خبرفوری بررسی می‌کند

چرا ایران و عربستان قصد دوستی با هم را دارند؟

مذاکرات کنونی ایران و عربستان سعودی حاصل وضعیت جدید آمریکا است. خروج آمریکا از منطقه و کنار کشیدن از مسائل خاورمیانه باعث شده عربستان وضعیت دقیق منطقه را به خوبی درک کند.

چرا ایران و عربستان قصد دوستی با هم را دارند؟

به گزارش خبر فوری ، با جدی تر شدن مذاکرات ایران و عربستان و شنیده شدن اخباری در رابطه با بهبود روابط دو کشور و حتی ایجاد کنسولگری در شهرهای مهم طرفین، بسیاری از رسانه های عربی و غربی دست به قلم شده و تحلیل هایی را در این رابطه ارائه کرده اند.

پایگاه خبری تحلیلی اینترسپت در یکی از مقالات اخیرش به این موضوع پرداخته است. نویسنده مقاله با اشاره به بهبود روابط ایران و عربستان در یک سال اخیر در تلاش است که از این اتفاق، نتایج تحلیلی و استراتژیک مهمی بگیرد.

دوران ترامپ و تغییراتی که در منطقه رخ داد

اینترسپت در گزارش خود به دوران دونالد ترامپ اشاره دارد. دونالد ترامپ سیاست خارجی جدیدی را دنبال کرد و با پادشاهی های منطقه خاورمیانه روابط بسیار خوبی برقرار نمود. ترامپ به دنبال فروش حداکثر تجهیزات وسلاح های خود به مشتریان خاورمیانه ای بود و از این رو با سعودی ها که بزرگترین مشتری منطقه ای آمریکا بودند روابط به شدت دوستانه ای برقرار کرد و از آل سعود حمایت حداکثری نمود. نویسنده از این حمایت حداکثری با واژه " دادن چک سفید امضاء" به سعودی ها یاد می کند و تاکید دارد که همین اتفاق باعث به هم خوردن تعادل در منطقه و غیر عادی شدن روابط دول مختلف خاورمیانه گردید.

نویسنده تاکید دارد که حمایت همه جانبه ترامپ از عربستان سعودی باعث شد امر بر آل سعود مشتبه شود و سعودی ها گمان کنند که آمریکا در جنگ ها هم در کنار آنها خواهند ایستاد اما این امر کاملا اشتباه بود. با افزایش تهور عربستان، تنش هایی بین ایران و آل سعود به وجود آمد و عربستان ضرباتی خورد که آمریکا به هیچ وجه نسبت به آن واکنشی نشان نداد.

همچنین، ترامپ از برجام خارج شد و تحریم های حداکثری را علیه ایران اعمال کرد. این اتفاق باعث به هم خوردن بیشتر تعادل قوا در منطقه گردید؛ تعادل قوایی که از زمان انعقاد برجام در زمان اوباما داشت شکل می گرفت. رابطه ایران و آمریکا در زمان دونالد ترامپ به حدی وخیم شد که دو کشور بعد از ترور شهید سردار سلیمانی در آستانه ی جنگ قرار گرفتند، هرچند این اتفاق نیفتاد.

دوران بایدن و مذاکراتی که شکل گرفت

آنچه مشخص است این است که اقدامات ترامپ باعث به هم خوردن تعادل قوای کشورها در منطقه خاورمیانه گردید. با خروج ترامپ از کاخ سفید و جانشینی جو بایدن، شرایط تا حدی تغییر کرد. بایدن از حمایت حداکثری خود از عربستان سعودی دست کشید و از طرف دیگر، از بازگشت به برجام سخن گفت. این دو اتفاق باعث شد شرایط زمان ترامپ تغییر کند. همچنین، خروج نیروهای آمریکایی از منطقه و عدم دخالت آمریکا در امور کشورهای خاورمیانه باعث شد شرایط کمی معتدل تر شود.

از نظر نویسنده اینترسپت، مذاکرات کنونی ایران و عربستان سعودی دقیقا حاصل وضعیت جدید آمریکا است. خروج آمریکا از منطقه و کنار کشیدن از مسائل خاورمیانه باعث شده عربستان وضعیت دقیق منطقه را به خوبی درک کرده و به این نکته پی ببرد که راهی ندارد جز اینکه پای میز مذاکره نشسته و مسائل خود را با ایران حل کند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 35
  • ایرانی
    0

    این هشیاری سران پادشاهی سعودی را می رساند . که به فکر اعتلای زندگی مردمش و سربلندی کشور ش میباشد برخلاف رهبران کشور خودمان که مردم خود را رها کرده اند و در فکر امپراطوری شیعه هزینه کردن سرانه درامدی کشور در عراق وسوریه و یمن و لبنان ... غافل از اینکه مردم مردم خود را از دست داده اند و الان مردم در کوچه و خیابان برای سران کشور تره هم خورد نمی کنند . از روحانیت متنفرند و انها را بانی بدبختی خود می دادند و با مرگ هر روحانی یا مسئول خدا را شکر می کنند که از شرش راحت شده اند...

    نظرات شما -
    • ایرج
      0

      عربستان که در باتلاق خود ساخته یمن گرفتار شده از سر نا امیدی، راه مذاکره را انتخاب کرده است. و برخی از درک‌ این نکته عاجزند.

  • کاربر ناشناس
    0

    ایحادتشنج و دوری کشورها بخصوص همسایگان نتیجه ایی جزبدبختی و عقب مانده گی برای هر کشوروملتی بدنبال ندارد

  • ali
    0

    عربها هم بدنبال منفعت خود هستند . چه آنزمان ترامپ بود چه حالا که باز هم بدنبال نفعشان هستند. مسئولین و دولتمردان ما بیایند و بگویند در این 43 سال رفتارها و مدیریتشان چه سودی برای کشور و مردم داشته ؟ مگر غیر این است که تا کشوری بخواهد ایران را تحریم کند همه پشت آن قرار میگیرند . حتی روسیه و چین . میگوئیم اروپائیها نامردی کردند چرا روسیه و چین کاری نکرد؟ حتی کشتی های تجاری ایران اجازه ورود به بنادر چین را ندارند

  • غیر قابل نشر
    0

    خب دور برمون یه دوست باقی مونده ؟ ما عادت داریم همیشه یه کوچه بن بست را تا آخر بریم بعد دور بزنیم .البته وقتی امور مملکت دست یه مشت نادون باشه غیرازاین انتظاری نیست .

    نظرات شما -
    • حقیقت
      0

      اینها زمان انقلاب جو گیر شدن خواستن تمام دنیارو بگیرن و حالا فهمیدن از این خبرا نیست

    • کارو
      0

      ایران الان هم با کمک نیروهای نیابتی در منطقه قدرت برتر است و تا مدیترانه نفوذ دارد.

  • کوروش
    0

    اقا عجب بازی کردن این سعودی ها چه تاک تیکی خب بازی برد و باخت داره به جا این ناراحتی ها و حرف های علکی یاد بگیریم مثل اونا حرفه ای عمل کنیم حتما برنده میشیم

  • حق
    0

    دوستی با هر کشوری میتونه مفید باشه مهم اینه چرا بعضی از غیر ایرانیها با دوستی مشکل دارند و میخواهند آتش نفرت را در ایرانیها شعله ور کنند.

  • فریدون
    0

    بزودی آتش خشم الهی دامن آل سعود را خواهد گرفت بهتر است از آنها دور باشیم.

    نظرات شما -
    • فرزند آسمانها
      0

      هنوز از این حرفها خسته نشدی؟دیشب اگر شام با خدا بودی بگو امروز آمریکا کاوشگری برای مدت 12 سال بدور مشتری به فضا روانه کرد و شما هنوز با جعلیات زندگی میکنید.طالبان هم هر روز هزاران عبارت نظیر عبارت شما برای گمراهی مردم گرسنه افغانستان دارد.

    • ملت
      0

      این بزودی دقیقا چند قرن یا سال یا ساعت دگ هست؟

  • کارشناس رسمی
    0

    دو کشور به یک نقطه مشترک رسیدند و آن اینکه هر دو نابود کننده اسلام و بدعت گذار در دین هستند و اهداف اربابشان انگلیس را به نحو احسن اجرا می کنند. بنابراین به دستور انگلیس رابطه باید برقرار و پر رنگ شود.

    نظرات شما -
    • به کارشناس قلابی
      0

      فقط یک آبدارچی سفارت انگلیس دارای چنين تحلیلی از اوضاع جاری منطقه است.

  • ر م
    0

    دیگه خسته شدیم

  • عقل در برهوت
    0

    دوستی و دشمنی در دنیای سیاست بی معنی است/ البته دوستی بهتر از دشمنی است/ اما پروژه فشار خداکثری امریکای صهیونی ظالم و جنایتکار دچار نشکل شده چون ایران مقاومت منطقه ای اش موثر کرده اندکی!، یعنی مزدور استکبار یعنی سعودی جنایتکار هنوز در یمن گرفتار است، اشتباه محض است قبل از لغو تحریمها جنایکارانه امریکا و مافیای صهیونیستی، امکان زیست راحت به مزدورانش مثل سعودی داد، سعودی میخواهد مفت امنیت بگیرد و در عین حال علیه منافع ایران و شیعیان از جمله یمن جنایت کند!

  • حسین
    0

    واقعیت این هست ک بیشتر از طرف ما احساس دوستی و داشتن روابط نزدیک با عربستان احساس میشه چون عده ای تصور دارند با آتش زدن سفارت و برهم زدن روابط فی ما بین میتوان ب اهداف خاصی رسید و یا منفعتی حاصل بشه ولی این نوع رفتارهای قهریه، جز زیان ب منافع ملی و فرصتهای از دست رفته و انزوا سیاسی حاصلی نداره و مجددا باید راه منطقی پیش گرفت.

  • شکو
    0

    یادمه دولت ترامپ میگفت باید کشور های عرب منطقه هم تو مذاکره با ایران باشند ولی اون زمان مسپولین جفتک زدن گفتند در حد ایران نیستند حالا که احساس خطر کردن خودشون رفتن دستبوسی عرب ها و به.... خوردن افتادن خاک تو سرتون ایران رو چقد ضعیف کردین مگه نمیگفتی با قاتلین منا مذاکره نمی‌کنیم مگه نمیگفتین با قاتلین سردار دیگه مذاکره نمی‌کنیم بی بته ها مگه نمیگفتین اگه برجام رو پاره کنن ما اثیش میزنیم پس چرا هنوز به برجام آویزونید

    نظرات شما -
    • به شکو
      0

      بیسواد مذاکره ایران و عربستان ربطی به مذاکرات وین و برجام ندارد.اصولا منافقین چه مذاکره بکنید یا نکنید در همه حال می‌نالند.

  • ایرانی
    0

    جمهوری اگر عراق را در جنگ شکسته داد ه بود امروزه میدان کارزار را به جابلقا کشیده بود.متوهم ها برای توجیه عملکرد غیر انسانی خود از اعتقادات مردم سبک مغزوار هزینه میکنند.هر گلوله افزودن یک گرسنه به جمعیت مظلوم ایران است. همین عشق و علاقه این قوم به ویرانی است که برای برخورد با هر پدیده ولو کرنا از واژه جنگ استفاده میکند. با این همه شکست باز شعار پیروزی میدهد.بجای اینکه بگوید فرصت ها را ویران کردیم میگوید تهدیدها را هم فرصت کردیم.جامعه چون نقص تو را بنمود راست خود شکن مردم شکستن گناه است.

    نظرات شما -
    • م
      0

      آمریکا ۲۵ سال قبل از انقلاب ایران یعنی در سال‌ ۳۲ با سرنگون کردن دولت قانونی مصدق، در کودتای ۲۸ مرداد عملا وارد فاز تهدید شد و همچنان ادامه دارد همیشه آغاز گر تهدید دولت های استعماری بوده اند.افراد بیسواد کمی تاریخ بخوانید و عبرت بگیرید

  • وطن
    0

    عجب خوابی برای ایران دیدن.....

  • الپایان
    0

    چون با مشکلات و تبعیض های موجود که برای قشر فداکار جامعه ایجاد کرده اید دیگر نمیتوان روی پشتیبانی این ملت حساب کرد

  • وای
    0

    اعراب جاهلی بزرگترین دشمنان ایران از سه هزار سال پیش تا کنون بوده اند، تا آنجا که یکی از شعرای جاهلی شعری سروده که : می‌خواهم که ارس از خون ایرانیان به رنگ سرخ درآید...

  • عبداله
    0

    الان زمان اتحاد مردم ودولت است.متاسفانه در سالهای اخیر همه دشمن ما شده اند وما جز باوحدت و یگانگی راه به جایی نخواهیم برد،از طرفی بهتر است از دشمنی با سایر کشور ها دستبرداریم و با آنها تعامل کنیم تا این شرایط سخت با یاری خداوند به پایان برسد.

  • شوران
    0

    خداوندا : دوروبر کشورمون همه شدند دشمنان قسم خورده!!!! یا ما همسایه خوبی نیستیم ، یا آنان

  • علی
    0

    چون حضرات بزن مگه و گناهاشون ببخشونن. همین.

  • فریدون
    0

    توطئه جدید بر علیه ایران در حال شکل گیری است دوستی و نزدیک شدن عربستان به این دلیل است که در تلاطم جریاناتی که در آتی خواهید دید از خشم ما مصون باشد و نقش خود را پنهان نگه دارد. طالبان خود را از داعش جدا معرفی می کند در حالی که اینگونه نیست. این سیاست اهداف و امراض و اغراض مختلفی را دنبال می کند. همان هایی که داعش را ایجاد کردند ماجرای داعش خراسان را تغذیه می کنند و دیپلماسی اسلحه ای برای در امان ماندن از خشم ایران است.

  • العرب الملخ خور
    0

    از عرب ملخ خور به آخوند ساندیس خور: هر دو تامون عاشق چفیه هستیم و دشداشه بدون شورت و راحت برای عملیات الکیف می کنیم، الم تر کیف ولش نکن حیف

    نظرات شما -
    • .
      0

      منافقین مفت خور اگر رابطه سیاسی برقرار باشد اعتراض ، اگر روابط برقرار نباشد اعتراض ، کلا منافقین با خودشان هم درگیرند.

  • gghjbg
    0

    چرا به ارمنستان موشک نمیدین؟ چرا پایگاه نظامی درون مرز ارمنستان تاسیس نمیکنید؟ اردوقان با کردها تجزیه میشه ولی علیف خطرناکتر از این حرفهاست‌ چون کشورش کوچیک هست و خطربرای امریکا نیست. + نگذارید کار از کار بگذره. به روسیه انقدر امتیاز بدین تا بیخیال ماجرای اذربایجان بشه. بهش راه دسترسی فراوان از خزر و ایران بدین هرچی میخواد بدین.

  • کاربر ناشناس
    0

    نخورده شکر بجا نیاورید

  • ناشناس
    0

    توافق با عربستان کار خوبیه چون ایران به پول نیاز داره و تحریمه و باید روابطشو با همسایگان و منطقه بهتر کنه عربستان هم از امنیتش ترسیده چون امریکا داره منطقه رو ترک میکنه و متحداش ترسیدن

  • مجید
    0

    خدا کند تمام دنیا در صلح و آرامش و بدون جنگ و خونریزی زندگی بکنند چرا که جنگ حاصلش کشتار مردم عادی و بیگناهه

  • کار بر ناشناس
    0

    چشم دیدن ما ایرانیا رو نداره. داعش و اون تقویت می کرد اونوقت دوستی شون چیه موندیم خدا بخیر کنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها