وزیران خارجه آمریکا و عربستان در واشنگتن دیدار کردند/ ایران و یمن محورهای گفت‌وگو

وزیران خارجه عربستان سعودی و آمریکا طی دیداری که پنجشنبه در واشنگتن انجام شد درباره مسائل مختلف از جمله ایران و جنگ یمن گفت‌وگو کردند.

وزیران خارجه آمریکا و عربستان در واشنگتن دیدار کردند/ ایران و یمن محورهای گفت‌وگو

«آنتونی بلینکن» پنجشنبه (۱۵ کتبر/ ۲۴ مهر) در واشنگتن میزبان «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی بود.

پایگاه نشنال گزارش داده وزیران خارجه دو کشور دراین دیدار در خصوص طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله ایران و جنگ یمن بحث و تبادل نظر کردند.

بلینکن قبل از دیدار با همتای سعودی خود گفت: «شراکتی قوی میان ایالات متحده و عربستان سعودی برقرار است. ما به دفاع از این کشور پادشاهی متعهد هستیم.»

وی اضافه کرد: «کارهای زیادی هستند که ما در مجموعه‌ای از مسائل بسیار مهم با هم انجام می‌دهیم از مسائل جوی گرفته تا انرژی، یمن و ایران.»

فیصل بن فرحان هم گفت: «ما درباره امنیت منطقه، نحوه همکاری‌هایمان، تغییرات جوی، بازیابی انرژی و کووید-۱۹ صحبت خواهیم کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از انجام شدن این دیدار در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد بلینکن و فیصل بن فرحان در خصوص «همکاری راهبردی» ریاض و واشنگتن در مسائل منطقه‌ای از جمله رسیدن به راه حلی بادوام جهت اتمام جنگ در یمن رایزنی کردند.

در این بیانیه آمده است: «وزیر خارجه آمریکا به تعهد دولت جهت کمک به عربستان سعودی در دفاع از خاک و مردمش تأکید کرد و بار دیگر حملات حوثی‌ها به عربستان را محکوم کرد.»

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها