش دما هستند- در جهان بوده است که اصلی‌ترین دلیلی آن وابستگی چین به ذغال سنگ است. در حال حاضر چین مسئول ۳۰ درصد از انتشار گاز کربن در جهان است و همین امر باعث می‌شود تا همکاری شی جینپینگ در موفقیت این اجلاس حیاتی باشد.

چرا شی جینپینگ احتمالا در جریان اجلاس تغییر اقلیم سازمان ملل در چین می‌ماند؟

تصمیم شی جینپینگ درخصوص اینکه آیا در این نشست بین‌المللی در اسکاتلند حاضر شود یا خیر احتمالا به این بستگی داشته باشد که آیا چین اطمینان دارد که از شی در خارج از کشور در برابر ابتلا به کووید ۱۹ حفاظت می‌شود یا خیر. گمان می‌رود که نزدیک به دو سال یا بیش از ۶۰۰ روز است که شی جینپینگ به هیچ وجه به خارج از چین سفر نکرده است. در عوض وی به صورت مجازی در مذاکرات شرکت کرده و تماس‌های تصویری با رهبران دیگر کشورها برقرار کرده است.

کارشناسان می‌گویند، شی جینپینگ احتمالا معتقد است که باید از محدودیت‌های سفت و سخت چین پیروی کند و در حالی که چین تلاش می‌کند تا کووید ۱۹ را مهار کند و مردم عادی چین با محدودیت‌ها و کاهش شدید آزادی‌هایشان مواجه هستند، وی نباید به خارج از کشور سفر کند. وی در سپتامبر سال جاری میلادی دعوت برای شرکت در نشست گروه ۲۰ در رم در تاریخ ۳۰ اکتبر (۸ آبان) یعنی یک روز قبل از آغاز اجلاس تغییر اقلیم سازمان ملل را به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کووید ۱۹ رد کرد.

با این حال، شی جینپینگ همچنین با بحرانی مرتبط با انرژی و اقلیم در داخل چین دست و پنجه نرم می‌کند که می‌تواند سفر به خارج از کشور را به یک ایده بد تبدیل کند.

همزمان با اینکه دولت پکن تلاش می‌کند تا شدیدا انتشار گاز کربن را کاهش دهد، افزایش تقاضاهای پس از پاندمی کرونا برای محصولات تولیدی، کارخانه‌ها و تاسیسات برق را تحت فشار گذاشته است. در سال‌های اخیر چین برای تولید خودروهای برقی تلاش کرده و به شدت به استفاده از گازهای طبیعی و منابع خورشیدی، بادی و دیگر منابع انرژی تجدیدپذیر روی آورده است. اما این روند خیلی راحت و آسان هم نبوده است.

چرا شی جینپینگ ممکن است در اجلاس تغییر اقلیم سازمان ملل شرکت کند؟

روابط دیپلماتیک میان آمریکا و چین به شدت خدشه‌دار شده است. "تیم مک‌دانل"، خبرنگار وب سایت کوآرتز اخیرا در یادداشتی نوشت: روابط آمریکا-چین در زمینه‌های آب و هوا، حقوق بشر، مسائل کاری، تجارت و موج پروازهای نظامی چین بر فراز تایوان خدشه‌دار شده است.

شی جینپینگ ممکن است به خاطر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و دیگر رهبرانی که در این نشست حضور دارند و از برنامه‌های خود در زمینه تغییر اقلیم حمایت خواهند کرد، ترغیب شود تا در این اجلاس شرکت کند. این می‌تواند برای شی جینپینگ به منظور ارائه ایده کاهش گازهای کربن به مردم چین، نشان دادن این که چین یکی از رهبران آب و هوایی است و قرار نیست تنها در برابر خواسته‌های غرب سر تعظیم فرود آورد، یک فرصت مناسب باشد.

"الکس وانگ"، یکی از مدیران موسسه "امت" (Emmett) درخصوص تغییر اقلیم و محیط زیست در دانشگاه کالیفورنیا گفت: برای چین اصلا مهم نیست که در جهان چگونه به نظر برسد. همین که از آمریکا بهتر به نظر برسد برای چین کافی است.

وی افزود: پیام قدیمی این بود که "مقاومت کن و آمریکا را مقصر بدان". پیام جدید این است که "ما کشور فعال و مسئولیت‌پذیر هستیم".

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ali
    0

    حتی شعارهای کشورهای کمونیستی هم شبیه شعارهای مسئولین کشور ما هست سیاست مسئولین ما نگاه به شرق و بی توجهی به غرب نیست . واقعیت این است که یک کشور اسلامی شیعه زیر سلطه کمونیستها قرار گرفته

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟