دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران:

خوردن ۵ تخم مرغ در هفته اشکالی ندارد

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: مصرف هفتگی چهار تا پنج عدد تخم مرغ در وعده‌های غذایی افراد، به غیر از برخی موارد خاص به توصیه پزشک، هیچ خطری در زمینه افزایش چربی خون ندارد.

خوردن ۵ تخم مرغ در هفته اشکالی ندارد

کمیسیون جهانی تخم مرغ، دومین جمعه اکتبر هر سال را به عنوان روز جهانی تخم مرغ اعلام کرده تا در مورد خواص و ویژگی های این خوراکی ارزشمند در جهان و توسط نهادهای ذیربط مراسم و برنامه هایی در راستای ارتقای دانش عمومی برگزار شود.

این سازمان دلایلی همچون در دسترس بودن، ارزان بودن، ارزش غذایی و به ویژه پروتئینی بالا، قابلیت مصرف در هر ساعت از شبانه روز، مواد تشکیل دهنده منحصر به فرد موجود در ترکیب آن برای سلامت انسان و خصوصا رشد و نمو کودکان را از جمله دلایل انتخاب روزی با این عنوان ذکر کرده است.

محمد هاشمی، متخصص بهداشت عمومی با نگاهی اجمالی به خاصیت های این خوراکی محبوب گفت: یکی از نگرانی های شایع در بین مردم که سبب احتیاط در مصرف تخم مرغ می شود، بالا رفتن کلسترول خون است. هرچند زرده تخم مرغ حاوی مقادیری کلسترول است اما این مقدار تفاوت چندانی با میزان کلسترول در سایر منابع نظیر گوشت و لبنیات ندارد و با توجه به میزان نیازی که بدن به کلسترول دارد، هر فرد احتیاج زیادی به مصرف تخم مرغ دارد.

هاشمی، یکی از مهمترین ویژگی های تخم مرغ را وجود پروتئین در آن اعلام کرد و گفت: این پروتئین شامل تمام اسیدآمینه‌های ضروری برای بدن انسان است و با توجه به قابلیت های بالای جذب آن نسبت به سایر منابع پروتئینی نظیر لبنیات و گوشت ها، غنی تر به نظر می رسد.

این متخصص بهداشت عمومی گفت: عمده این پروتئین در قسمت سفیده آن قرار دارد اما برخلاف باور عمومی، زرده تخم مرغ نیز از وجود این ماده حیاتی بی بهره نیست.

هاشمی افزود: علاوه بر آن، زرده تخم مرغ سرشار از چربی های غیراشباع و امگا ۳ است که برای سلامت قلب مفید بوده و از سوی دیگر منبعی غنی برای انرژی به شمار می رود.

وی بیان داشت: همچنین مواد مغذی نظیر ریبوفلاوین، ویتامین های D و B۱۲، کولین و سلنیم از دیگر ترکیبات موجود در این قسمت هستند که به ارزش غذایی آن اضافه می کنند.

هاشمی بیان داشت: مصرف تخم مرغ در کنار منابع فقیر از پروتئین نظیر نان، برنج یا ترکیب آن در تهیه کوکو با سیب زمینی موجب فرآوری یک غذای کامل از نظر انرژی و مواد مغذی برای افراد می شود.

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران افزود: مانند هر غذای دیگری، مصرف تخم مرغ آب پز شده از لحاظ سلامتی بر نوع سرخ شده آن (نیمرو) ارجحیت دارد.

وی ادامه داد: تخم مرغ با توجه به خواص تغذیه ای که دارد، جزو خوراکی های توصیه شده در ورزشکاران و نیز کودکان، نوجوانان در حال رشد به شمار می آید.

هاشمی با اشاره به اینکه تخم مرغ یکی از خوردنی هایی است که از دیرباز در سبد غذایی انسان حضور داشت، گفت: ارزش غذایی تخم مرغ سبب شده تا در علم تغذیه مدرن نیز بر مصرف آن تاکید شود.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • جناب خان
    0

    شنیدم خروسها از وقتی که قیمت تخم مرغهاشون بالا رفته دیگه نمیرن سر کار

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اونام فهمیدن مردم نمی تونن تخم مرغ بخورن کلاس گذاشتن

  • سلام
    0

    ای با با تخم مرغ هم گران شد

  • اسی
    0

    حاجی بااین وضعیت که روبه رشده ماهی ۴ تاش به ز ور گیرمون بیاد

  • مرغی
    0

    اشکال که نداره ، امکان نداره

  • ناشناس
    0

    اقا گوشت نخورید بیماری زاست ،مرغ نخورید هورمون داره ،تخم مرغ کلسترول خون رو بالا می بره ،شکر وقند دیابت میاره ،کم کم نان هم میشه التهاب روده میاره ،هوا بخورید سالم بمانید ،برگی از تجویزهای پزشکی اقایون بالا نشین خوش نشین

  • رزمنده 8 سال دفاع مقدس
    0

    غروب دیروز مورخه 24 ،7 ،400 رفتم فرشگاه ، یه شانه تخم مرغ 55 هزارتومان ناقابل ، آقای رئیسی رئیس جمهور محترم ، بیرون گود می نشستی وداد میزدی لنگش کن لنگش کن و هی میگفتی مردم مردم ، چی شد ؟ مگر خودت قول نداده بودی کاری میکنم که همان 3 ماه اول ریاستم ، مردم ارزانی را خیلی خوب احساس کنند ودیگر مشکلی نداشته باشند ؟ لطفا بفرما در این 3 ماه چه کار مثبتی انجام دادی فقط یک مورد را بفرما ، درسته ازقدیم گفتند جوجه را آخر پائیز میشمارند ، ولی متاسفانه جوجه ها روز به روز ضعیف تر می شوند ، همین مردم مردمی که میگفتی دبگر قدرت خرید حتی همین تخم مرغ را ندارند ، فقط یک راه وجود دارد واین را حتی یک بچه هم میداند که فقط باید جلوی حاتم بخشی گرفته شود ، دست نهادها واشخاص مفتخور بی خاصیت از بیت المال قطع گردد ومنابع وثروت کشور فقط برای کشور ومردم ایران هزینه شود که این را هم به خوبی میدانیم که این هم از محالات است ، پس هیچ چیز تغییر نخواهد کرد جز اینکه اوضاع مملکت به خصوص ازنظر اقتصادی ومعیشتی ، روز به روز وخیم تر می شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها