گزارشی از جزئیات محکومیت پرونده اخلال گران ارزی سال ۹۶

سیف به ۱۰ سال، عراقچی به ۸ سال و سالار آقاخانی به ۱۳ سال حبس محکوم شدند/ یک فعال رسانه ای: تکلیف مسئول بالادستی آنها (روحانی) چه می‌شود؟

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ولی الله سیف به تحمل ۱۰ سال، احمد عراقچی به ۸ سال و سالار آقا خانی به ۱۳ سال حبس محکوم شدند.

سیف به ۱۰ سال، عراقچی به ۸ سال و سالار آقاخانی به ۱۳ سال حبس محکوم شدند/ یک فعال رسانه ای: تکلیف مسئول بالادستی آنها (روحانی) چه می‌شود؟

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: رای پرونده سیف رئیس وقت بانک مرکزی، احمد عراقچی و سالار آقاخانی در رابطه با برهم زدن نظم و آرامش بازار ارز و فضای اقتصادی کشور و همچنین برخی سوء مدیریت‌ها صادر شد.

سوءمدیریت سیف و عراقچی چگونه منجر به اخلال در بازار ارز شد

از اواسط سال ۹۶ که نشانه‌های نوسانات بازار ارز مشخص می­‌شود، احمد عراقچی، معاون ارزی وقت بانک مرکزی که تازه به این سمت منصوب شده بوده با هماهنگی رئیس بانک مرکزی تصمیم می‌گیرند برای مدیریت بازار آشفته ارز به جای اقدامات تخصصی و علمی، مقادیری ارز را به صورت محرمانه و غیر رسمی به بازار قاچاق وارد کنند تا بتواند قیمت‌ها را کنترل نمایند.

در این مقطع میثم خدایی مشاور دفتر رئیس جمهور وقت، فردی به نام سالار آقاخانی را که یک جوان متولد ۷۰ و بی تجربه در این زمینه است به عراقچی معرفی می‌کند، تا مسئولیت فروش ارز در بازار غیر رسمی را به صورت محرمانه بر عهده بگیرد. بعدها معلوم می‌شود خدایی برای انجام این کار رشوه‌ای کلان از آقاخانی گرفته بوده است.

آقاخانی بدین ترتیب وارد همکاری با بانک مرکزی شده و اصطلاحا مشغول انجام معاملات فردایی در بازار غیر رسمی ارز می‌شود که توسط خود بانک مرکزی در آن مقطع غیر قانونی اعلام شده بود.

آقاخانی در ابتدا برای ورود به این کار، ۲۰ میلیون درهم در حساب بانک مرکزی به عنوان سپرده و تضمین قرار می‌دهد که بعد از ۲ هفته این سپرده هم با دستور عراقچی به او بازگردانده می‌شود!

بدین ترتیب در فرآیندی غیر شفاف و غیرقانونی که البته با اطلاع سیف رئیس کل بانک مرکزی بوده، در هر مرحله بین ۵ تا ۸ میلیون دلار از منابع ارزشمند ارزی کشور، به آقاخانی داده می‌شده و این روند مجموعا تا ۲۸ مرحله ادامه پیدا می‌کند.

پیامدهای تصمیم غلط بانک مرکزی

تصمیم غلط بانک مرکزی نه تنها به کنترل قیمت ارز هیچ کمکی نمی‌کند بلکه باعث قاچاق بی رویه ارز به خارج از ایران و هدر رفتن حدود ۱۶۰ میلیون دلار و ۲۰ میلیون یورو از منابع ارزی کشور می‌شود

آقاخانی نه تنها در یک اقدام کاملا انحصار طلبانه و غیرقانونی ارز دریافتی از بانک مرکزی را به جای توزیع در میان حدود ۶۰۰ صرافی رسمی در کشور تنها به ۱۵ صرافی میداده است، بلکه بخش قابل توجهی از آن را نیز به جیب دلالان و قاچاقچیان میریخته و در این بین مصرف کننده واقعی بازار ارز هیچ بهره‌ای از این سرمایه کشور نمی‌برده است

بانک مرکزی نیز علیرغم اطلاع از نحوه توزیع ارز توسط آقاخانی، هیچ اقدامی صورت نداده و در واقع در برابر این تخلفات چشم پوشی میکرده است.

آقا خانی در ۲۸ مرحله ارز را از بانک مرکزی دریافت می‌کند که فقط در ۶ مرحله عوامل نظارتی حضور داشتند و در سایر مراحل تقریبا هیچ نظارتی بر اقدامات او انجام نمی‌شده و تمام فرآیند از قیمت گذاری، تحویل، فروش و تسویه ارز دولتی با بانک مرکزی بر عهده خودش بوده است که این جزو خطاهای مهم سیف و سایر مدیران وقت بانک مرکزی در این پرونده است.

نکته عجیب دیگر این که، بعد از دستگیری آقاخانی، بانک مرکزی به مراجع قضایی نامه رسمی می‌زند و خواهان آزادی او می‌شود. در آن نامه به مراجع قضایی اطلاعات غلط داده می‌شود و بانک مرکزی تلاش میکند مسیر پرونده را تغییر دهد که تنظیم کننده آن نامه جزو محکومین همین پرونده است.

در نهایت ۱۳ مردادماه سال ۹۸ بود که نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اخلالگران ارزی مرتبط با حوزه بانک مرکزی در شعبه دوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی برگزار شد. پس از انجام رسیدگی‌ها و فرایندهای قضایی، دادگاه در خصوص متهمان پرونده فوق‌الذکر اقدام به صدور رای کرد.

رئیس وقت بانک مرکزی به تحمل ۱۰ سال، احمد عراقچی به ۸ سال و سالار آقا خانی به ۱۳ سال حبس محکوم شدند

ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه امروز (بیست و چهارم مهرماه) احکام صادره را به شرح زیر اعلام کرد:

متهم ردیف اول، ولی‌الله سیف، رئیس وقت بانک مرکزی متهم به برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینه سازی برای خرید و فروش غیر قانونی ارز به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و همچنین اهمال و سوء مدیریت در دوران مسئولیت خود، به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

متهم ردیف دوم، سید احمد عراقچی، معاون وقت ارزی بانک مرکزی نیز با همین اتهامات به‌ تحمل هشت سال حبس تعزیری محکوم گردیده است.

متهم ردیف سوم، سالار آقاخانی متهم به خرید و فروش غیر قانونی ارز و همچنین پرداخت رشوه به میثم خدایی، کارمند نهاد ریاست جمهوری وقت و سید رسول سجاد مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی، به‌تحمل ۱۳ سال حبس محکوم شده.

میثم خدایی از دیگر متهمین این پرونده نیز به اتهام دریافت رشوه و مشارکت در خرید و فروش غیر قانونی ارز به‌تحمل پنج سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی معادل قیمت وجه ماخوذه و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم گردید.

سید رسول سجاد، مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی نیز یکی از متهمین دیگر این پرونده است که به اتهام مشارکت در خرید و فروش غیر قانونی ارز و اخذ رشوه به تحملِ هفت سال و هفت ماه حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی معادل قیمت اقلام دریافتی و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شده است

این پرونده در مجموع ۱۰ متهم داشته که در میان آن‌ها برخی دیگر از مدیران بانک مرکزی نیز وجود دارند که به حبس محکوم شده اند، ضمن آنکه برخی از این متهمین، پرونده‌های دیگری هم دارند که در حال رسیدگی در مراجع قضائی است.

شایان ذکر است احکام صادر شده برای این محکومین قطعی و لازم الاجرا است.

یک فعال رسانه ای خواستار محاکمه مسئولان بالادستی شد

علی قلهکی در توئیتی نوشت: ‏محاکمه عراقچی و سیف خوب است اما تکلیف مسئول بالادستی آنها (روحانی) چه می‌شود؟

منبع: خبرفوری

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 83
  • کاربر ناشناس
    0

    باید کسانی که این مسدولین بی لیاقت را انتخاب کردند و روی کارشان نظارت نکردند مانند وزیر اقتصاد، معاون اول ریئس جمهور باسخگو باشند یا حتی سازمان بازرسی کشور و ریئس قوه قضاییه که خود از سران سه قوه و ناظر است

  • موسی
    0

    مر.گ بر اصلاحات

  • کاربر ناشناس
    0

    اشتباه میکنید روحانی مقصر نیست شما همش زوم کردین روی این بنده خدا شما با این کارتون جامعه روحانیت میرید زیر سؤال

    نظرات شما -
    • عباس
      0

      ۴۳ سال است که روحانیت زیر سئوال است .

    • ایران من
      0

      درکت همینقدر بود؟

  • ؟
    0

    حالا اینا رفتن حبس . خیلی هم عالی . حالا ضرر و زیانی که به مردم و کسبه وارد شده را چه کسی و چطوری میخواد جبران کنه ؟

  • هموطن
    0

    سیف وعراقچی و۰۰۰ هم به دستور روحانی اینکار میکردند روحانی و جهانگیری و۰۰۰۰ هم باید به دستگاه قضا معرفی شوند البته میبایست برااین ۳نفرمجازات بیشتری درنظر گرفته میشد بازهم نظر قاضی محترمه اللهم عجل لویک الفرج

  • ع.ا.ق.م۷
    0

    با تشکر فراوان از جرات و جسارت قوه قضاییه. در خواست جدی و فوری بعدی ما مردم. محاکمه و مجازا ت و معرفی دستوردهندگان اصلی به سیف و عراقچی... برای مداخله و دستکاری در بازار ارز (بالا دستی ها و مقامات اصلی) است. از سیف و عراقچی هم انتظار داریم. حال که پرونده تان لو رفته علنی شده. شما هم مردی کنید و حتما دستو ر دهندگان به خودتان در این کار را افشا نمایید.تا ما مردم علاوه با آشنایی با واقعیتها. ذهن مان به روی این و آن متمرکز نشود و به اصطلاح به کسی تهمت نزنیم.بعید به نظر میرسد.سیف...توانسته باشند. خودسرانه این مداخلات کلان کشوری را انجام داده باشند.صدالبته که گذشت زمان و مستدات تاریخ خیلی از حقایق را آشکار و افشا خوا هد کرد. به امید وقوع آن روز.. / آفرین به قوه قضاییه. آفرین و صد آفرین وهزار آفرین و این نباشد.آخرین/ ....الخ...‌

    نظرات شما -
    • نامی
      0

      خیلی ساده ای تشکیل دادگاهی مانند این مورد نه بدلیل گرفتن حق مردم و بیت المال است که علت آن اختلاف بر سر تقسیم مال اختلاس شده است . اگر دم قاصی همین دادگاه را می دیدند ، خیلی راحت دلارها تقسیم و دادگاهی در کار نبود

  • علی
    0

    حبس خوبه ولی پولها چی میشه اینا ثروتمند شدند پس از مدتی رای باز میگیرند وبعد ازمدتی بخشیده وآزاد میشوند مثل سعید مرتضوی وامثالهم .باید کاری کنیدکه هرچی خوردند ازحلقومشون بیرون بکشید بین مردم شلاقشون بزنید وزندان بااعمال شاقه داشته باشند تا رس عبرتی باشد برای سایرین

  • ناشناس
    0

    این همه جنایت در مورد زندگی و سفره ی مردم؟ فقط ده سال حبس؟ همین؟ خسته نباشید.

  • کاربر ناشناس
    0

    اون زمان قوه قضائیه نداشتیم چرا به حساب حسن رسیدگی نمیشه

  • احمدیان
    0

    مسئول بالادستی روسای بانک مرکزی وزیر اقتصاد است کینه وحس انتقام از روحانی باعث می شود که وی به عنوان مسئول مستقیم بالادستی معرفی شود !؟

  • علامه
    0

    آنقدر بی غیرتی شایع است که اگر فلان امام جمعه هم به فساد متهم شود و راهی زندان شود چیزی عادی است و فرد مجرم در دادگاه معمولی رفتار میکند و در دادگاه از خود دفاع هم خواهد کرد و یا در روند پرونده مابقی مقامات پرونده را مختومه کنند چون داستان اوس سعید طوسی یا استاد سعید امامی .این افراد هم زمانی برای خود و اطرافیان امامی بودند.اما چه فرقی است که یک کره ای یا ژاپنی مرگ بر این زندگی ترجیح میدهد.؟بیخودی خود و مردم را بیش از این معاطل اوهام و خیالات نکنیم.

  • گربه نره
    0

    به اميد روزيكه كه تمام افراد مملكت از شخص اول تا پايين همگي پاسخگو و مسوول اعمالشون باشند.

    نظرات شما -
    • علی
      0

      بشین تا آنروز بیاید

  • محسن
    0

    موقع بخور بخور که دست همه شما تو یک کاسه است .

  • ن
    0

    محاکمه شد و محکوم شد حالا کی خواد اینها را در زندان نگه دارد و تکلیف ان همه دلار بی زبان چه می شود .خدا به که پناه ببریم از دست این دزدهای سر گردنه

  • زرشک
    0

    بله کم کم رو میشود دزدهای سرگردنه دست پرورده...این همه طلا میشود دهتا ایران ساخت شما چکار کردن...کاخهای طلای در اوپاوامریکا درست کرده اید...برادران لاریجانی کجا بردین این همه سرمایه کشور...!!!!!!!

  • اسی
    0

    ای خدا یعنی میشه روحانی رو هم محاکمه کنن و یه چک آبدار بخابونن در گوشش

  • محمد بیات
    0

    من در سال 1372 برنده جایزه کلید طلایی بانک صادرات شده ام آقای سیف طی مراسم کلید ساختمان به آدرس تهران فلکه دوم صادقیه بلوارفردوس شرق پلاک202 را بمن دادند.دیدن فقیر و مجروح جنگیم ساختمان را ندادند. الان در تهران خیابان کارون کوچه وثوقی پلاک10 واحد 1 مستاجرم.خواهشا از آقای سیف بپرسید کلید خانه آدرس بالا را برای چه بمن داده است؟.........

  • حجت الاسلام پناهیان
    0

    متأسفم برای این مملکت غیر اسلامی، اگر مملکت اسلامی بود کوچکترین مجازات این مفسدین فی الارض، اعدام بود. حالا به زندان میروند و مثل مهدی هاشمی، یکساله به مرخصی میروند و در طول ده سال محکومیت، یکماه بیشتر رنگ زندان را نمی بینند، آنهم با سلول های اختصاصی با امکاناتی در حد هتل های پنج ستاره

    نظرات شما -
    • بهرام
      0

      در ولایت اسلامی دست یکنفر بخاطر دزدی ۲ گوسفند قطع می شود ولی اختلاسگران ملیون دلاری محکوم به زندان البته هتل اوین و یا ویلای لواسان خودشان می شوند . نمونه آن الان طبری . میر علی و دزدان بیت المال قبلی در کدام زندان هستند

  • علیرضا
    0

    چرا حکم همه دولتیها تعزیری هست ولی اون بنده خدا فقط باید 13 سال حبس بکشه ؟؟ اونا که بیشتر مقصرن تا این یکی توزیع کننده

    نظرات شما -
    • مرتضی
      0

      احکام قضایی در کشور 3 نوع هستند 1- قصاص که برای جبران صدمات بدنی و جانی هست که مقصر قصاص می شود - 2- حد برای مجرمانی که حدود الهی را نقض کرده اند اجرا می شود مانند حد بر شرابخوار و نوع سوم جرائمی که در هیچکدام از این دو نیست تعزیری هستند مانند رشوه و ارتشا مانند کلاه گذاری مانند حیف و میل بیت المال (متاسفانه رسانه های بیگانه آنگونه القا می کنند که احکام تعزیری قابلیت اجرا ندارند که این دروغ است.

    • رضا
      0

      به مرتضی : این که شد 2 تا...

  • علی
    0

    سلام همین روزها روحانی فرار میکنه یا فراریش میدن بعد باید دوباره مثل خاوری ها دنبالش بگردیم.

  • بازنشسته
    0

    باید افرادی که به اینهادستوردادن رومحاکمه کنید،بسه دیگه تاکی مصلحت اندیشی ازدیگرکشورهایادبگیرید چطوریک مسئول عالیرتبه محاکمه میشود،مثال اخیرش هم رئیس جمهورسابق فرانسه

  • رضا500
    0

    ارزها و60تن طلا جای تمنی درخارج ازایران است مواظب باش مثل جمال خاشقچی ناپدیدنشی.

  • صالحی
    0

    اولا همون موقع سیف و عده ای دیگه در تلویزیون میومدن و انقدر مهملات میگفتن که من کفرم میگرفت چرا همون موقع اقدام نشد تا همچون بهمن مردم خانه خراب نشن. ثانیا نظام سیاسی چرا چند سال معطل این مسایل شد و نباید قانون اساسی تغییر کنه که سه سال یک ملت معطل این اقایون بشن

  • مهدی
    0

    چنان بلای سر سفره مردم اوردن که همه ارزوی زندانی شدن روحانی داریم

    نظرات شما -
    • سلام
      0

      برای همیشه نه به رای

  • کاربر ناشناس
    0

    ظلمی که به ملت و مردم وکشور شده را کدامشان پاسخ خواهند داد؟ آیا حبس برای این آقایان کافی است؟ چرا اموال باد آورده شان پس گرفته نمیشود؟

  • حسین
    0

    وقتی معیار انتخابها بر اساس روابط باشد سرنوشت امور توسط مدیران نالایق و بی نجربه ای سپرده میشود ک هیچ اندوخته تخصصی و حس مسئولیت در قبال جامعه و منافع ملی احساس نمیکنند وحتی در آن مقطع نیز هیچ نظارت و توجهی توسط مراجع ذیصلاح و دارای اختیارات اجرایی بر اینگونه تصمیمات و امور جاری،صورت نمیگیرد ک در نهایت بعد از چنین خیانتی در حیف و میل کردن منابع مالی و افزایش تورم و بی نظمی اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی و افزایش نقدینگی ...بر جامعه در نهایت خاطیان با چند سال حبس مواجه میشوند ! آیا هیچ نظارتی در انتخاب و عملکرد مدیران و معاونین و مشاوران و تصمیمات آنان و برنامه هایشان نباید صورت گیرد؟!

    نظرات شما -
    • کیان
      0

      شما اول بگرد مدیر لایق پیدا کن . تکلیف مدیران لایق !!!! رئیسی هم ۴ سال دیگه معلوم میشود .

    • ناشناس
      0

      کیان جان شما و همگنانتان زیاد منتظر افول دولت رییسی هستید ...... خیلی متاسفم براتون ولی این آرزو را نخواهید دید ....

  • ایرانی واقعی
    0

    البته محاکمه و محکومیت سیف و عراقچی کار شایسته ای بود که قوه محترم قضائیه اینکار را انجام داد ولی این حد از تخلفات اگر در چین و عربستان بود قطعا حکم آنها اعدام بود حالا مردم در انتظار محاکمه سرمنشا فشارهای شدید اقتصادی به مردم که هدف آنها ایجاد نارضایتی و بی اعتمادی به نظام جمهوری اسلامی بود هستند آنها می خواستند نظام جمهوری اسلامی را با اینگونه وقایع سرنگون کنند که نقشه آنها نقش بر آب شد باید روحانی و جهانگیری محاکمه و مجازات شوند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      موافقم .............. قوه قضاییه هر چقدر بیشتر قاطعیت نشان دهد عامه مردم و نسل آینده بیشتر منتفع تر خواهد شد ... نباید از قیل و قال عده ای مظلوم نما و پرادعا واهمه ای داشت .... عملکرد موفق تر و مسلط تر امروز دستگاه قضایی بر موفقیت نسل اینده نقش پررنگ و مستقیم دارد .

  • شهاب
    0

    طبیعتاافرادبالادستی بیشتری دراین پرونده هادخیل بوده اند،بگذریم.اماچرافقط حبس تعزیری؟ اینهاعمداوبااستفاده ازسومدیریت وقدرتشان میلیونهازندگی رابه نابودی وفلاکت کشانده اندکه هنوزهم ملت داران تاوان پس میدن.حبس تعزیری توهین ب یک ملت است.هیچ تاثیربازدارنده ای نیزندارد

  • درخواست
    0

    این حکم که حوب باست. اما تکلیف هواپیمای سرنگون شده اوکراینی چه شد؟ افراد خاطی و فرماندهانشان و فرمانده ارشدشان مجازات میشوند؟

    نظرات شما -
    • حمید
      0

      البته سقوط هواپیمای اکراینی حادثه تلخ و تاسف بار بود که خانواده های را داغدار کرد که در جای خودش با درنظر گرفتن همه جوانب امنیتی و سیاسی کشور مورد بررسی و احتمالا حکم قضایی گردد اما اقدامات روحانی و جهانگیری ۸۰ ملیون انسان را هدف گرفت که بسیاری خودکشی کردند بسیاری طلاق گرفتند و عده زیادی نابود شدند

    • غفاری
      0

      سقوط هواپیمای اوکراینی ربطی به خیانت های ارزی مسئولین ارشد کشور ندارد مگر اینکه برخی از دوستان از این مجازات های اخیر ناراحت باشند و دق دلشان را با این سقوط هواپیما خالی کنند ..... مردم مظلوم ما کم استرس نکشیدند از بالارفتن بی رویه ارز و گرانی های مصنوعی و بی دلیلی تحمیل شد . جوانان کشور از این همه لاابالی بازی بنفشی ها افسرده شدند... متاسفانه خیلی از مردم نسبت به اسلام و انقلاب و فرهنگ هم بدبین شدند ..... کافی نیست ؟؟؟

  • کاربر ناشناس
    0

    حیله ای بیش نیست.دروغ می گویند.هر زمانی یکی از این اقایان که اسم برده اید تو زندان فوت شدند ان موقع ... ظلم،تبعیض،فساد،رانت،چپاول بیت المال مملکت،،دروغ،له کردن طبقه فرودست،گرانی،دلال بازی با اقتصاد مملکت،فاصله گرفتن مسولان از مردم،پارتی بازی تو ادارات دولتی،و...این موارد پدر مردن را دراورده است.باید سریع السیر درست شود.

  • محمد
    0

    اعدام کمترین جزا برای این افراد است حتی ریسر جمهور سابق به جرم لگد مال کردن عزت و شرف میلیونها ایرانی

    نظرات شما -
    • دیوید
      0

      چرا شاه مهره ی موثر ( روحانی ) در این بلبشوی گرانی ها و دلالیها و شرطی کردن بازار ... را نمی گیرند و محاکمه نمی کنند؟ خدا بانیان این اوضاع را نابود کند.

  • تشنه حقیقت
    0

    مطمئنا کسی که با فریب اندوخته مردم را به بورس میکشاند ابائی از دستور به رییس بانک مرکزی برای فروش غیر قانونی ارز ندارد حتما رئیس بانک مرکزی این موضوع را در دادگاه بیان کرده است سیف ادمی نبود که جرات چنین اقدام سنگینی بدون تایید رئیس جمهور را داشته باشد امیدواریم این پرونده در همین مرحله مختومه نشود و تا سرمنشا پیگیری شود......

  • حسنی
    0

    اگر این حضرات را فرستادن زندان تهران بزرگ قابل قبول است که واقعا محاکمه شدند ولی اگر فرستادند سوئیت اپارتمانهای اوین بدانید دو تا سه ماه انجا استراحت و مطالعه میکنند و بعد میایند بیرون شغل مهمتر و بالاتری را به انها میدهند .

  • ضربعلی
    0

    متاسفانه مردم الان جناحی برخورد میکنند.گرانی مرغ وگوشت قرمز هم سیاست غلط دوره گذشته بود که باید برخورد شود.هر مسئولی از هر جناح مقصر است باید محاکمه شود مردم تشنه عدالت هستند تمام فسادها از خود پایتخت شروع میشه البته مسئولین با کفایتی هم داریم که باید تشویق شوند اگر من به جای قوه قضاییه محترم بودم هر مسئولی خلاف وفسادی کرد که جامعه را به سوی درگیری و نابودی اقتصاد سوق داد افسار به گردنش می انداختم و در شهر ها ی مختلف او را میچرخاندم وبعدش دست وزبانش را قطع میکردم تا بفهمد خانواده هایی که جوانانشان شهید وجانباز ومفقودالاثر شدن الان چه درد میکشند ما جنگیدیم وشهید دادیم تا عدالت برقرار شود نه عده ای دزد خون مردم را به مکند .باید از مسئولین خوب هم قدر دانی کرد.با گرانی ارز اقتصاد که هیچ زندگی مردم بیچاره را نابود کردند.آقای رییسی عزیز ومحترم ورییس محترم قوه قضاییه یک یاعلی بگویید و هر چه مسئول به کفایت هست آنها را خانه نشین وراهی زندان کنید تا مردم دلشان شاد شود.کاغذ بازی اداری مردم را خسته کرده.یاعلی

  • کاربر ناشناس
    0

    حکم انها باید اعدام این ها همه دستور روحانی بوده ایشان هم باید محاکمه شود

    نظرات شما -
    • جسین
      0

      چه کاسبی خوبی حبس تعزیری که یعنی کششششششک برگشت مال هم مسخره س ارزش اونوقت پول با الان قابل مقایسه نیست

    • ناشناس
      0

      البته روحانی هم کمک خلبان بوده یادت باشه .

  • بهروز جعفری
    0

    زندان اونا با زندان ما زمین تا اسمون فرق داره

    نظرات شما -
    • زیلان
      0

      حبس تعزیریه

  • محمد
    0

    سیف وعراقچی رسما اعلام کردند هر کاری کرده اند به دستور روحانی بوده پس مقصر اول روحانی است و بعد اینکه این نفرات زندگی 85میلیون ایرانی را از زن و مردو بچه به اشکال مختلف دچار سختی شدت و عذاب نموده اند اقتصاد کشور را فلج کرده اند که اثراتش چندسال هم رفع نمی شود بعد با این حبس های مضحک تنبیه شده اند این واقعا مسخره کردن مردم و رفع تکلیف است حداقل مجازات این نفرات باید اعدام باشد همانطور که خیلی از مردم این سالها به خاطر اعمال آنها صدبار مردند و زنده شدند

  • رسولی
    0

    هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد کیا دارن برما حکومت می کنن؟؟؟؟؟؟

  • رمضان مقدسی
    0

    این همه فقط ده سال جالبه حتما حقوق وپاداش هم دارن اهابرای این افراد درکاخ مرمر بدنیست زندانی بشن حق اولاد هم یادتان نرود

  • موسوی
    0

    الهی بحق جدم سرطان بشه از گلوتون بره پایین،،،، کسی که باباش لقمه حروم بهش داده و بزرگش کرده بایدم دزد از آب در بیاد هم نونش مشکل داشته هم شیری که خورده

  • امین
    0

    یه مشت دزد دارن بر ما حکومت میکنن لعنت به همتون ک خون مردم رو تو شیشه کردین

  • ناشناس
    0

    یکی از کسانی که باید محکمه بشود مخبر معاون رییسی است که با وعده غلط خود برای تولید واکسن که صد هزار نفر از بین رفتن.و سابقه ایشا ن را در مدیریت و چپاول مخابرات بررسی کنید

  • Amir
    0

    احتمالا ۹سال و ۱۱ماه و ۲۸ روز در مرخصی به سر خواهد برد

  • ایوب
    0

    اندازه 1چهارم مخبربرای واکسن داخل اونوکش ندیم یااینوحالاکدومو

  • ناشناس
    0

    رکورد گینس با ترازوی عدالت قضات ما جابجا شد خدا رحمت کنه اونی رو که گفت امروز می‌خوام دوچیز مهم براتون بگم اما اول دومی رو میگم که از اولی مهمتره حالا هم اولین بار در جهان هست که متهم ردیف اول از متهم ردیف سوم کمتر حکم میگیره و دومی از اولی کمتر .

  • محمد
    0

    مشکل بورس ایران رانت و عدم شفافیت است.برخی از سهام را فقط سرخطی عده ای اندک و نورچشمی میخرند و بعد سود ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تازه آنرا به خلق الله غالب میکنند و سهم شروع به ریزش میکند و این چرخه مدام ادامه دارد.فردا نگاه انرژی۳ کنید تا بعنوان نمونه متوجه عرض بنده شوید.

  • پامنقلی
    0

    چه دردی ازمردم وازمشکلاتی که برای مردم پیش اوردحل میشه مفسد اقتصادی اعدامش کنیداگردروغ نیست که هست

  • علی
    0

    قوه قضائیه زورش به روحانی نمی‌رسه اگه پیگیری نگه قوه قضاییه ترک فیل کرده با ترک فیل قوه قضاییه کی برخورد میکنه؟

  • یلدا
    0

    دروغ میگن برای فریب مردم.هر وقت زنجانی اعدام شد این حکم اجرا میشه.اینا دنبال سهم خواهی،هستند وگرنه در این حکومت هیچ دزدی مجازات نشد.

  • یکی از مردم
    0

    تکلیف بالاتر از روحانی ها چه میشود؟؟؟؟

  • شبنم
    0

    الان مغز فندقیها به به و چه چه میزنن که دستگاه قضای خوبی داریم، ولی این ابلهان از پشت پرده قضیه خبر ندارند

    نظرات شما -
    • مغز بسیار فندقی !!!
      0

      پشت پرده را افشا کنید ممنون میشم .......

  • ناشناس
    0

    چرا ما هنوز اینهارا باور مکنیم همش مردم فرببی هست هست خوب الان باور کردیم راست هم باشه این اقایان به اندازه چند سال در امد کردن جالا فوقش چند سال رفت زندان ایا برای مردم میشه نان منم اگر چون پولی پیدا کنم نوه نتیجه ام در اسایش باشه ۸ سال میر م. هتل میخوابم

  • تقی
    0

    اگر قوه قضائیه سالم بود حداقل میزان خسارات را از اموال و دارایی های شخصی آقایان به نفع بیت المال میگرفت تازه حبس تعزیری!!!!! خدایی مشوق برای اخذ رشوه و قاچاقه این داستان ، تا مبارزه با مفاسد

  • هفت لنگ بختیاری
    0

    به امید خدا بقیه ی مدیران خاین غرب گرا نیز محاکمه می شوند

  • ابراهیم تتلو
    0

    سلام دوستان اصول طلب و دوستان اصلاح گرا،بابا جون گیریم روحانی و مرحوم رفسنجانی هم کردیم زندان ،بابا الان اعلام شده برنامه و بودجه مبخواد دلار رو ،۲۸۴ تومان و مجلس عزیز بنزین رو ۱۱۰۰۰ تومان ،تصویب کنه ،سر کی او گرم میکنید مردم بیچاره رو ،بیاید تورو خدا رابطه با آمریکا رو خوب کنیم ، تا این فساد سیستماتیک میان مدیران عین ترشی چهل ساله که هر دوره یکی شون بیرون میزنه بخاطر نبود تحریم براشون اختلاس و قاچاق نصرفه ،

  • ایران من
    0

    ی سوال... چرا تو همون روزهایی ک دلار 5 تومانی داشت میشد 7 حلشون گرفته نشد،چرا موقعی ک شد 9 تومان یا 15 تومان یا 20 تومان یا حتی 27 تومان کسی جلوشونو گرفته نشد؟یعنی دقیقا کاری ک ازشون خواسته شد رو انجام دادن،حالا این حکم هم ادامه همون بازیه

  • ناشناس
    0

    این عراقچی با اون عراقچی که نسبتی نداره؟!دیگه فساد نیست که بوی گند میده رانت و چپاول

    نظرات شما -
    • امیر
      0

      برادر زاده عباس عراقچی ( مشاور وزیر امور خارجه) هم هست

  • قاسمی
    0

    نگو زندان بگو هتل !!!!حالا میایاردها اختلاس و دزدی ده سال اسمی زندانی که برایشان مثل هتل است .

  • احمد
    0

    همه اینها منوط به نظارت قوی در دستگاه می باشد واجرای قانون اسلام علاوه بر زندان قطع دست تا عمر دارن در مجامع شرمنده باشن

  • زهرا
    0

    چه خوش گفت چرچیل در زمان شاه اولین بار دیدار از ایران متعجب شد گفت جالبه یک مشت ادم دزد تازه با مسالمت در کنار هم زندگی رو سپری می کنن . رهبر اسلامی حکم اسلامی رو اجرا کن زندان چیه ? از نظام اسلام اجرای حکم اسلام تا عبرتی برای دیگران امروز اگه کسی دزد نباشه... نامندش

  • حق
    0

    اینها جرمشون کمتر از سلطان سکه نیست. نظام فاسد قضایی جمهوری اسلامی تا حالا اینجوری حکم کرده

  • خیالی
    0

    معمولا دولت ها زمینه رابرای سرمایه گذارمهیامیکنندوازفاکتورهای تشویقی نیز استفاده کرده وامنیت شغلی وی را جهت فعالیت تضمین می نمایند.امادرایران اینگونه نیست :ایران سرزمینی است که دزدان وغارتگران وچپاولگران فرصت جولان دادن دارندوازمحیطی امن برخورداربوده وحمایت هم میشوند .بیچاره ملت که گرفتار چنین دزدانی شده

  • معلم
    0

    اولا همون موقع سیف و عده ای دیگه در تلویزیون میومدن و انقدر حرفهای بی ربط میزدندکه میگفتن که من خیلی ناراحت میشدم وپیش خودم میگفتم چطور این دو سه سال را تحمل کنیم چرا همون موقع اقدام نشد تا همچون بهمن مردم خانه خراب نشن. ثانیا نظام سیاسی چرا چند سال معطل این مسایل شد و نباید قانون اساسی تغییر کنه که سه سال یک ملت معطل این اقایون بشن .البته این روند در سالهای اخر هاشمی و احمدی نژاد هم بوده خوب بهتر نیست در قانون اساسی مجلس بتونه در دور دوم در دو سال اخر رییس جمهور رو را برکنار کنه مثل کاری که با بنی صدر شد و جنگ جمع و جور شد البته نبود این رویه باعث حذف نیروهای خوب سیاسی میشه با جلسه شورای سران موضوع حل نمیشه والا مشارکت کم و یا اعتراضات مردمی رخ میده

  • احمدی
    0

    هیچ کدام از این آقایون به زندان نخواهند رفت .این حرف ها فقط روی کاغذ نوشته می شود .عمل نمی شود .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها