وبسایت یمنی:

ریاض خواستار واسطه‌گری تهران برای توقف پیشروی حوثی‌ها شده است

یک وبسایت یمنی به نقل از منابع عراقی نوشت که هیأت سعودی در تازه‌ترین گفت‌و‌گوی خود با طرف ایرانی، خواسته است تا تهران برای توقف پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن واسطه شود.

ریاض خواستار واسطه‌گری تهران برای توقف پیشروی حوثی‌ها شده است

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در یک ماه اخیر پیشروی سریع و قابل توجهی در استان مأرب داشتند و امروز (یکشنبه) نیز منطقه «العبدیه» در جنوب مأرب پس از چندین روز محاصره به طور کامل به دست دولت صنعاء افتاد.

در این میان وبسایت الخبر الیمنی به نقل از منابع عراقی نوشت که هیأت سعودی مقیم در بغداد برای مذاکره با هیأت ایرانی، از مقامات تهران خواسته است تا جهت توقف پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن واسطه شوند و این در حالی است که هرچه زمان می‌گذرد احتمال آزادسازی شهر مأرب به عنوان اصلی‌ترین پایگاه دولت مستعفی یمن نیز قوت می‌گیرد.

این منابع همچنین گفتند که هیأت ایرانی نیز در پاسخ گفته است که درخواست ریاض را به اطلاع وزارت خارجه ایران و مقامات دیپلماتیک در تهران خواهد رساند.

موضوع یمن از عمده‌ترین مسائل مطروحه در نشست‌های میان ایران و عربستان است و اصلی‌ترین دغدغه سعودی‌ها است که تلاش دارند در مذاکرت با ایران بتوانند خود را از این مخمصه نجات دهند. به طوریکه مقامات و شخصیت‌های سعودی بیش از یک بار در اظهارنظرهای خود از طرف ایرانی خواسته‌اند تا به حمایت از مقاومت یمن پایان دهد.

در این راستا ماه گذشته «ملک سلمان» پادشاه عربستان سعودی ابراز امیدواری کرده بود که گفت‌وگوها با ایران «به نتایج ملموسی برای اعتمادسازی» و احیای همکاری‌های دوجانبه منجر شود.

پادشاه سعودی با وجود این در ادامه تهران را به «حمایت از گروه‌های مسلح» متهم کرد و مدعی شد که تهران بایستی حمایتش از این گروه‌ها را متوقف کند. منظور ملک سلمان از «گروه‌های مسلح»، گروه انصارالله در یمن است.

هفته گذشته نیز «علی شیحابی»، یک مشاور عربستان سعودی به خبرگزاری فرانسه گفت: «در حالی که فضای گفت‌وگوها مثبت است تهران بایستی اقداماتی ملموس به خصوص در خصوص یمن انجام دهد. بعد از آن، ریاض با اقداماتی مانند بازگشایی سفارتخانه‌ها موافقت خواهد کرد.»

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    اقای پزشکیان شما چندین سال درمجلس تشریف دارید چرا ان موقع که قیچی وریش دردستان شمابه اصطلاح اصلاحی ها بودنتوانستید رابطه مان رابا دنیا اصلاح کنید در عوض محور شرارت تمان کردید حضرات حنای شما و حتی این اقایان رنگ ندارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها