سیر تا پیاز ماجرای محرمانگی اموال مسئولان/ «محرمانگی دارایی‌های مقامات» میراث چه کسی است؟ / سکوت مدعیان شفافیت در برابر یک مصوبه محرمانه!

ماجرای یک مصوبه درباره محرمانگی دارایی مقامات، مجلس یازدهم را در وضعیت دشواری قرار داده است. آنقدر که لیدرهای مجلس انقلابی تلاش می‌کنند تا توپ محرمانگی را از زمین مجلس به زمین‌مجمع تشخیص مصلحت نظام بیندازند.

سیر تا پیاز ماجرای محرمانگی اموال مسئولان/ «محرمانگی دارایی‌های مقامات» میراث چه کسی است؟ / سکوت مدعیان شفافیت در برابر یک مصوبه محرمانه!

رسیدگی به اموال برخی از مسئولان حاکمیتی، قبل و بعد از دوره تصدی مسئولیت توسط آنان، موضوع اصل ۱۴۲ قانون اساسی است. براساس این اصل، «دارایی رهبر، رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور، وزیران و همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت، توسط رئیس قوه قضاییه رسیدگی می‌شود که بر خلاف حق، افزایش نیافته باشد.»

در اجرای این اصل قانون اساسی، در روز ۱۷ اردیبهشت سال ۹۱، مجلس هشتم «قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران» را تصویب می‌کند و در اثر مخالفت شورای نگهبان با برخی از بندهای این مصوبه مجلس، موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست «هاشمی رفسنجانی» ارجاع می‌شود. مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ ۹ آبان ۹۴ مصوبه مجلس را با اصلاحاتی تایید می‌کند.

از جمله این اصلاحات، در ماده ۵ این قانون تصریح می‌کند که «فهرست دارایی های افراد مشمول و نیز اسناد و اطلاعات مربوط به آن به جز در مواردی که در این قانون و آیین‌نامه ذیل آن تعیین شده است، محرمانه بوده» و برای افشاء و انتشار آن مجازات تعیین می‌کند. یعنی اطلاعات در سامانه‌ای زیر نظر قوه قضائیه «ثبت» می‌شود ولی «اعلام عمومی» نمی‌شود.

این قانون در تاریخ ۱۴ آذر همان سال از سوی علی لاریجانی برای اجرا ابلاغ شده و بنا بر ماده ششم این قانون، قوه قضائیه به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس وقت این قوه موظف می‌شود حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجراءشدن این قانون، آیین‌نامه اجرائی قانون را تهیه و پس از تأیید رئیس قوه قضائیه ابلاغ نماید.

اما این قانون در دوره مدیریت آیت‌الله آملی لاریجانی در قوه قضائیه هیچگاه عملی نشده و پس از انتصاب آیت‌الله رئیسی به ریاست قوه قضائیه، در تاریخ ۲۰ خرداد ۹۸ آیین‌نامه اجرایی این قانون از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ می‌شود.

به موجب این آئین‌نامه و به استناد ماده ۵ قانون فوق‌الذکر که اطلاعات مسئولان را محرمانه تلقی کرده، در بند ۲ آیین‌نامه سامانه‌ای را «با رعایت ساز و کارهای امنیتی، حفظ محرمانگی و حریم خصوصی و همچنین صحت و تمامیت داده‌ها» برای این ثبت اموال مسئولان راه‌اندازی می‌کند.

مجددا به استناد ماده ۵ قانون مجلس، در بند ۸ آیین‌نامه اعلام می‌شود که «فهرست دارایی مقامات مسئول و سمت‌ها و مشخصات افراد مشمول و اسناد و اطلاعات مربوط به آن که به قوه قضاییه ارائه می­شود، محرمانه بوده و افشای آن ممنوع است.»

همچنین برای متخلفین از ثبت کامل دارایی‌ها در سامانه در بند ۱۹ آیین‌نامه، تعقیب کیفری توسط دادستان را پیش‌بینی می‌کند.

البته در بند ۱۸ آیین‌نامه این حق را به رئیس قوه قضائیه می‌دهد تا نتیجه بررسی اموال و دارایی مسئولان ذکر شده در اصل ۱۴۲ قانون اساسی را منتشر نماید. اقدامی که البته هیچ‌گاه از آن استفاده نشد.

حالا پس از ۹ سال از قانون سابق، مجلس یازدهم در حال بررسی طرحی است که سازمان‌ها را موظف می‌کند تا اطلاعات مالی و اقتصادی مسئولان را در این سامانه به اشتراک بگذارد و «همچون گذشته» تاکید می‌کند که این اطلاعات محرمانه است.

به این ترتیب، نمایندگان مدعی شفافیت که نمایندگان پیش از خود را متهم به پنهان‌کاری می‌کردند، همان مسیر سابق را پیموده و تنها تلاش کردند که در قانون جدید خود، مسیرهای تطبیق اموال و دارایی‌های مسئولان، صرفا به خوداظهاری مقامات محدود نشده و از مسیرهای متعدد دیگری نیز اخذ اطلاعات صورت خواهد گرفت.

هر چند موارد اعلام شده بحث‌های داخل کمیسیون قضائی بوده و صحن مجلس هنوز هیچ بندی را تصویب نکرده، اما منتقدان، از مجلس می‌خواهند با تغییر اصل محرمانگی، مصوبه مجمع تشخیص که مورد نقد جریان انقلابی در همان دوره بوده را هم مجددا مورد بازنگری قرار دهد.

همچنین برخی کاربران در فضای مجازی از رئیس قوه قضائیه می‌خواهند با بهره‌گیری از ظرفیت مندرج در ماده ۱۸ آیین‌نامه اجرایی قانون فعلی، نتایج رسیدگی به اموال مقامات مشمول اصل ۱۴۲ قانون اساسی را به اطلاع عموم برساند.

افکارعمومی از قانون اعلام دارایی مقامات انتظار دارد تا نتیجه‌ای محسوس در رسیدگی به اموال مسئولان داشته باشد و از آنجا که در یک دهه گذشته این تاثیر محسوس نبوده و ابهاماتی درباره دارایی برخی مقامات در دولتهای احمدی‌نژاد و روحانی وجود دارد، انتظار می‌رود در دوره جدید، مجلس تغییری انقلابی در روند رسیدگی به دارایی مقامات بردارد.

مدافعان مجلس در روزهای اخیر در برابر موج انتقادات تنها کوشیده‌اند صورت مساله را پاک کرده و مجلس یازدهم را از اتهام پنهان‌کاری مبرا کنند، اما آنچه آنها به آن پاسخ نمی‌دهند این است که چرا مجلس در کمیسیون تخصصی خود، همان راه مجلس هشتم را می‌رود و بر شفاف‌سازی دارایی‌ها اصرار نمی‌ورزد؟

بدقولی مجلس در تصویب قانون شفاف‌سازی آرای نماینده‌ها هواداران مجلس یازدهم را بدگمان کرده که گویی مجلس انقلابی هم به همان راهی می‌رود که دیگر نمایندگان در ادوار گذشته می‌رفتند!

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 56
  • بسیجی عاشق رئیسی،
    0

    مدعیان شفافیت اصلا و ابدا سکوت نکردن ، سکوت ماندن انان اللهی معجزه اللهی ایت الله العظمی دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور انقلابی جهادی مومن متعهد هر وقت خواستن حرفی یا اعتراضی کنن از سوی خدا زبانشون بند میاد

    نظرات شما -
    • اصالت
      0

      از طرف خدا زبانش بند میاد .... اینم مثل هاله نور احمدی نژاد گذر زمان همه چیز مشخص میکنه

    • کاربر ناشناس
      0

      اگرروزمالیاتی از داراییهای مقامات گذشته تاکنون رابگیرند‌نه‌تنها دولت احتیاج دارد از بانک مرکزی که موجب تورم میشود قرض نخواهد کرد بلکهرونق اقتصادی ایجاد میکند که در تاریخ بیسابقه خواهد ماند

    • یکی از مردم
      0

      تو هم راه خوردنو از این روش پیدا کردی بخور ببینیم تاکی میتونی!!!

  • شهرام.ر
    0

    دارایی مقامات جمهوری اسلامی از چشم مردم پنهان نیست . به نسبت افزایش فقر مردم،دارایی دزدان جمهوری اسلامی هم افزایش یافته . خنده دار اینه که از جیب خلیفه (مردم بیچاره ما) به نصرالله و... می‌بخشند.

  • کاربر ناشناس
    0

    خدامیداندوبندگان خداهم میداندکه مسیولین دراین بیست سال حق مردم وبیتالماله خوردنندوسرمایگزاری کردنندوفامیل درجه یکشان رازمینهای پادگان آموزشی وشرکتهاوحتی کاراخانه سیمان وپستبانک کلاتحویل گرفتنندچیزی که عیان است. چه حاجت به بیان است

  • حسین
    0

    اگه اوایل انقلاب بود برای خودنمایی واهمه نداشتند ولی طی این سالها دیگه زیر همشون کثیف شده و شدیدا واهمه دارند!

    نظرات شما -
    • آریایی
      0

      دقیقا ؛ چون قبل از انقلاب و تا مدتی بعد از انقلاب چیزی نداشتند ؛ میرفتند روضه برای دو زار ؛ بهشون میگفتن آخوند دوزاری !!!!

  • ستارخان
    0

    اگر حکم حکوممتی هم در این مورد داده شود! باز این نمایندگان از زیرش در میرند......من نمیدونم ترستون از چیه.!؟ چقدر بدبختید که زندگیتون ( اکثرا) آلوده است..!آنکه پاکه - از محاسب چه باکه

    نظرات شما -
    • رحیم
      0

      دزدی و خلاف و فساد وقتی عادی میشه که سرتا پا دزد باشند.این زمانی عادی است که گروهی به مال مفت رسیده باشند و همان چیزی که در ایران اتفاق افتاده است.

  • ناشناس
    0

    کسانی که با شفافیت اموال ودارایی های مسئولان مخالفند یقین بادرید که خودشان دزد و حامی دزدان هستند و از همان توده ای های مسلمان نما میباشند.

  • کاربر ناشناس
    0

    همه انها یکی هستند کلا مسئولین به فکر جیب خود هستند کاش یک تحقیق بیرون می امد که اموال مسئولین رژیم قبلی دست کیست فعلا که گند اقای ولایتی،کروبی،خزعلی و... مشخص است فقط شاه رفته و اخوند امده و مردم گرسنه تر از قبل

  • سعید
    0

    اینا تو چه موردی شفاف بودن که تو این مورد شفاف باشن

  • فاطمه سقایتی
    0

    بابا این خبر فوری چه شد چرا شلوغ کاری راه میاندازه مریض است که کلا مردم رو سرکار بزار این قانون تصویب شده این یک موردش هم تصویب میشه رئیس مجلس ورئیس جمهور وقوه قضاییه هم که اموالشان را اعلام کردند چندتا از نمایندها وهییت دولتی ها هم اعلام کردند برای چی پیازداغش روزیاد میکنی ازار داری بی کاروکاسبی

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      معلومه داره میخوری ازشون!!! خونخواری هم اندازه داره!!!

  • والی
    0

    مجلس انقلابی

  • ناشناس
    0

    محرمانه بودن دارایی های مسئولان عالی نظام از جمله رهبری، رئیس جمهور، وزیران و معاونان و فرزندان انها پیش از خدمت و بعد از ان توهین و افتراء به خود انهاست. پرسش اینست که مگر مسئولان عالی نظام چه اموال و دارایی هایی دارند که بایست محرمانه تلقی شود و از مردم پنهان و پوشیده بماند؟ زمانیکه عالی ترین مسئولان یک نطام و حکومت چنین کنند از مدیران و دیگر مسئولان حکومتی چه انتظاری می توان داشت؟ هنوز برای اصلاح این قانون دیر نشده است اگر دارایی و اموالی به ناحق ثبت شده است انرا به خزانه مملکت برگردانید و کلیه اموال و دارایی های نه تنها مقامات ارشد نظام بلکه تمامی دارایی های نمایندگان مجلس و مدیران ارشد و میانی در دستگاه های اجرایی و قضایی را بطور شفاف در جراید رسمی اعلام کنید تا جای هیچ شهبه و شائبه برای مردم باقی نماند و اصلاح این قانون مصداق مبارزه با فساد است نه در حرف و شعار بلکه در عمل.

  • ساده
    0

    این حکم حکومتی است ای بندگان خدا از کی کاره ایی بودن که این مجلس باشه تمام خرج انتخاباتشون رو دستان حکومتی و قدرت بالا دست داده اینها حتی اجازه بالا کشیدن شلوارشون رو ندارند خود نظام و حکومت مخالف شفافیت دارایی ها است چون اگر مردم بدونند که حداد عادل چه ثروتی داره بعد بیاد بگه مثل مردم بمن به جای لباس لنگ ببندید که طرف دو تیکه پاره میکنند یا فلان عالم تو قم مردم رو به قناعت دعوت مبکنه اگر مردم بدونند که چقدر ثروتمند است که ینگ رو سنگ بند نمیاد

  • دن کیشوت
    0

    در حال حاضر دشمنان ملت در مجلس شورای غیر اسلامی، سرگرم تصویب طرح صیانت از حقوق اختلاس کنندگان و جنایتکاران در فضای مجازی هستند و فرصت برای امور دیگر ندارند.

  • ناشناس
    0

    مسولیین خیال میکنند که ملت از اموال انان خبر ندارند اما این حکایت کبکی که سر خود را زیر برف کرد وخیال میکند هچکس ان را نمی بیند ملت خیلی تیز بین است حتی تعداد لقمه های غذای انان راشمارش می کند اما چه کنیم که.......................نداریم

  • اخوان
    0

    برای نظام جمهوری اسلامی چیزی ننگ نیست/ این ننگ افزوده شد بر دیگر گندهای این نظام

  • مریم
    0

    فقط دروغ ، در شرکت ارتباطات زیر ساخت که تازه شرکت فنی است همه خانه نشین شده یا میشوند جز رییس ها که جای پدر بزرگ همه هم هستند وای بحال پستهای بالاتر

  • کاربر ناشناس
    0

    کلمه محرمانه اینجا معنی نداره چون مثل روز روشن است که از جیب مردم رفته به جیب این ظالمان، هرچه مردم گشنه تر شدند آنها غنی ترشدند این کجای دارایی این جماعت محرمانه اس؟!!!!!!! همه میدانیم که چی به چیه شده وعاقبت ریا کاران چه میشود چون خداوند یکتا وعده داده

  • رفیع
    0

    اونی که فکر میکند مسئولین آنچه از خزانه مردم به جیب زده اند به حساب و نام خود و خانواده برج و کاخ و ویلا و هتل و هواپیما و شرکت و تجارتخانه و...میخرد احمقی بیش نیست.شهردار دیروز رییس مجلس امروز برای شفاف سازی دارایی های خود را 10میلیون تومان اعلام کرد.آدمی در جمهوری باندازه دروغ هایش نان میخورد.آنچنان بحث های مجلسهای دروغ گویان جدی است که خودشان هم دروغ را از ارکان عبادت میدانند.بیچاره مردم که دینشان را با حکومت وکالتا از دست دادند و حکومت برای محکم کردن پایه های خود کشور را نیز از دست داد.حال مردمی که نه دین دارن و نه کشور.

  • پرسش علمی
    0

    اونجا کجاست توی عکس؟ مجلسه یا طویله؟

  • مرتد
    0

    اتفاقا عملکرد اینها عالی بود مسئولین مهر بر پیشانی و تسبیح به دست کاری کردند کارستان،حداقل نتیجه عمل آنان ، باور ما بر عدم وجود خدا و چرت بودن دین و دروغ بودن پیامبران و امامان بود فقط به این نتیجه رسیدم اصول دین دزدی و اختلاس و پاچه خواری و خیانت و جنایت است و نماز و خمس و ذکات و …همه دروغ و فریب است و دکان دینداران بی خدا.علی برکت الله.پس اگر اینان نماینده خدا بر روی زمین هستند من افتخار می‌کنم که نماینده شیطان باشم.

    نظرات شما -
    • رضا سان
      0

      جناب مرتد، با احترام.در این شکّی نیست که اینها از خداوند و پیامبر وامامانمان نهایت استفاده رو کردند! ( از آنان برای مقاصد خود خرج کردند) و اشتباه بزرگی مرتکب شدند!!!.......وامّا عذر تقصیر دارم: میدونم وضع مالی مردم( ۷۰ درصد) جالب نیست( بنده حقیر هم جزء آن ۷۰ درصدی) هستم.تورم، کرونا، مسکن، بیکاری و.......پدر مردم درآوردند ! شما از کامنتت پیداست مشکلات زیادی داری! از خدای بزرگ خواهانم مشکلات شما و بنده حقیر را برطرف نماید.....ولی باور کن ربطی به ۱۴۰۰ سال پیش ندارد ،ربطی به امام حسین ندارد

  • A
    0

    آیا اهتمامی که مجلس روی طرح صیانت دارد روی این طرح هم دارد؟انقلابی بودن مجلس با تصویب طرح های شفافیت ارا و شفافیت اموال مسئولین اثبات میشه مگر نه طرح صیانت که حماقته نه انقلابی گری.

  • ناشناس
    0

    مجلس نه خانه فساد.

  • کاربر ناشناس
    0

    لشگر غارتگران جیب مردم

  • محمد
    0

    اقای زاکانی که نماینده قم بود و بعدش استعفا ء داد و سپس احساس مسوولیت کرد و به قصد خدمت به مردم تهران شد شهردار پایتخت ایا گفته اموالش چقدر بوده و به مقامات مسوول قوه قضاییه اعلام کرده که دخترش چرا رفته کشور سوئیس زایمان کرده و گذرنامه و شناسنامه اون کشور گرفته چطور هزینه بیمارستان را تهیه کرده با دلار ۳۰ تومن مگه تو تهران یا قم زایشگاه نبوده که دخترش زایمان کنه

  • ناشناس
    0

    بجای اینکه اموال مجلسیا و دولتیا مشخص بشه امروز برای هر ایرانی چند اس ام اس اومده که ملک خود را در سامانه املاک ثبت کنید من نمی دونم این رژیم چقدر دروغ میگه املاک مسئولان باید ثبت بشه اینا می اندازن گردن مردم و دارایی مردم را می خواهند بفهمند و مالیات و بگیرن

  • بنده خدا
    0

    آقایان و خانومها. مسعولان ایران اعصاب بسیار قوی دارن.چون بی خیالن نسبت به مسائل مردم و کشور. هر طرحی که تصویب بشه حتما یه نفعی واسشون دارد.چرا طول عمر ما مردم عادی پایین اومده چرا تمام بیمارستانها و مطب دکترها پر از مردم عادی شده. چون اعصاب واسمون نمونده با این وضعیت مملکت. اعصابت که خراب بشه انواع درد و مرض میاد سراغت. یه کم که سن ما بره بالا هرچه داریم خرج دوا دکتر میکنیم. ولی مسعولین و سرمایه داران عمر بلند و تن سالم دارن.این یه واقعیته. این سوال شده واسم چرا به فکر مردم عادی نیستن چرا. جوابش رو میدونم. ولی دوست دارم یه مسعول پاسخ بده که گناه این مردم چیست.چرا زن و فرزند من باید زجر بکشن.چرا ماشین خریدن واسمون افسانه شده.خونه که اسمش رو نیارم بهتره.آقا کجایی که دل پر از درد و رنج شده. چشم براهم.

  • محمد.،،
    0

    درستش اینه سیرتاپیازاموالی که ازجیب وسفره مردم ایران که یکعده دزدیدند.

  • محمد.،،
    0

    گاوداری نظمش ازاینجابیشتراست

  • یلدا
    0

    مجلس انقلابی یعنی همین.شما معنی انقلاب را هنوز بعد از ۴ دهه نفهمیدید؟براتون متاسفم .

  • کاربر ناشناس
    0

    بیشتد از این بوی سیر وپیاز را در نیارید خسته نباشید

  • یکی از مردم
    0

    همین الان داشتم یکی از خبرهای خبرگزاریهارو میخوندم که دارایی آقازاده ها فقط در بانکهای خارج 148 میلیارد دلاره که از ذخیره ارزی ایران بیشتره!...البته این فقط حسابهای بانکیشونه بیت کوین و ملک و املاک و... هم بماند!...فقط دارو ندار مارو خوردند همشون

  • کامل
    0

    خشت اول دروغ بوده ...تا آخرش هم دروغ است ..قابل توجه .برای کسانیکه رای داده اند

  • سانسورچی
    0

    احسنت بر مجلس انقلابی حداقلی از قدیم گفتن کسی را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است حالا ببینین حساب این نمایندگان چقدر تاپاک است که از حساب کتاب میترسن

  • ممدی
    0

    خدایا چه اسکلهایی تو مجلس داریم

  • تقی معمولی
    0

    آقای قالیباف رئیس مجلس هنگام ماجرای آقای عنابستانی وسیلی سرباز قول داد پیگیری کند ودر صورت احراز تخلف نماینده مورد نظر باهاش برخورد کنن اما حالا که آقای عنابستانی در دادگاه محکوم شده آقای قالیباف سکوت پیشه کرده وفکر کنم بهش تشویقی هم دادن

  • تهرانی
    0

    همه جا نماینده قم سردمدار است وارد هر کاری می شود اسمش امیر ابادی است همه مدیران در قم با فشار استضاح و هوچی گری انتخاب می شوند مسئولین محترم ستاد انتخاباتی استان قم فکری بکنند بنده خدا دکتر لاریجانی

  • رحیم اب منگل
    0

    درود بر مجلس انقلابی . طرح طرح خوبیست.چرا باید مردم‌از اسرار نظام اگاهی پیدا کنند.منافقین در کمیند

  • سردار باباسسلیان
    0

    مسئولان عزیز هر کاری عشقتون می کشه بکنید مردم همه خوابند و گرفتار . دمتون گرم.خلایق هر چه لایق

  • زهی خیال باطل
    0

    قانون اشتغال بعضی ها تا ٣۵ سال که در بیشتر موارد به ۴٠ سال هم می‌رسد و مانع استخدام جوانان این کشور شده توسط همین افراد وضع شده بعد شما انتظار اصلاح امور از آنها دارید

    نظرات شما -
    • 55 سال اول کارمندیشان
      0

      جانا سخن از زبان ما زیر ساختی های وزارت ارتباطات گفتی که سپید مویان چند واحد آپارتمانه دو دستی به میزها و حقوقهای آنچنانی چسبیده و برای بازنشستگی جوانترها هدیه تهیه میکنند!!!!

  • daysLr
    0

    خشت اول گر نهند کج،،تا سریا میرود...¡¡

  • خخخ
    0

    در کشوری که دزدان و راه زنان حکومت میکنن چیزی جز این انتظار نمیرود میدزدن و انبار میکنند بی آنکه کسی بفهمود

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    مردم مطمئن هستند از این مجلس حداقلی و بیسواد و فرمایشی و دستوری و به اصطلاح انقلابی !!!! هیچ قانونی به نفع شان بیرون نخواهد آمد.... تاریخ و فرزندانمان به خوبی گواهی خواهند داد بر این موضوع....!!!

  • مسئولین‌نابغه
    0

    آهای‌‌ای‌مسئول‌‌دست‌‌پاک‌‌‌ای‌‌با‌صداقت‌‌ای‌ با‌ایمان‌ای‌که‌از‌شب‌تا‌صبح‌‌از‌صبح‌‌شب‌‌فقط‌و فقط‌‌بفکر‌‌خدمت‌‌خلق‌‌می‌باشین‌‌مگر‌شما‌ها‌‌ چه‌‌بردین‌‌مگر‌‌شماها‌‌‌چه‌خوردیند‌‌‌که‌اینجوری‌ هی‌‌می‌گند‌فسا‌د‌‌فساد‌‌یا‌می‌گویند‌‌بیاید‌‌اموال خود‌وکس‌کارتو‌ن‌را‌‌معرفی‌‌کنید‌غیر‌از‌این‌‌‌که هزارن‌هکتا‌ر‌ملک‌‌‌‌‌باغ‌‌‌‌صدها‌‌برج‌‌‌وخانهای‌‌‌ لاکچری‌‌و‌هزران‌تن‌شمش‌طلا‌‌‌‌انواع‌معادن‌ پول‌‌فروش‌‌نفت‌‌وگاز‌‌‌‌وما‌لیات‌‌‌از‌قشر‌کارمند‌ وخارج‌‌کردن‌‌پول‌وارز‌به‌اروپا‌ودیگر‌‌کشورها اگر‌‌می‌خورید‌مال‌خودتان‌را‌می‌خورید‌‌‌‌به‌کسی‌ چه‌‌‌به‌مردم‌چه‌ربطی‌دارد‌‌ما‌مردم‌شاه‌ملعون‌ را‌‌بیرون‌کردیم‌‌‌چون‌‌بلد‌‌نبود‌‌بخورد‌‌‌و‌اختلاس‌ بکند‌ومال‌واموال‌‌بر‌روی‌زمین‌‌مانده‌‌وکپک‌زده شده‌بود‌‌‌وکفران‌نعمت‌‌کرده‌‌بود‌واما‌کار‌را‌باید‌ به‌کاردان‌‌سپرد‌‌‌که‌بحمد‌الله‌شماها‌‌‌مسئولین‌ با‌تقوا‌ودرست‌کار‌‌خوب‌از‌عهدهاش‌‌بر‌آمده‌اید

  • حسنی
    0

    این یک قانون غلط است و در هیچ کجای جهان سابقه ندارد مردم ایران این باور را دارند که مقام معظم رهبری هرگز اجازه چنین قانون مسخره ای را به هیچ دستگاهی نمیدهد ایران بشود جنگل و مدیران و مسولین بدون درد سر و بدون ترس از موقعیت های شغلی به راحتی سواستفاده کنند و مملکت را تاراج خوشبختانه بانیان این قانون مسخره با این حرکت شناسایی شدند مردم منتظر خبر های خوب باشند

  • رضا
    0

    اونایی که بعد از این همه خیانت دزدی غارت ندانم کاری و ظلم دوان دوان رفتند پای صندوق تا ظلم و دیکتاتوری و غارت گری اینها را تایید کنند، حالا بردارن تا دستشون نسوزه، تحویل بگیرید حزب اللهیا .... امیدوارم انتخابات بعدی هم همچنان و محکم برید رای بدید که مبادا مملکت کم تر از این تاراج بشه.

  • غیر قابل نشر
    0

    می ترسند از کله مردم دود بلند بشه برا همین محرمانه است

  • ر
    0

    فرض کنید حاکمان در این ۴۰ سال ، بطور متوسط سالانه یک میلیون دلار به هر طریقی به دست آورده باشند، الان دارایی آنها هزار میلیارد تومان میشود. خب اگر این رقم را بطور رسمی و از طریق سایت و سامانه، مردم بفهمند، آنگاه فکر می‌کنید چه بر سر این مملکت می آید؟ مخصوصا خاندان امثال رفسنجانی و لاریجانیها، که دارای ثروت افسانه ای هستند.

  • جمعخوری
    0

    نقشه رو نگاه کنین! قاره آمریکا سبز و آبی/ چین و استرالیا و روسیه و انگلیس سبز و آبی/ حتی آفریقا هم سبز داره!!! حکومتی و دولتی و مجلسی در ایران امانتدار بیت المال نیستند؛ غارتگر اموال مال مردم در گذشته، حال و آینده هستند؛ و حاتم بخشی برای دوستان عرب عیاش و جنگ طلبشان.... ب خرمن زار ایران، آفت مور و ملخ افتاده...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها