روزنامه اطلاعات:

جناب رئیس جمهور، حالا که با مجلس همسو هستید جلوی مادرشدن کودکان 10 ساله را بگیرید

تضییع حقوق کودکان، صُور و شقوق گوناگون دارد. یکی دیگر از مصادیق این تضییع، قتل کودکان توسط پدر است که به خاطر اینکه پدر، خود، ولی‌دم است، مجازات بسیار سبکی دارد و همین امر متأسفانه به این جنایات، دامن زده است.

جناب رئیس جمهور، حالا که با مجلس همسو هستید جلوی مادرشدن کودکان 10 ساله را بگیرید

روزنامه اطلاعات نوشت: انتشار این خبر که در نیمه نخست سال ۷۹۱ نوزاد از مادرانی به دنیا آمده‌اند که خود، کودک محسوب می‌شوند و کمتر از ۱۴ سال سن دارند، نشان می‌دهد که تضییع حقوق اطفال ـ که یکی از آنها کودک‌همسری است ـ کماکان ادامه دارد و کودکان معصوم و مظلوم، به خاطر فقر اقتصادی یا فقر فرهنگی، هم دوران کودکی‌شان را از دست می‌دهند و هم دچار مخاطرات روحی و جسمی می‌شوند.
طبق آمار ثبت احوال، سن مادرانی که این نوزادان را در نیمه اول امسال به دنیا آورده‌اند بین ۱۰ تا ۱۴ سال بوده است. به بیانی دیگر، غمگنانه باید گفت که ما در کشور دخترانی داریم که در ۱۰ سالگی ـ که باید در کلاس چهارم ابتدایی درس بخوانند ـ صاحب فرزند شده‌اند.

هیچ عقل سلیمی و وجدان بیداری چنین ستمی را بر اطفال نمی‌پذیرد. طبیعی است که دولت، به عنوان نهاد بزرگ و قدرتمند حاکمیتی باید به این جفایی که تحت تأثیر هر امر اجتماعی، اقتصادی یا فرهنگی بر اطفال می‌شود، ورود کند و با اتخاذ سیاست‌ها و روش‌های متنوع جلوی تداوم آن را بگیرد.

ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی بیان می‌کند که «عقد نکاح دختر زیر ۱۳ سال تمام و پسر زیر ۱۵ سال منوط به تشخیص مصلحت زوجین، اذن ولی آنها و تشخیص دادگاه است» بر این اساس اولاً ازدواج دختران از ۱۳ سالگی بلاقید آزاد است و ثانیاً در سن کمتر از ۱۳ سالگی نیز با شرایطی ـ که نوعاً قابل حصول است ـ آزاد است.

لایحه اصلاح این ماده و تغییر سن ازدواج دختران از ۱۳ به ۱۶ سالگی قریب ۷ سال است که توسط دولت ارائه شده اما کماکان در دست بررسی است و به هیچ نقطه‌ای نرسیده است. همچنان که لایحه پیشگیری از کودک‌همسری به جایی نرسیده است.

مخالفان این لایحه استدلال می‌کنند که منظور معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری از تنظیم این لایحه در دولت قبل، بالابردن سن ازدواج است. آنها گمان دارند که مثلاً اگر در برخی نواحی شهری سن ازدواج دختران به بیش از ۲۵ و حتی ۳۰ سال رسیده، مجاز کردن اطفال به ازدواج می‌تواند سن ازدواج را پایین بیاورد. در حالی که این استدلال از اساس بی‌معناست. طبعاً دولت و نهادهای فرهنگی مرتبط باید تلاش کنند که سن ازدواج دخترانی را که به بیش از ۳۰ سال رسیده پایین آورند اما از آن سو، پایین بردن سن ازدواج به پایین تر ازسن بلوغ عقلی و جسمی، جفا در حق اطفال است.

طبق آمار سال گذشته بیش از ۹ هزار کودک ۱۳ ساله و کمتر ازدواج رسمی کرده‌اند و باز طبق آمار، میزان طلاق در این ازدواج‌ها، بیشتر از طلاق در همه گروه‌های سنی است و به گفته یک مقام کشور، ما اکنون در کشور با پدیده کودکان بیوه مواجهیم و این اصلاً زیبنده کشور و جامعه ما نیست.

تضییع حقوق کودکان، صُور و شقوق گوناگون دارد. یکی دیگر از مصادیق این تضییع، قتل کودکان توسط پدر است که به خاطر اینکه پدر خود ولی‌دم است، مجازات بسیار سبکی دارد و همین امر متأسفانه به این جنایات، دامن زده است. پس از قتل رومینا اشرفی دختر ۱۴ ساله تالشی که ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ به دست پدرش در خواب با داس کشته شد، رئیس قوه قضائیه وقت (رئیس جمهوری فعلی) اعلام کرد که مجازات برای پدرانی که فرزندشان را به قتل برسانند به حدی تشدید می‌شود که بازدارنده باشد. با اینکه حاکمیت می‌تواند در قوانین تعزیری، چنین مجازات‌هایی را، علاوه بر مجازات شرعی وضع کند، اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

«واجب التعلیم» بودن کودکان یکی دیگر از حقوق اطفال است که به درستی رعایت نمی‌شود. آمارهای متعددی از کودکان بازمانده از تحصیل وجود دارد که کمترین میزان آن حدود دویست هزار نفر است. نگاهی به چهارراه‌های شهرهای بزرگ و کودکان کار نشان می‌دهد که شمار قابل اعتنایی از کودکان از تحصیل بازمانده‌اند…

به هر روی، اینک که رئیس دولت، هم حقوقدان است و هم سابقه طویلی در عالی‌ترین سطوح عدلیه دارد و از ضعف‌های قانونی و تضییع حقوق کودکان به نیکی آگاه است و هم با مجلس شورای اسلامی همسو است، به نظر می‌رسد بهترین موقعیت برای ارائه طرحی جامع برای احقاق و صیانت از حقوق کودکان این سرزمین در همه عرصه‌ها و موضوعات است.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • حسین
    0

    برای رای دادن هنوز ب بلوغ فکری نرسیدند ولی برای مادر و همسری و تربیت کودک خود در حد کمال!!

  • هموطن
    0

    آقای رییسی بنده خدا هنوز ۲ماه هسته که اومده درراس امور اینکاروبه دوست ورفیق خودتان اقای روحانی میگفتید که انجام میداد وهمچنین دوست عزیزتان اقای لاریجانی که خیلی هم با هم خوب بودند

  • سامی
    0

    مقصر پدر ومادر مقصر ماهواره وگوشی.

  • رضا500
    0

    این کودک همسری تفکرطالبانی است وکسانی که ازآن حمایت می کنند جزطالبانندوبردگی اسلامی راآزاد می دانند وعقیده دارندکه کودک ازبچگی آموزش می بیندکه به تمامی خواسته های شوهر تن دهد.درکل دراحادیث هم داریم که فلان کس غلامش راآزادکردیاکنیزش رارهاکرد.اساس برده داری دراسلام برچیده نشده است.واین یک واقعیت است.این هم که علما وبزرگان نسبت به این موضوع سکوت کرده اند این است.ودرایران مردم شهروند درجه3به حساب میآیند وجزبردگان حالا اعتراض کنی یانه فرقی نمی کند.

  • ****
    0

    این مدل مادر شدن خیلی در ایران نادره و معمولا بالای ۱۳ازدواج میکنند که انسان بالغ و عاقل هستند و هیچ مشکلی هم نداره !!!ولی شما طور خبر میروید که گویا زیر ۱۰سال هستند !!! شما دختران خود را ۴۰سالگی شوهر دهیدخخخخ

  • (((((()&/@@
    0

    باشه قبول به شرطی که قانون حجاب هم پیگیری شود و زنان فاسد و ناهنجار و دختر وپسر هایی که در پارک ها و خیابان ها فساد راه انداخته اند جمع شوند!

  • محسن
    0

    سن ازدواج توسط شما اصلاح طالبان و دولت روحانی رفته به ۴۰سال و خیلی دهه شصتی ها هنوز مجرد هستند بعد شما دنبال این بازی های کثیف هستید؟ حتما اگر تا ۴۰سالگی همین دختر ها دوست پسر داشته باشند هم اشکال نداره ! چرا هیچ وقت اون جنبه رو نمیگیرید؟! دوره روحانی و بازی خای کثیف سیاسی تموم شد!

  • مهدی
    0

    مسیح علینژاد ها حاصل تفکرات شما جماعت اجرا کننده سند های خارجی هستند.

  • سلام
    0

    نظر علمای اعلام اینه که جمعیت زیاد شه که برای جنگ با کافران خدا که برو جلو تا شیوخ اعلی در امنیت باشن علی لعنت اله

  • اعتمادی
    0

    ما از بیمه و مجلس و دستگاهای اجرایی می خواهیم چرا حق پسران را ضایع می کند و چرا یک دختر به پشتوانه این که پدر بیمه پرداز بوده دخترش باید تا آخر عمرش از حق بیمه پدر استفاده کند و سنش به 40 سال هم برسد و شوهر نکند این باعث خسارت بیشماری در سطح کشور میشود اول این که این پولی که دختر می گیرد بعد از پدرش یک پسر و مرد دیگه با مالیات داره میده و بهش فشار میاد و حق مرد از بین میره دوم زن شوهر نمی کنه تا 40 سالگی و فحشا زیاد میشه و ....چرا مجلس این قانون بیمه از پدر به دختران را لغو نمی کنه!!!!!

    نظرات شما -
    • به مجلس شورای اسلامی
      0

      گلی به جمالت آفرین دولت اگه همت داشت خیلی از کار ها که بر علیه مردان بود و بیشتر در دولت روحانی به تصویب رسید ملغی میکرد یکی از اون قانون هایی که زیر سر تمام دختران را بلند کرده همین بیمه پدر است که زنان امروزی برای رسیدن به اون زندگی مرد و بچه را خراب کرده اند و طلاق می گیرن اگه مجلس این قانون را که علیه مردان است لغو کند جامعه سالمتر میشود و در حق پسران هم اجحاف نمیشود دیگه

  • حمید
    0

    هنوز در قسمتهای مختلف سازمان ها هنوز افرادی که به دنبال فحشا و بر هم زدن نظم جامعه هستن زیاده که باید پاکسازی بشن نمونه بارزشم روزنامه اطلاعاته که هنوز تفکر انگلیس مکار و خائن رو داره دنبال می کنه پاکسازی این گروه خائن واجب است

  • جواد
    0

    همین رئیس جمهور محترم آقای رییسی زمانی که رئیس قوه قضاییه بودن بدون اینکه با حقوق‌دانان مطرح کشور شور کنند اقدام به تصویب کاهش مجازات های تعزیری کردن که نتیجه اش شده آزادی اراذل و اوباش های سابقه داری که باعث شدن تو جامعه دزدی و خفت گیری زیاد بشه

  • جعفری
    0

    سن ازدواج در 13 سالگی بهترین سن برای دختر است زیرا انگار این سیاستهای بیخود غرب که کانون خانواده ها را نشونه گرفته و پشت سر هم همجنس بازی زنان و بی دینی و لواط را که عرش را به زیر می کشد برای خود بیشرشون تایید و دارن میدن به خورد کشورهای دیگه و یه مشت فاسدم به بهانه های غربی بودن آب در آسیاب اونا میریزن که نه دولت بلکه خود مردم باید با این منحرفا برخورد کوبنده کنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها