ابهام در موفقیت مذاکرات بروکسل / ایران گفتگوهای وین را کنار گذاشت؟

ایران می‌خواهد همه‌چیز به اردیبهشت ۹۷ برگردد. زمانی که دونالد ترامپ، یکطرفه از برجام‌خارج شد، اما طرف مقابل موافق نیست.

ابهام در موفقیت مذاکرات بروکسل / ایران گفتگوهای وین را کنار گذاشت؟

آنطور که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه می‌گوید، هیئتی از ایران چهار روز دیگر به بروکسل می‌رود تا درباره دستورکار مذاکرات برجام مذاکره کند.

با این حال یک دیپلمات اروپایی که از او نامی‌ برده نشده، به وب‌سایت خبری پولتیکو گفته: "به ازسرگیری گفت‌و‌گوها برای احیای برجام امیدی ندارم. در سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران به بن‌بست رسیده‌ایم و بسیار نگرانم. امیدوارم اشتباه کنم ولی اگر کارها همین‌طوری پیش برود، به هیچ‌جا نمی‌رسیم."

او بدون اشاره به بدعهدی‌های طرف غربی، مدعی شده، "ایران تنها به دنبال وقت تلف کردن است و من بدبینم که ایده گفت‌وگو در بروکسل هم می تواند تنها یک مسیر انحرافی باشد؛ ایرانی‌ها برای حضور در وین و آغاز گفت‌وگوهای برجام آماده نیستند."

او البته این را هم افزوده که "سیاست بدی نیست که ما با برای مذاکره‌کننده‌های جدید ایرانی متن توافق را مرور کنیم و خط‌ به‌خط به سوالات و ابهام‌های آن‌ پاسخ دهیم."

مذاکرات بروکسل، نتیجه سفر یک مقام اروپایی به تهران است. این سفر، یکبار دیگر اروپا را به‌عنوان یک میانجی برای احیای برجام مطرح کرد.

معاون مسوول سیاست خارجی اروپا در تهران با باقری کنی، معاون سیاسی وزارت‌ خارجه توافق کرد بر سر متن توافق‌نامه بازگشت به برجام، ایران و اروپا در بروکسل مذاکره کنند.

به‌دنبال این خبر، احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس پس‌از جلسه غیرعلنی امروز نمایندگان با امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، خبر داده که «مذاکره‌های ایران با اتحادیه اروپا در بروکسل پنج‌شنبه آغاز می‌شود»

البته اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام، تاکید کرده مذاکره بروکسل جای مذاکره‌های وین را نمی‌گیرد و تنها می‌تواند مرحله‌ای مقدماتی برای از سرگیری مذاکرات واقعی در وین باشد.

هدف ایران از مذاکرات بروکسل، اصلاح روند مذاکرات وین است. علیرضا سلیمی، نماینده محلات و عضو هیات رئیسه مجلس، از قول وزیرخارجه نقل کرده دولت ابراهیم رئیسی بنا دارد «مذاکره را از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، دنبال کند.»

اگر مذاکرات به زمان خروج ترامپ از برجام برگردد، یعنی ایران می‌خواهد توافق‌های شش دوره مذاکره قبلی ایران و ۴+۱ در وین، کنار گذاشته شود و مذاکره بر سر برجام از نقطه صفر آغاز شود. این امر می‌تواند خشم آمریکا از افزایش، سطح غنی‌سازی اورانیوم را بالا برده و حتی تحریم‌ها را تشدید کند.

تیم مذاکره‌کننده قبلی ایران و ۴+۱، به راهبری عباس عراقچی و با حضور چند تیم کارشناسی در حاشیه کار، در شش دور مذاکره پیشین در وین، برای شیوه بازگشت ایران و آمریکا به برجام، بر سر یک متن توافق کرده‌ بودند. توافقی که گویی فعلا بی‌اعتبار شده است.

پس احتمالا دیپلمات اروپایی هم به همین دلیل از ادامه مذاکره‌ها ناامید شده و می‌گوید راه درست این است که ما ابهام‌های متن توافق شش‌دور مذاکره‌ قبلی را برطرف کنیم و برای همین هم حتی روس‌ها با بازگشت از وین و از توافق‌های به‌دست آمده، سر سازگاری ندارند.

با این وجود مذاکرات بروکسل شاید بتواند طلسم مذاکرات هسته‌ای در دولت رئیسی را بشکند. دولت رئیسی با توقف گفتگوهای وین، نشان داد چندان شوقی برای بازگشت به برجام ندارد و همین، اروپایی‌ها را نگران کرده که مبادا برجام به نقطه پایان رسیده باشد.

اگر به بروکسل خوشبینانه نگریسته شود، شاید فشار ایران، بتواند آمریکا و اروپا را وادار به عقب‌نشینی کند. اما در نگاهی بدبینانه، این مذاکرات شاید برای همیشه برجام را از بین ببرد. توافقی که حسین شریعتمداری ، آن را مُرده‌ای متعفن توصیف کرده است.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 51
  • ناشناس
    0

    ایرا مذاکرات رو کنار نمیزاره چون به منابع مالی برجام نیاز داره ولی طرف حقه باز امریکایی برجام رو نمیخاد . امریکا دوست داره ما تحریم و بیپول باشیم تا قوی نشیم

    نظرات شما -
    • رضا..
      0

      جناب ناشناس ملت ایران کی باید یک زندگی نرمال بدون استرس و گرانی و محدودیت و تحریم داشته باشند. چطوره 40 سال دیگه هم همینجوری بگذرونیم تا قوی بشیم!

  • ناشناس
    0

    هر چند ایران خواهان توافقه ولی احتمال توافق پایینه چون امریکا برجام رو نمیخاد دوست داره ایران رو ضعیف که و روسیه هم دوست داره ایران در تنش با غرب باشه تا خط لوله گاز ایران به اروپا نرسه و خودش فروشنده گاز باشه به شکل انحصاری

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      به نظر می رسد آمریکا وشرکایش به دنبال قدرت دفاعی کشورمان هستند لذا هرمسعولی زیاده خواهی آنهارا بپذیرد به کشور ومردم وشهدا خیانت کرده‌ است خدا آن روزو نیاره

  • ابی
    0

    شما قیمت مرغ و تخم مرغ را نمی‌توانید کنترل کنید، بعد اون وقت بدنبال اتم هستید؟؟؟

    نظرات شما -
    • ح
      0

      ابی چند وقته نیامدی ترکیه بخوانی، دلمان گرفته . اتم را ولش کن. چی می زنی کرونا نمی گیری.

  • محمد
    0

    عاقبت بد عهدی با مسلمان اینه نه دولت روحانی به گدایی افتادن

  • برجامی
    0

    خوب اگه آمریکا قرارنیست به مفاد برجام قبل از ترامپ برگردد پس دنبال احیای کدوم برجام است؟ مرگ بر شیطان بزرگ!

  • امیر1
    0

    امریکا هیچ وقت هیچ تحریمی را برنمی دارد که هیچ بلکه خو اهد افزود.امریکا می تواند در یک هفته ایران را اشغال کند .ولی می داند که نمی تواند در مقابل ملت بایستد پس باید اول ملت را از حکومت جدا کندو به این هدف نمیرسد جز با تحریم و تورم وگرانی.و می توان گفت که موفق هم شده است پس چرا اوتحریم را بردارد جنگ جنگ اقتصاد است او درست عمل می کند این مسولان کشور ماست که کم کاری می کنند و به فکر خود شان هستند نه به فکر ایران ومردم و اسلام

    نظرات شما -
    • خط دشمن دوستی !!!
      0

      نه امیر آقا !!! .... آمریکا از کودتای 28 مرداد می خواهد دموکراسی و رفاه اقتصادی به ما هدیه بدهد ما نمی خواهیم!!!!! .... آمریکایی ها می خواهند به ما یاد بدهد که چگونه نفت استخراج کنیم و بفروشیم ما نمی خواهیم یاد بگیریم !!!! ما اصلا نسل سوخته هستیم و همه اش دنبال جنگ افروزی با دنیا هستیم !!!! امریکا می خواست با ایجاد و نفوذ طالبان و داعش در منطقه امنیت کشورها را افزایش دهد ولی نمی دانم چرا با داعش جنگیدیم و قس علیهذا و الی آخر ... خدمات بی نظیر آمریکایی ها اصلا قابل احصا و شمارش نیست !!!!!!!! و ارادت و محبت ما به دشمنانمان هم قابل وصف نیست ......

  • کاربر ناشناس
    0

    مقامات ما نمیخان برجام عملی بشه و دنبال بهانه برای برهم زدن ان هستند طرفهای ما خواهان رفع تحریمها هستند ولی متاسفانه مسئولین ما دزدیها و اختلاسهای خود را در برجام. نافرجام می بینند اینجا اروپا و امریکا مقصر نیستند ما مقصریم

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      چقدر پررو هستید ناموس فروشی می شود باز دبه می کنند طرف مقابل در قبال قرارداد باز ایران مقصر است!!! خیلی پررو هستید

    • به محمد ساندیسی
      0

      مرد باش ناموست رو بقیه مجبور نشن مراقبت کنند ازش!!!!...مردانگی غیر میخواد و وجود هر کسی نیست!

    • ناشناس
      0

      اینقدر هی ناموس نگین چون زنان الان همشون خیانت کار و مطلقه و کاسب مهریه هستن کدوم ناموس این حرفا مال زمان قبل بود

    • ali
      0

      ای بابا ... به مشکلات برجام مشکلات ناموسی هم اضافه شد . خیالتان راحت باشد آقای عبدالهیان بزبان عربی صحبت میکند و همه چی حل میشه . اگه مشکل ناموسی هست میتونیم از تجربیات ناصر ملک مطیعی و فردین و ناصر عقیلی هم استفاده های بهینه ای کرد.

    • مهدی
      0

      محمد ساندیسی یا احمقی یا حرامخور

  • دکتر سید
    0

    ایران به برجام نیاز ندارد با فروش نفت و خاک و معادن کشور پول مورد نیاز سران به دست می آید و مردم هم راضی هستند و هیچ کس شکایتی ندارد .

  • محمد
    0

    20 سال کشور را به خاطر زیاده خواهی گستاخان بمب اتم دار به سخره گرفتید 20 سال دیگر هم بازیچه آنها می شوید چون آنها دنبال گرفتن همه ابزار قدرت شما هستند تا حمله نظامی و تجزیه کنند

  • رضا..
    0

    ظاهرا مسئولین نظام تصمیم دارند کشور را تبدیل به سرزمین سوخته کنند.

  • Z
    0

    ب....یک هزار و پانصد سال تجربه از تولد اسلام تاکنون میگوید۱.تمام نیازهای داخلی را ازصفر تا صد در داخل تولید کنید .

    نظرات شما -
    • یه ایرانی
      0

      اسلام 1500 سال پیش در عربستان ظهور کرد پس تشریف ببرید اونجا همه چی در داخل تولید کنید

    • مهدی
      0

      نظرت مثل این میمونه که بگی همه تعمیرات وسایل توی خونت رو خودت انجام بدی. تلویزیون ماشین لباسشویی کولر پکیج و... رو خودت تعمیر کنی. ...و.... تعمیرکار متخصص هر دستگاهی رو نیاری.. این یک مثال تو مقیاس خیلی کوچیک بود. انشالله مغزت باز شه. متاسفم از وجود اینهمه بیسواد.

    • احمد اندروژ
      0

      مغزهای کوچک زنگ زده عزیز

    • سرباز کوروش
      0

      ما دو هزار و پانصد سال پیش شماره یک جهان بودیم، به قول «یه ایرانی» عشق، شما برو کشور خودت

  • یه نفر
    0

    فعلا که چین و هند هم دیگه کشتیهای ایرانی رو راه نمیدن کشتیهای خودشون هم تو بنادر ایران دیگه پهلو نمیگیرند یعنی با امدن طالبان دیگه نیازی به ایران ندارن و از طریق افغانستان ترانزیت میکنن

    نظرات شما -
    • مشرق شناس متبحر !!!
      0

      یکی از خوبی ها و دستاوردهای دهه گذشته ما این بود که کسانی که در قضایای برجام از غرب شکست خورده اند به شرق شناسی روی آورده و مشرق شناسان خوبی شده اند و مدام تذکر میدهند که مبادا به دامن شرق سقوط کنیم و از سوراخ دیپلماسی انفعال دوبار گزیده شویم ....... این در حوزه معرفت شناسی یک معجزه است !!!! .....حضرات غرب گرا اگر به جای گذاشتن ریش پرفسوری و عکس یادگاری با خانم موگرینی این چنین معجزه ای را در حوزه غرب شناسی دیده بودند هیچگاه بازی نمی خوردند و کشور را اینگونه معطل کلا س بازی و ساده لوحی خودشان نمی کردند ....

  • علی
    0

    برو برنامه ثریا را برای امشب ببین که دارد همه شما سیاستمداران ناشی ایرانی را می شوید

  • حسن
    0

    رسانه امریکایی

  • ناشناس
    0

    سیاست این دولت از اول هم معلوم است .این ها سیاست پیش بسوی کره شمالی را پیش گرفته اند . این دولت در ستیز با غرب از شرقی ها سه آتشه تر هستند . این‌ها کاسبان تحریم هستند شما انتظار چه دارید .

  • Z.kh
    0

    بس... اصل تولید تمام نیازهای داخلی(تمامی علوم.تمامی کالاها و...) از صفر تاصددر داخل است.از شما حرکت از خداوند متعال برکت.برجام بازی دشمن است با آن بازی کنید.کوبای کوچولو در پزشکی از ایران جلوتر است.مسولین میفرمایند درآنجا اصل بهداشت است.در این جا چه چیز اصل است.

  • توهم برجام !!!
    0

    ترامپ برجام را لغو کرد و دولت وقت ما با صبر وحوصله استراتژیک !!! کشور را با تار و پود های برجام به وحشتناک ترین نقطه رساند ........ سوال این است چرا برخی ها در توهم برجام مانده اند ؟؟؟؟ آمریکایی های زرنگ چطور نخبگان ما را دارند به بازی می کشانند که باختش مال ایران است بردش مال خودشان ..... غیر این است ؟؟؟؟؟ .... دولت اقای رییسی و وزارت خارجه باید هوشمندی زیادی به خرج دهد تادوباره با خوش باوری از نوع ظریف کشور را دچار آسیب نکند ... البته داخلی های غرب گرا با فشار رسانه ای بیشتر از خود آمریکایی ها در پی تبلیغات برای مذاکرات بی فایده برجام هستند تا اشتباه های فاحش خودشان را لاپوشی کنند که خوشبختانه اقای امیرعبداللهیان نشان دادند حواس شان کاملا جمع است .....

    نظرات شما -
    • احمد اندروژ
      0

      ترامپ و امریکا چرا به کره جنوبی ترکیه آذربایجان ژاپن برزیل و...... کاری ندارد و برای انها نقشه نابودی نمیکشد چرا واقعا ، ضدیت با دین که نمیشود چون در خود امریکا هم مسلمانان و شیعیان در ازادی زندگی میکنند مریض هم که نیستند اگر استرتژی ما درست بود که الان اینجا نبودیم یکی از بدبخت ترین کشورهای جهان کمی فکر کن !!!!!!!

    • ناشناس
      0

      جناب اندوژ ...... آمریکا خیلی وقت است که کشورهای را شمارش گردید که برقشان چشم همه مار گرفته تحت سیطره و نفوذ خودش کرده است ..... علت آمار خودکشی های بزرگ در ژاپن به نظرتان چه چیزی است ؟؟؟ ژاپن با انهمه پیشرفت تکنولوژیک و خیر کننده تحت مدیریت ارتش آمریکاست ...... ترکیه ارزش پولی اش چندین بار در طول تاریخ پایین کشیده شده ..... البته این رو هم باید گفت این کشورها اگر درجایی هم که به پیشرفت پایدار رسیده اند مطمئن باشید بدون حضور آمریکاییها بوده .....

    • توهم
      0

      خخخخه آمریکا جانت دنبال تجزیه کشورهای منطقه است و ایران نگذاشته جناب چرا کد خدای تو بمب اتمش را کنار نمی گذارد؟ در ضمن بدبخترین را هم خوب آمدی وقتی شست و شوی مغزی بشوی!

  • رضا
    0

    طرفداران برچیده شدن برجام همان کسانی هستند که آرزو دارند این مملکت نابود شود و نامی از ایران در جهان باقی نماند. و زمزمه دلار ۲۸۰ هزار تومانی هم از اون جهته...... طالبان ایران فقط به فکر حکومت کردنه ولاغیر

    نظرات شما -
    • جو بایدن خواب آلو !!!!
      0

      برجام برچیده شده و رفته آقا رضا ...... بیدار بشیم بد نیست ها .... طرف های آمریکایی که به ظاهر ضد ترامپ هستند حاضر نیستند به برجام سال 97 برگردند .... به فکر راه های فروان دیگری غیر از برجام بودیم وضع مان خیلی بهتر بود .

    • عجب
      0

      خخخه طرفداران این برجام و کلا قراردادهای تو خالی یا نفهمن و یا از عمد است چون همه فهمیدن طرف مقابل شما دنبال چی هست

    • متین
      0

      رضا چرت نگو

    • رضا..
      0

      جناب عجب و آقای بایدن خواب آلو اصلا گیریم حرف شما کاملا متین میشه بفرمایید تکلیف ملت چیه؟ مردمی که در حال له شدن هستند؟ آیا حالا که تصمیم دارند ایران را به سرزمین سوخته تبدیل کنند و البته تا همین حالا هم بیشتر راه را رفته اند آیا بهتر نیست نظر اکثریت ملت را بدانند؟! 43 سال گذشت ولی آب خوش از گلوی ملت پایین نرفته میشه جناب رییسی و دوستان و کلا مسئولان ارشد نظام که سر نخ دستشان است میشه بفرمایند این وضع تا چه زمان ادامه خواهد داشت؟ میدانید چه بر سر پول ملی و اقتصاد و معیشت و... آمده؟ این کابوس کی تمام می‌شود؟

  • حسین
    0

    ای دوست دارم مذاکره نشود تا روسیاهی و بیسوادی این قوم کاملا هویدا شود. اینهایی که میگن تفاهم با دنیا فایده ندارد، ببینم چگونه بدون توافق میخوان چهارسال آینده مملکت را بگردانند. نادان های بیسواد تا ایران را عینا کره شمالی ۲ نکنند از خر جهالت و گردن گیری پایین نمیان

  • مشام
    0

    بااین آخوندا هیچ امیدی به آینده نیست ترامپ برجام پاره مکنه ریسی میاد خط نشون میکشه فقط ملت ایران سرکار گذاشتن

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      مشکل از خود شما ایرانی ها است چه آخوند و چه بی آخوند پس برو ببین چرا اینطوری هستید!

  • ممدی
    0

    فقط به کدخدا اقتدا کنید همه چی درست میشه

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    این نظام و حکومت نشون داده که هر چیزی که به نفع کشور و زندگی مردم باشد را زیاد طالب نیست و دنبالش را نمی گیرد... حکومت تندرو و اصول گرا و به قولی انقلابی! و یکدست! ایران دنبال گول زدن دنیا و مردمش و اتلاف وقت است...

    نظرات شما -
    • خاک تو سر
      0

      بعله از نظر کدخدا پرستان که حافظه تاریخی آنها هم کار نمی کند فقط گدایی از دشمن میسر می شود البته بعدا هم می زنند تو سر خودتان

  • کاربر ناشناس
    0

    مخالفان برجام و رفاه مردم دو دسته اند یا کلا از مخ ازادند یا وابسته به دزدان و حرامخوران هستند

    نظرات شما -
    • دوریالی
      0

      اول برو اقتصاد یاد بگیر بعد بیا افاضه کن

  • ستارخان
    0

    اینها قصد مذاکره نه ،دا،رند !!!

  • بازنشسته
    0

    اصولگرایان اصلا به نظرات مردم ومشکلات اقتصادی اهمیت نمیدن واسه شون فرقی نداره ،پول پس اندازکرده بودم تاجهیزیه فرزندم روتهیه کنم پولهابی ارزش شد ومابدبخت وشرمنده خانواده

    نظرات شما -
    • پاچه خوار
      0

      از گروگانگیری غرب زده هایی که در دولت قبلی سر کار بودن و از عمد معیشت و سلامت مردم را برای دشمنان ایران هزینه می کردن مشخص است و شما بهتر است که اول کمتر رسانه های دشمن خودت ببینی

  • گلادیاتور
    0

    اینو جدّی میگم: مسئول سیاست خارجی کشور را باید بدند به گلادیاتور( قالیباف) قول میدم همون جوریکه نمایندهارو گیج کرده ، سران غربی را هم به زوال عقل میندازه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها